Ingen utväg .
Hej TS! En utväg finns alltid, det handlar om att våga och orka ta tag i situationen en gång till, å en gång till, å en gång till. Ja, mamman mår dåligt för hon känner sig misslyckad, misslyckad som mamma och det är STORT!!! Det är henns barn, hennes små änglar det handlar om. För henne är dom fortfarande dom små gulliga barnen dom en gång var, någonstans därinne. Det du måste börja med är att prata med mamman. Det kan inte fortsätta så här. Du måste få henne att förstå att ni inte hjäper barnen med det agerande ni har just nu. Ta hjälp utifrån!!! Om ni inte vill kontakta socialen i ett första steg, ta kantakt med en familjeterapeut. Ta också kontakt med en stödgrupp för missbrukande barn. Det finns hjälp att få om ni sträcker ut handen. I första läget tror jag er familj behöver stöd och hjälp. Mamman måste förstå att det spelar ingen roll vad hon gör, sonen och dottern kommer att fortsätta med sitt destruktiva beteende ändå ända tills de får den hjälp de behöver. Det kan faktiskt vara en lösning att dom åker in. Det är jäkligt svårt att få hjälp åt någon som är myndig som inte själv vill! Klart att killen går på droger av en eller annan art. Det finns inget på nätet som han så akut kan behöva kontanter till. I vårt härliga land är det olagligt att inneha droger. Finns de i ert hem? Ring polisen. Ni har ett ansvar att skydda mellersta barnet också - det måste mamman förstå om inte annat. Det barnet blir lidande då all er uppmärksamhet verkar gå till "problem-barnen". Vad gäller killen - polisamäl honom för stöld. Just nu möjliggör ni hans missbruk. Stoppa ALLT pengaflöde och anmäl ALLT som han tar olovandes - pengar, smycken, saker etc etc Ett första steg för dig tycker jag är att visa mamman vad du skrivit här och mitt svar! Nej, jag är inte hjärtlös som det kanske låter. Men det finns en gräns för vad som är rimligt. Mamman måste förstå att hennes barn inte är dom änglar dom en gång var längre och ni måste få komma till ro. Lycka till!