• Jebus

ADHD - Glutenfri kost?? Nån som testat?

Min son är en vecka ifrån en eventuell diagnos (rätt säker på att det blir en ADHD-diagnos) Jag har hört talas om att man kan ta bort gluten och mjölk från kosten och att det ska få bort symptomen till hög grad. Jag är villig att testa allt (det är inte sonen) så jag sprang iväg och köpte allt gluten och mjölkfritt jag kunde hitta. Men DET ÄR SÅ SVÅRT. Så jag tänkte höra här om det är nån som har positiva eller negativa erfarenheter av att ta bort allt det enkla och roliga ur maten. Kanske tips.

För övrigt får han eye-q och plusepa, som vi inte klarar oss utan...

• Svar på tråden ADHD - Glutenfri kost?? Nån som testat?
  • Dotse

Jag är en vuxen person med asperger som blivit markant mycket bättre av en sådan kostomläggning. Tror stenhårt på det!

• Philippa

Jag har ett barn med ADHD och ett barn med autism... har inte märkt nån skillnad alls med någon diet... har provat många olika....

• Jebus

Låter ju kanon! Men är det inte svårt? Måste man följa dieten stenhårt, eller hur funkar det? Ska man köra 100% måste ju skolan va med på det och det kanske inte är så lätt utan läkarintyg.

• stjierna

Läs Energibarn av Anna Hallèn! Den tar upp precis det du frågar efter i trådstarten ;)

• Jebus

Jo, jag har tänkt att köpa lite böcker oxå. Tack för tipset.

• kaffemamma

här är en ny, bra bok som förklarar kosten: autismdiet.se Där finns även en mängd föräldraberättelser, recept osv.
    Ja, den måste följas tokstenhårt - åtminstonde de första månaderna så att man kan bedöma dieten rättvist - även vetestärkelse som finns i många glutenfria produkter ska bort, osv. Läs gärna broschyren här till att börja med: www.behandlaautism.nu . Gluten tar lång tid innan det försvinner ur kroppen.

Svar på tråden ADHD - Glutenfri kost?? Nån som testat?