• Anonym

Öppna sparkonto till barnet själv?

Kan du inte bara öppna ett konto i ditt eget namn? Så har jag o min sambo gjort - vi har varsit sparkonto till vår dotter, men i våra egna namn. På så vis har vi ju också kontroll över när hon får pengarna.

• Anonym

Nästa gång, öppna konto med e-leg. Din man har väl tillgång till internet på sjön?

• Anonym

Lägg pengarna i en kapitalförsäkring i barnets namn.
    Spara tex i en  indexfond, Sverigefond med låg avgift, eller direkt i stabila aktier på A-listan.
    Knyt ett gåvoförbehåll till vilken ålder barnet fåt tillgång till pengarna, tex 19-23 år.
    Åldern kan man givetvis ändra under resans gång. Är barnet missbrukare eller har andra problem vid 21 års ålder är det kanske inte så lämpligt att få tillgång till ett par hundra tusen som var tänkt till boende/utbildning.

Att spara i föräldrarnas namn är direkt olämpligt anser jag. Mycket kan hända under en livstid, jag tänker närmast på arbetslöshet, ekonomiska trångmål, lyxfällor, missbruk, skilsmässor etc som KAN göra att barnet står utan sina pengar 20 år senare.
    Att risken finns räckte för mig att göra precis enligt ovan. Morsan hade lite problem med sina räkningar när jag var liten, så vad jag trodde var 20 000 på mitt konto blev sedermera 3000...Glad

Svar på tråden Öppna sparkonto till barnet själv?