• annannaz

Matberedare / Assistent, vilken?

Hej, jag har bestämt mig för att nu är det dags för att köpa en assistent eller matberedare. Vad är skillnaden?

Jag vill kunna:
    -knåda deg på 1l vätska   
    -göra smoothi på frysta bär
    -vispa maräng
    -riva jansson   
    - fixa potatis till gratin

Jag tycker om att baka och vill även kunna köpa till köttkvarn så man kan göra korv. Nu lånar jag mammas.

Det jag har nu är en billig stavmixer, en dålig mixer/blender, en trasig "Moulin Jansson" råkostkvarn.

Ge mig tips och idéer! Har inte bestämt hur mycket jag vill lägga än.         

• Svar på tråden Matberedare / Assistent, vilken?
  • cloudberry79

Jag har en OBH Nordica Hercules med alla tillbehör och kan göra allt det där. Om man bara har grundmaskinen kan man knåda deg, vispa maräng och göra olika sorters smet, det gäller nog alla assistenter.

En matberedare är en sån som river, hackar etc, en liten snurrande sak med kniv och olika rivverktyg. Vi hade en matberedare innan, men när vi skaffade assistenten kunde vi ge bort matberedaren, elvispen och blendern till brorsan som skulle flytta hemifrån. Har den alltid stående framme i köket (vi har stort kök med L-formad köksbänk, assistenten står i hörnet) så man slipper dra den fram och tillbaka ur ett skåp (den väger en hel del).

(M)amma till V -07 och E -12
  • Cogito ergo sum

Vi har en Ankarsrum med tillbehör paket... Har allr från visp till degknådare och köttkvarn  rivtillsats och pasta tillsats.

• Stokke

Jag har en kitchen aid bakmaskin.
    Är supernöjd! Jag ska köpa mig en kitchen aid matberedare också ;)

• annannaz

Tack för svar! Jag har tittat lite på de ni alla beskriver, verkar bra. Den jag gilla bäst i utseendet var nog Hercules Chilli. Men jag undrar kan man köpa till kanna och mixa smoothi? Hur monterar man så man kan riva potatis?

• Cogito ergo sum
    Stokke skrev 2013-02-04 18:50:45 följande:
    Jag har en kitchen aid bakmaskin.
    Är supernöjd! Jag ska köpa mig en kitchen aid matberedare också ;)
    Hur är den i styrka? Vi valde bort den eftersom den har 300 watt tror jag medan ankarsrum hade närmare 800 watt. Hur tar den bröddegar?
  • cloudberry79
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-04 18:58:17 följande:
    Hur är den i styrka? Vi valde bort den eftersom den har 300 watt tror jag medan ankarsrum hade närmare 800 watt. Hur tar den bröddegar?
    Samma här, valde bort Kitchenaid för att den är för svag. Drömmen är Ankarsrum, men jag är väldigt nöjd med min Hercules, som är på 1200 watt. Den klarar allt
  • cloudberry79
    annannaz skrev 2013-02-04 18:55:17 följande:
    Tack för svar! Jag har tittat lite på de ni alla beskriver, verkar bra. Den jag gilla bäst i utseendet var nog Hercules Chilli. Men jag undrar kan man köpa till kanna och mixa smoothi? Hur monterar man så man kan riva potatis?
    Jag har ett skiv- och rivtillbehör (kostar typ 300 kronor på Elgiganten) och en blenderkanna (samma pris) som är riktigt bra. Bättre än den speciella blender som jag hade innan. Jag tror Elgiganten är billigast generellt sett på Nordican, det blir någon tusenlapp billigare att köpa den där jämfört med på andra ställen om man ska ha tillbehörssatser. 
  • Cogito ergo sum
    cloudberry79 skrev 2013-02-04 19:15:28 följande:
    Samma här, valde bort Kitchenaid för att den är för svag. Drömmen är Ankarsrum, men jag är väldigt nöjd med min Hercules, som är på 1200 watt. Den klarar allt
  • Ramborg
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-04 18:58:17 följande:

Bröddegar klarar den, men vi har fått reparera vår två gånger när vi gjort äppelmos.
    42.
  • Cogito ergo sum
    Ramborg skrev 2013-02-05 07:56:11 följande:

Bröddegar klarar den, men vi har fått reparera vår två gånger när vi gjort äppelmos.
    Ajdå..är det passertillsatsen  eller är det styrkan?
  • Ramborg
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-05 08:03:50 följande:

Jag vet inte - det blir liksom som att drivmekanismen hoppar ur läge och så snurrar den inte mera. Vi kokar numera äppelbitarna innan vi passerar dem, för att skona maskinen. Spelar ju ingen roll om man kokar moset före eller efter, liksom.

Men det känns som att den är lite klen när den går sönder av att man använder den. Tur det är fem års garanti, vi får väl behandla den mer varsamt sedan.

Ärligt talat tycker jag den är mer snygg än bra bruksföremål.
    42.
  • Ramborg
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-05 08:03:50 följande:

Jag vet inte - det blir liksom som att drivmekanismen hoppar ur läge och så snurrar den inte mera. Vi kokar numera äppelbitarna innan vi passerar dem, för att skona maskinen. Spelar ju ingen roll om man kokar moset före eller efter, liksom.

Men det känns som att den är lite klen när den går sönder av att man använder den. Tur det är fem års garanti, vi får väl behandla den mer varsamt sedan.

42.
  • Fia 28

Har en Kenwood chef. Använder den främst till bakning, men finns diverse olika tillbehör.

• Cogito ergo sum
    Ramborg skrev 2013-02-05 15:07:18 följande:

Den är väldigt snygg, men var orolig för just styrkan och vad den klarar. Har en son som är väldigt allergisk så det mesta görs hemma. Allt från korv till bröd osv. Och den används flera ggr i veckan.
  • Kastrullresan

Kitchen Aid tar normalt sett inte mer än 5 dl vätska att göra deg på. Kanske någon av modellerna klarar mer men den jag har står max 5 dl vätska.

Jag har både Kitchen Aid och en gammal Electrolux (Ankarsrum) och jag gillar båda men använder dem till olika saker.

Utifrån dina önskemål så skulle jag rekommendera  Ankarsrums maskin helt klart. Det är en riktigt arbetshäst och finns idag i lite roligare färger än min brun/beiga, mammas är brun orange så den är ännu fulare.

Svar på tråden Matberedare / Assistent, vilken?