• BertilssonJ

Varg i området - fara för mina hundar?

Hej!
    Jag har de senaste 5 åren gått med mina 2 hundar i skogen ovanför där jag bor. Nu har det rapporterats om varg i området och många hundägare har slutat gå i trakterna. Har även hört hundägare berätta att deras hundar börjat vädra och beté sig väldigt oroligt då det går upp med dem i skogen. Många väntar nu på att myndigheten ska lösa problemet.

Mina hundar är båda stora, en doberman och en rottweiler och båda är 4 år. De har inte vädrat eller visat någon oro alls och springer då lösa då jag går med dem i skogen. Bör jag sluta med detta? Utsätter jag dem för fara eller kan de freda sig mot en varg om det skulle bli konfrontation? Tycker verkligen om dessa skogspromenader och det gör mina hundar med.  

• Svar på tråden Varg i området - fara för mina hundar?
  • kossan

Om du håller hunden kopplad är det ingen fara! Släpp dem inte lösa bara!! ;)

• traveler
    BertilssonJ skrev 2013-02-04 21:09:25 följande:
    Hej!
    Jag har de senaste 5 åren gått med mina 2 hundar i skogen ovanför där jag bor. Nu har det rapporterats om varg i området och många hundägare har slutat gå i trakterna. Har även hört hundägare berätta att deras hundar börjat vädra och beté sig väldigt oroligt då det går upp med dem i skogen. Många väntar nu på att myndigheten ska lösa problemet.

Mina hundar är båda stora, en doberman och en rottweiler och båda är 4 år. De har inte vädrat eller visat någon oro alls och springer då lösa då jag går med dem i skogen. Bör jag sluta med detta? Utsätter jag dem för fara eller kan de freda sig mot en varg om det skulle bli konfrontation? Tycker verkligen om dessa skogspromenader och det gör mina hundar med.  
    Jag tycker det känns spännande:)
  • Kallebus

Jag hade hållit dom kopplade om dom inte håller sig nära dig och garanterat kommer på inkallning.
    En varg är rätt stor och kan göra rejäl skada även om den inte dödar dom. 

• begrundaren

Snälla människor, utrota inte vargen också, de är redan så inavlade för att ni skall ha all kontroll! Låt dem leva! Och håll era husdjur under kontroll i stället! Hinder och får kommer inte att utdö, men snart hör vargen till en av de arterna! Skämms!

• CML
    begrundaren skrev 2013-02-04 21:22:00 följande:
    Snälla människor, utrota inte vargen också, de är redan så inavlade för att ni skall ha all kontroll! Låt dem leva! Och håll era husdjur under kontroll i stället! Hinder och får kommer inte att utdö, men snart hör vargen till en av de arterna! Skämms!

Det har den redan varit en gång, för mig får den gärna försvinna helt, men det är en annan diskussion.
  • BertilssonJ
    Kallebus skrev 2013-02-04 21:14:10 följande:
    Jag hade hållit dom kopplade om dom inte håller sig nära dig och garanterat kommer på inkallning.
    En varg är rätt stor och kan göra rejäl skada även om den inte dödar dom. 

Jo jag vet att vargen är stor, vet dock inte riktigt hur stor i förhållande till mina hundar som verkligen inte är några små djur. 

Men det är egentligen inte det de handlar om, visst kan jag koppla dem, men jag vet hur mycket de älskar friheten i att få springa runt som de vill. De skulle bli väldigt besvikna om de skulle vara koppade om vi går i skogen, skulle nog vara som tortyr för dem tror jag. Just att de inte verkar rädda alls till skillnad från många andra hundar som vart i området ger ju inrtycket av att även om varg finns i området så är det inget som skrämmer dem. Inbillar mig att hundar kan bedömma sånna här saker, och att om de kännt att vargen vore farlig för dem så skulle de ge uttryck för det.

Men det är ju möjligt att jag är helt fel ute och det är därför jag skriver här för att få synpunkter.  
  • BertilssonJ
    begrundaren skrev 2013-02-04 21:22:00 följande:

Vill verkligen inte utrota vargen, tycker det är ett fantastiskt djur.
Svar på tråden Varg i området - fara för mina hundar?