• Anonym (Spargrisen)

Öppna sparkonto till barnet själv?

Har två barn, det ena är nyfött och nu vill jag öppna ett sparkonto till honom så även han får igång sparandet med autoöverföring från mitt konto den 20:e. Maken har ingen möjlighet att följa med till banken på väldigt länge (arbetar på sjön) Trodde det skulle gå bra då pengarna överförs från mig och så vidare men nu säger banken (sparbanken) att jag inte får öppna sparkonto till barnet då vi är två vårdnadshavare... Båda måste komma till banken samtidigt. Hur kan det spela någon roll när man öppnar ett sparkonto till sitt barn? Ingenting ska dras från maken, Han kommer inte ha något med kontot att göra (det är jag som sköter all ekonomi då han är borta så mycket). Tycker det verkar konstigt, både jag och mitt tolv år yngre syskon hade sparkonton som farmor öppnade när vi var bebisar som vi fick(/kommer att få) när vi fyllde 18. Någon som kan förklara logiken?

• Svar på tråden Öppna sparkonto till barnet själv?
  • Baloo81

Väldigt konstigt. Jag öppnade ett nytt konto som jag började spara till. Jag behövde inte ha med mitt ex även om vi har gemsam vårdnad. Det kanske är annorlunda när man är gift?

• Anonym

Kan du inte bara öppna ett konto i ditt eget namn? Så har jag o min sambo gjort - vi har varsit sparkonto till vår dotter, men i våra egna namn. På så vis har vi ju också kontroll över när hon får pengarna.

• Anonym (Spargrisen)

Lyckades få videosamtala med maken på banken och det accepterades som muntlig fullmakt så jag fick öppna kontot så nu har det löst sig ändå. Vill inte ha det som "mitt" konto, vill att det är sonens så han får sina pengar oavsett vad som händer oss föräldrar. Nu har han, liksom sitt syskon, ett eget som vi kan ta ut ifrån i förväg om båda går in på banken annars får han pengarna när han fyller 18.

• Petrellie

Banken måste göra så, om de ska följa reglerna. Farmor/farfar eller liknande får egentligen inte öppna konto i barnbarns namn heller, det får bara vårdnadshavare göra, och båda måste då vara med (om inte fullmakt kan ombesörjas) men många banker är rätt slappa med detta.

• AAS10

Jag har öppnat konto till min sons namn själva men att satt pappans personnummer som uttag också på swedbank och det gick bra, likaså på Nordea, 

Har även öppnat konto åt min systerdotters namn 

• Anonym (espar)

Jag har e-spar som jag öppnat själv via Internetbanken med automatiskt överföring den 20. Vad är skillnaden på det och sparkonto?

• Tonårsmamman1
    Anonym (espar) skrev 2013-02-06 11:13:30 följande:
    Jag har e-spar som jag öppnat själv via Internetbanken med automatiskt överföring den 20. Vad är skillnaden på det och sparkonto?

Skillnaden är väl att det är ditt konto, och bara ditt, dvs när barnet är 18 år så tillhör pengarna inte barnet utan är fortfarande dina. E-spar är också ett sparkonto, så där är ingen skillnad.
  • Anonym

Nästa gång, öppna konto med e-leg. Din man har väl tillgång till internet på sjön?

• Anonym

Lägg pengarna i en kapitalförsäkring i barnets namn.
    Spara tex i en  indexfond, Sverigefond med låg avgift, eller direkt i stabila aktier på A-listan.
    Knyt ett gåvoförbehåll till vilken ålder barnet fåt tillgång till pengarna, tex 19-23 år.
    Åldern kan man givetvis ändra under resans gång. Är barnet missbrukare eller har andra problem vid 21 års ålder är det kanske inte så lämpligt att få tillgång till ett par hundra tusen som var tänkt till boende/utbildning.

Att spara i föräldrarnas namn är direkt olämpligt anser jag. Mycket kan hända under en livstid, jag tänker närmast på arbetslöshet, ekonomiska trångmål, lyxfällor, missbruk, skilsmässor etc som KAN göra att barnet står utan sina pengar 20 år senare.
    Att risken finns räckte för mig att göra precis enligt ovan. Morsan hade lite problem med sina räkningar när jag var liten, så vad jag trodde var 20 000 på mitt konto blev sedermera 3000...Glad

Svar på tråden Öppna sparkonto till barnet själv?