• Anonym (rädd)

14 år och gravid...

Hejsan alla! Jag är 14 år och är gravid. Är väldigt rädd och nervös, jag vill hy behålla bebisen men jag vet inte om jag klarar av det, och jag vet inte heller om jag klarar av abort. Jag tror att jag klara det om jag får mycket stöd & hjälp, men vågar inte berätta för någon, bara min pojkvän!

Jag vet inte vad jag ska göra!
    HJÄLP!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:56
    Jag har pratat med min mamma nu...
    Hon blev inte så chockad som jag trodde hon skulle bli, hon sa att hon misstänkte det eftersom jag var sen och jag har spytt väldigt mycket de senaste dagarna... Hon säger att hon önskade att jag skulle berätta detta tidigare, men hon var inte alls arg, kanske lite ledsen och men inte arg. Jag är glad att jag berättade allt, nu stöttar min mamma mig och allt känns lite bättre, faktiskt. Tack för alla underbara människor som har stöttat mig här på FL, älskar er.

• Svar på tråden 14 år och gravid...
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2013-02-05 09:41:55 följande:
    Vill din pojkvän behålla?
    Jaa, det vill han, och det vill ju jag också...
  • ElenaP

Du bör tänka till! Jag blev gravid som 13 åring. Födde sonen som 14 åring. Idag är han 13 år. Fyllde i Jan... Alla bebisar blir barn och ungdomar...

• hymafr
    Ante94 skrev 2013-02-05 09:35:29 följande:
    Styrkekramar till dig det är bara du som kan ta det här beslutet. Din pojkvän däremot har all anledning att vara rädd då han i lagens mening begått en våldtäkt. De flesta vuxna i den här tråden anser nog att det han gjort är fruktansvärt. Jag har barn i den här åldern och kan inte förstå att någon i gymnasiet kan bli intresserad av ngn som går i 7:an??? Nej TS du är ett offer, det förstår de flesta i tråden.
    Om min dotter varit ihop med en kille i 2 år innan de hade sex första gången så skulle jag inte reagerat alls.

Om vi förutsätter att både ts och hennes pojkvän är normala ungdomar utan alkohol - eller missbruksproblem, att de sköter skola/jobb samt är allmänt trevliga mot sin omgivning - vad är det då som är så fruktansvärt?

Skulle en 14-åring (snart 15) inte kunna vara kapabel att ta ett beslut om sex tillsammans med sin 17-årige pojkvän? (Han var 17 när de hade sex). De har ju varit ett par i två år och borde känna varandra rätt väl vid det laget.

Att det sen i lagens mening är olagligt är ju framförallt för att hindra att minderåriga blir utnyttjade, vilket jag är tveksam till är fallet här. Ts säger ju att om det var någon som pushade så var det hon. Självklart vet vi inte om det är sant, men själv var jag definitvt tillräckligt mogen för att ta liknande beslut när jag var 12-14 år. Det finns mogna 14-åringar och det finns omogna 14-åringar.      
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2013-02-05 09:43:35 följande:
    Jaa, det vill han, och det vill ju jag också...
    Ska ni bo hos honom?
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2013-02-05 09:41:49 följande:
    Gud vad alla är grova! Ni sitter och säger att barn ska inte ha barn. Men hur i helvete kan ni sitta å matta massa vidriga kommentarer? Bara negativa svar( eller ett flertal) fan, hur mycket vi än säger till denna flicka att inte behålla, tänk på att du ej är klar i skolan , du är bara barnet så kommer denna flicka inte lyssna. Ingen förstår vilket ansvar d är med barn när man är 14, d är något man med tiden lär sig!!! Hon kan blen jätte bra mamma fast hon är ung, men vi kan aldrig flrklara för henne vad hon går miste om för d måste hon uppleva föe att förstå. Ang hennes pojkvän, varför skrämma upp en 14åring med att han kommer åka i fängelset och så vidare? Tror ni hennes rädsla blir bättre då! Ts, lyssna på ditt hjärta! Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till :) Kram
    Tack så jätte mycket! Har inga ord att beskriva hur mycket allt stöd jag får här betyder för mig! {#emotions_dlg.flower}
    Kram :)<3
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2013-02-05 09:45:04 följande:
    Ska ni bo hos honom?
    Tror det. Men jag skulle helst vilja bo hos min mamma några dagar efter förlossningen.
  • Anonym (.....)
    Anonym (rädd) skrev 2013-02-05 09:46:22 följande:
    Tror det. Men jag skulle helst vilja bo hos min mamma några dagar efter förlossningen.
    Har din pojkvän jobb? Kanske skrivit det men då har jag missat det. Hur ska ni försörja er?
  • Anonym (rädd)
    Anonym (.....) skrev 2013-02-05 09:49:38 följande:
    Har din pojkvän jobb? Kanske skrivit det men då har jag missat det. Hur ska ni försörja er?
    Ja, han har ett jobb.
  • Anonym (.....)
    Anonym (rädd) skrev 2013-02-05 09:51:13 följande:
    Ja, han har ett jobb.
    Är det så att han kan försörja dig och ett barn också?
  • Anonym (rädd)

Jag fyller 15år om tre månader...

Svar på tråden 14 år och gravid...