Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Matberedare / Assistent, vilken?

Jag har en OBH Nordica Hercules med alla tillbehör och kan göra allt det där. Om man bara har grundmaskinen kan man knåda deg, vispa maräng och göra olika sorters smet, det gäller nog alla assistenter.

En matberedare är en sån som river, hackar etc, en liten snurrande sak med kniv och olika rivverktyg. Vi hade en matberedare innan, men när vi skaffade assistenten kunde vi ge bort matberedaren, elvispen och blendern till brorsan som skulle flytta hemifrån. Har den alltid stående framme i köket (vi har stort kök med L-formad köksbänk, assistenten står i hörnet) så man slipper dra den fram och tillbaka ur ett skåp (den väger en hel del).

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-04 18:58:17 följande:
    Hur är den i styrka? Vi valde bort den eftersom den har 300 watt tror jag medan ankarsrum hade närmare 800 watt. Hur tar den bröddegar?
    Samma här, valde bort Kitchenaid för att den är för svag. Drömmen är Ankarsrum, men jag är väldigt nöjd med min Hercules, som är på 1200 watt. Den klarar allt
  • cloudberry79
    annannaz skrev 2013-02-04 18:55:17 följande:
    Tack för svar! Jag har tittat lite på de ni alla beskriver, verkar bra. Den jag gilla bäst i utseendet var nog Hercules Chilli. Men jag undrar kan man köpa till kanna och mixa smoothi? Hur monterar man så man kan riva potatis?
    Jag har ett skiv- och rivtillbehör (kostar typ 300 kronor på Elgiganten) och en blenderkanna (samma pris) som är riktigt bra. Bättre än den speciella blender som jag hade innan. Jag tror Elgiganten är billigast generellt sett på Nordican, det blir någon tusenlapp billigare att köpa den där jämfört med på andra ställen om man ska ha tillbehörssatser. 
Svar på tråden Matberedare / Assistent, vilken?