• Brumma

Skriva över föräldradagar.

Hej

Jag borde veta detta då vi redan har ett barn, men jag är nästan lika förvirrad som förra gången :)

Pappan har eget företag och i den branschen ser vi ingen möjlighet att han tar föräldraledigt, risken är då stor att han förlorar sitt kundnät han byggt upp.
    Istället kommer han att arbeta längre dagar och ta några dagar ledigt.
    Detta innebär att han kommer att skriva över alla de föräldradagar man kan skriva över på mig.

Jag vet ju att 60 dagar är skyddade, men hur många dagar blir det mer exakt jag kommer att ha efter att han fört över till mig?
    Sist planerade vi fel och sista månaden av föräldraledigheten satt vi med enbart lägstanivå dagar kvar...

Så..
    Hur många dagar med SGI kommer jag att ha?
    Hur många dagar med lägstanivå kommer jag att ha?

Jag har även 19 dagar med lägsta nivå kvar för min första son.
    Kan jag använda dessa för att "dryga ut" med lägstanivå dagar när jag tar ut föräldrapenning för det nya barnet?
    Tex att jag tar fem dagar med SGI nivå för det minsta barnet och två dagar med lägstanivå för äldsta barnet?

Förlåt om det blev rörigt, men insåg precis att gränsen på lönen som föräldrapenningen räknas på är lägre än vad jag har ut normalt.
    Därför vill jag planera så bra som möjligt innan..

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Skriva över föräldradagar.
  • Försäkringskassan

Hej!

Om den andre föräldern överlåter alla dagar till dig så är det 180 dagar som du då får. Av de 180 dagarna är  90 på lägstanivå och 90 på sjukpenningnivå. Sammanlagt får du alltså 330 dagar på sjukpenningnivå och 90 dagar på lägstanivå.

Det går bra att kombinera föräldrapenningen på olika barn som du beskriver det.

Hälsningar

Doris, handläggare

Svar på tråden Skriva över föräldradagar.