• hallonbusen

3-åring, jättestora språksvårigheter

Jag har en 3-årig tjej som utvecklats i helt normal takt med allt bortsett från språket. Hon förstår bara ett 10-tal ord och kan själv säga 3 ord som vi förstår. Vi har provat tecken som stöd i över ett år men hon verkar inte ta till sig det heller. Hon förstår inte så enkla saker som : Hämta bollen! Ta på dig mössan!
    Hon är duktig på att koncentrera sig, på att lägga pärlplattor, lägga svåra pussel, bygga med lego, rita. Duktig motorisk, att springa, hoppa och klättra. Glad och snäll mot andra barn men hänger inte riktigt med i lekarna eftersom hon inte förstår vad de säger.
    Vad kan det vara? Träningstips? Vi bor utomlands men ska flytta hem till sommaren och då ska vi se om vi kan få henne utredd.

• Svar på tråden 3-åring, jättestora språksvårigheter
  • Toppen9

Pratar ni svenska hemma? Och annat språk annars?

Tänkte om ni skippar svenskan hemma och bara pratar landets språk så kanske det går bättre för henne att förstå barnen.

• kaffemamma

Svårigheter med språket kan- men behöver inte -  vara ett tecken på autism. Här är en lista på andra tecken på autism:
    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/tidiga_tecken/tecken_pa_autism_hos_barn_under_tre/

Jag skulle varmt varmt rekommendera boken "more than words" från Hanen förlag  som är mycket praktisk och handgriplig om hur man kan träna språket i vardagen. Den är speciellt inriktad på barn med autism, men jag är övertygad om att tekniken är bra för alla som har svårt med talet: www.hanen.org/Hanen-Resources/Resources-For-Parents/More-Than-Words-Parent-Resources.aspx

• hallonbusen
    Toppen9 skrev 2013-02-05 09:26:46 följande:
    Pratar ni svenska hemma? Och annat språk annars?

Tänkte om ni skippar svenskan hemma och bara pratar landets språk så kanske det går bättre för henne att förstå barnen.
    Vi pratar bara svenska hemma, hon går på svensk förskola och har bara svenska kompisar. De har svenska förskollärare men får lära sig ord och fraser på landets språk, det är dock inget min dotter snappar upp.
  • hallonbusen
    Happymom skrev 2013-02-05 10:00:59 följande:
    Hörseln?
    Hörseln är testad och inga avvikelser.
  • hallonbusen
    kaffemamma skrev 2013-02-05 10:36:52 följande:
    Svårigheter med språket kan- men behöver inte -  vara ett tecken på autism. Här är en lista på andra tecken på autism:
    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_a.../

Jag skulle varmt varmt rekommendera boken "more than words" från Hanen förlag  som är mycket praktisk och handgriplig om hur man kan träna språket i vardagen. Den är speciellt inriktad på barn med autism, men jag är övertygad om att tekniken är bra för alla som har svårt med talet: www.hanen.org/Hanen-Resources/Resources-For-P...

Tack för boktipset! Den ska jag beställa! Förutom svårigheter med språket så stämmer inga andra tecken på autism in. Kan man ha autism om man bara har svårigheter med språket?
  • LiMoFe

Har två råd till er

1) Tjata om att få gå till logopeden de har mycket bra tips. Hade tur att jag fick BVC att skriva remiss redan efter 3-års kontrollen istället för 4-års kontrollen som är normalt här.

2) Titta på biblioteket om de har något som kallas språkväskor de har hjälpt vår son otroligt mycket från att bli inskriven hos logopeden till att ett år senare vara så "duktig" i språk att han inte hade blivit inskriven (även om han fortfarande ligger något efter jämnåriga).

Mamma till världens finaste prins -08 och prinsessa & prins -11
  • kaffemamma

Hej!
    Vad skönt att de andra tecknen inte stämmer. För en autismdiagnos krävs problem inom fler områden än språket. Jag har dock varit på en del föreläsningar med professor Christopher Gillberg som forskat mycket på neuropsykiatriska diagnoser. Enligt deras forskning så har nästan samtliga barn som har en tydlig språkstörning vid 2,5 års ålder några år senare även en ytterligare / annan diagnos: autism, adhd, add, dyslexi, ocd, eller liknande. Jag vill verkligen inte skrämma upp dig på något sätt med detta, jag är av den åsikten att de flesta av dessa problem många gånger kan motverkas med tidig träning osv,  men det är ett tecken på att man ska ta språksvårigheter på allvar. I sverige får de flesta föräldrar höra från BVC och liknande att de inte ska oroa sig "Det kommer" osv.
    Men - som sagt - jag tror att det är viktigt att ta tag i det här - som ni ju också gör. Här är en artikel om detta från Gillberg, där han önskar sig bredare sätt att se p åoch utreda barns språkproblem.Säkert  kan man googla fram mer material:
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/sprakstorning-kan-vara-autism_6048875.svd

• Happymom

Jag har läst någonstans att barn kan "sluta lyssna" om man försöker för mycket. Prestationsångest helt enkelt. Om allt annat är normalt, så kanske det helt enkelt är så att hon låtsas att inte förstå och inte vågar prata, för att det är enklast så. Att hon därmed stannat av något i den språkliga utvecklingen eftersom hon "stängt av". Eller någon form av språklig dyslexi.

Hur kommunicerar hon med er? Kroppsspråk? Ögonkontakt? Enstaka ord? Pekar?

• Kilsbergen

Att hon har så dålig språkförståelse gör att det ringer stora alarmklockor hos mig. Om jag vore er så skulle jag propsa på utredning nu! Hur kan en treåring som hör bra och är normalt utvecklad i övrigt bara förstå tio ord? Att jobba med bilder och pekböcker är jättebra för att få igång ordförståelsen och ni bör även kräva av förskolan att de ger henne extra stöd i sin språkutveckling.

• Demmpa

Exakt som några säger.
    Se till att ni får träffa logoped omgående.

Nu vill jag inte skrämma er men titta lite på följande sida http://www.rarechromo.org/html/home.asp
    Vi håller på med en utredning med våra pojkar, det har tagit fem år (tre år hos logoped), nu har det delvist tagits fram handlingsplan för dom under vistelsen på förskoleklassen, det håller även på med en fördjupad handlingsplan för åk1, för drygt ett år sedan togs det DNA-prov och där komm det fram till att både jag och pojkarna har ett ovanligt syndrom, men för vår del är syndromet lindrigt. Det här syndromet som vi har har man bara kunnat upptäcka dom senaste fem åren, så det är antagligen stort mörketal. Några symtom som vi har/haft; sen i talutvecklingen, lågiskt tänkande, bra fin- & grovmotorik, svårt att koncentrera sig (sprallig).

• FruHemlig

jag har en son som är sen i talet, Han pratade Inget förren vid 3 ½års ålder, dock visade sig att han haft massor med vätska i öronen pga massor med öroninflammationer. Efter op. började talet komma.

Vi går hos logoped även ett ställe som heter lekotek för att stötta honom så mkt som möjligt, vi pratar med bara svenska hemma. Förskolan gör va dom kan för att hjälpa honom med.
    Mitt råd är logoped! 

• Mira76

Jag skulle också kontakta BVC för att få en remiss till logoped, så fort som möjligt. Ju tidigare din dotter får hjälp desto bättre.

Att endast prata svenska med henne är helt riktigt..det är ju hennes modersmål.

Undrar också hur hon kommunicerar med er? Hur visar hon vad hon vill? 

Vad säger personalen på förskolan?    

• Kilsbergen

Min son hade också försenad språkförståelse (pga autism och epilepsi) och vi jobbade mycket med pekböcker och talade enkelt och i korta meningar (typ Max-bok) utan abstrakta ord. Pga sin autism hade han stora svårigheter med att interagera med oss längre stunder så vi jobbade också med att lekfullt hålla honom kvar i samspel med oss, t ex tittutlekar och liknande lekar utan ord. Nu kanske din tjej inte har samma problem men det kan nog ändå vara av nytta för er. Vi testade också tecken men utan framgång. Nu är han 3,5 och har bra ordförståelse och talar i upp till 5-ordsmeningar och på ett år har det skett en enorm utveckling som jag inte tror hade blivit av utan hans träning. Det sämsta man kan göra är att vänta och se!

• hallonbusen

Tack för alla svar och alla bra tips jag får!
    På förskolan jobbar de med tecken som stöd åt dottern, tyvärr utan resultat. De ägnar också extra tid åt henne. Det är en liten avdelning med god personaltäthet så det känns som de verkligen försöker. Dottern kommunicerar genom att ta en i handen och föra en dit hon vill. Sen kan hon ta tag i mina händer för att visa mig och få mig att göra som hon vill. Hon "pratar"(babblar någonting vi inte förstår) också.

• Chanel no 5

Hej, ni kan inte vänta tills ni kommer hem med att göra en utredning av eran dotter. Hon behöver hjälp att komma till den nivå hon klarar. Har så så pass liten ordförståelse har hon säkert bakomliggande orsaker till detta och det bör utredas per omgående! Det är en stor avvikelse att förstå så pass lite i den åldern så det finaste ni kan göra mot henne är att se till att ni får reda på vad som orsakar detta och få hjälp att höja hennes nivå om det är möjigt. Hon kanske behöver gå specialförskola eller ha en specialpedagog med sig exempelvis.
    När hon tar er i hand tar hon er i handen eller i handleden oftast?

• UnikFamilj

Jag skulle utreda för autism. Om hon tar i handen så istället för att peka så bör man reagera. Det visar på bristande kommunikation både verbalt och ickeverbalt, tycker jag det låter som utifrån det lilla du har berättat. Har hon verkligen inga "udda-heter" för sig? Känslig för ljud el ljus? Även om språket naturligtvis hindrar henne i det sociala, så finns det många andra sätt att kommunicera och är det sociala svårt också så skulle mitt råd som sagt vara autismutredning.

Svar på tråden 3-åring, jättestora språksvårigheter