• broglo

Blöjfrågor för projekt vid KTH!

tilj75 skrev 2013-02-05 11:32:39 följande:
    Använder inte tygblöjor just nu men har gjort.
    Hur ofta tvättar ni blöjorna, väntar ni tills ni har en full maskin eller tvättar ni halvfulla maskiner? 
    Tvättar ni blöjorna tillsammans med resterande tvätt, eller kör ni separata omgångar?
    Tvättade blöjorna ungefär varannan, var tredje dag, oftast separat. Maskinen är ganska ny och anpassar själv efter mängd tvätt i maskinen.

Säg en mindre maskin rymmer 4-5 blöjor. På så sätt skulle man kunna fylla maskinen och tvätta blöjorna varje dag så slipper man ha skitiga blöjor liggandes. Men det kanske inte heller ses som ett problem?
    Ser inte som ett problem att blöjorna ligger nån dag och med en stor maskin som anpassar efter mängden så blir miljöpåverkan så liten som möjligt.

Tycker det är bra med forskning ang tygblöjor men ser tyvärr inte en egen blöjtvättmaskin som en bra grej. Onödiga pengar och onödig miljöpåverkan. Bättre i så fall att lägga pengarna på att köpa en ny miljövänlig vanlig tvättmaskin och byta ut om man har en gammal.
    Håller med allt som står i det här inlägget. Jag tror också att folk som avskräcks av att det verkar äckligt att tvätta blöjorna i samma maskin som annan tvätt kommer att tycka att den totala hanteringen av tygblöjor verkar avskräckande. 

Just själva tvättmomentet i maskinen var inte heller det som var krångligt. (Det är nästan det enklaste momentet). Jag skulle snarare ha fokuserat på ett bra och snyggt  förvaringskärl mellan användning och tvätt. Folk kör ju olika varianter (tunnor, påsar, låta dem torka innan tvätt, osv). Det kan man säkert titta vidare på. Torkutrymme kan också vara ett problem. Kanske finns det utrymme för innovationer där? Annars låter också komposterbara blöjor (som någon annan nämnde ovan) som ett spännande projekt. Tvättmaskinsidén tror jag tyvärr inte alls på.

Svar på tråden Blöjfrågor för projekt vid KTH!