• Gulia84

    Sälja, lämna bort katter.... :(

    Vi har tre katter. Jättemysiga och Goa..... Vi har fått en son som nu är 6 månader. Han har fått en eländig hosta som aldrig ger med sig. Han har haft den sen 5 månader tillbaka. Läkaren säger att han har astma men att katterna troligtvis inte påverkar detta. Men jag känner att jag vill inte utsätta honom för dem OM det är så att han blir sämre av dem. Min sambo är allergisk, min pappa och min bror. Så att han är allergisk är inte en omöjlighet. Vi ger inte katterna den uppmärksamhet de behöver längre, de bara ligger och sover. Bråka med varandra nu när de är uttråkade..... De är innekatter, vi bor mitt i stan i en lägenhet så jag vågar inte ha dem ute. Vi måste lämna bort dem känner jag. Jag har dåligt samvete varje dag, både för sonens och för katterna. Men att lägga ut en annons på blocket känns inte lockande. Jag orkar inte. Jag mår så dåligt. Gråter på tanken att lämna iväg dem. Men de får det bättre hoppas jag. Men hur ska jag hitta ett BRA hem?!?! Hur orkar man lämna bort ens familjemedlemmar som bott hos oss i 6, 5 och 4 år?!

  • Svar på tråden Sälja, lämna bort katter.... :(
  • nemo1

    Gör en utredning på sonen då? Tror inte att hostan beror på katterna utan ett sätt för dig att hitta en anledning att göra dig av med katterna. Varför aktiverar ni inte katterna då? Jag har fyra barn och huset fullt av katter, hur svårt kan det vara med ett barn? Skaffar man katter så ska man tänka igenom beslutet både tre och fyra gånger först, eftersom det är ett åtagande för 15-20 år. Är så less på och läsa dessa inlägg där katterna ska bort så fort man får barn. Ni visste väl då att ni ville ha barn?

  • Caminator

    Håller med Nemo, tycker det är jäkligt kortsiktigt och hjärtlöst tänkande!
    Om du nu är så himla kär i katterna, och läkaren säger att barnets hosta inte beror på dem, vad är problemet?
    Hitta ett bra hem ska säkert gå an om du slänger ut en efterlysning på Facebook t.ex., men - ursäkta en hård - då hoppas jag du fortsätter ha dåligt samvete länge, länge!
     

  • ForReal

    Du mår jättedåligt och gråter av bara tanken att inte ha katterna hos dig, men du orkar ändå inte ge dem uppmärksamhet och tycker synd om dem. Tror du måste bestämma dig för om du blir genuint ledsen för detta eller om du är ledsen för att du inte riktigt vill ha dem kvar? 


     


    Måste hålla med de andra. Det finns inte någon anledning till att omplacera dem, om det är som du säger. Astma och allergi är ju inte samma sak, och läkaren har förklarat för dig. Aktivera dem kan du ju göra. Känns som du letar problem?

  • Feltryck01
    Gulia84 skrev 2013-02-05 20:16:16 följande:
    Ojdå..... Haha!
    Det var ju också en bra reaktion/ett bra svar....
  • Deneb

    Men fan vad elaka ni är!!! TS, jag är i samma sits som du. Har två katter och sonen är förmodligen allergisk... Nästan hela familjen och släkten har någon form av allergi, så det är ju inte omöjligt :( Jag vet ju att vi borde lämna bort katterna, men det är svårt att ta steget! Allergiutredning på små barn är inte tillförlitlig, och man testar oftast inte för djurallergi innan 2 års ålder. Och förresten så tycker inte jag att det är konstigt att det blir mindre tid till katterna när man en bebis! 

  • alifewithoutme
    Deneb skrev 2013-02-07 11:55:08 följande:
    Men fan vad elaka ni är!!! TS, jag är i samma sits som du. Har två katter och sonen är förmodligen allergisk... Nästan hela familjen och släkten har någon form av allergi, så det är ju inte omöjligt :( Jag vet ju att vi borde lämna bort katterna, men det är svårt att ta steget! Allergiutredning på små barn är inte tillförlitlig, och man testar oftast inte för djurallergi innan 2 års ålder. Och förresten så tycker inte jag att det är konstigt att det blir mindre tid till katterna när man en bebis! 
    Visst kan det bli mindre tid för katterna men oftast betyder mindre tid = ingen tid alls. Vilket verkar vara fallet med TS katter tyvärr.
  • ForReal
    Deneb skrev 2013-02-07 11:55:08 följande:
    Men fan vad elaka ni är!!! TS, jag är i samma sits som du. Har två katter och sonen är förmodligen allergisk... Nästan hela familjen och släkten har någon form av allergi, så det är ju inte omöjligt :( Jag vet ju att vi borde lämna bort katterna, men det är svårt att ta steget! Allergiutredning på små barn är inte tillförlitlig, och man testar oftast inte för djurallergi innan 2 års ålder. Och förresten så tycker inte jag att det är konstigt att det blir mindre tid till katterna när man en bebis! 

    Men nu läser du ju in det du tycker. Det står ju att det är astma och att läkaren sagt att det är OK för nu. Sålänge läkaren säger det så får man väl gå på de,t och inte inbilla sig något annat pga överdriven oro. Förstår att man är orolig när det gäller ens barn, men varför oroa sig över något som läkaren inte oroar sig för? Det är inte bra.


     


    Och ja jag förstår att det blir mindre tid till katterna med barn, ingen har skrivit något om det. Men det finns inte en chans att det blir ingen tid till dem, om man vill. I så fall är det ingen idé att någon under 40 skaffar katt då?


     


    Seriöst nu, min sambo har astma. Ska jag göra mig av med mina katter för det tycker du? Det finns kattallergi i hans familj, men han verkar inte allergisk. Men tänk om, eller vadå? När vi får barn, så får vi väl turas om i familjen att aktivera katterna om det är mycket med bebisen - eller tänker jag fel och bör omplacera dem då? Jag förstår att det kan vara jobbigt, men jag förstår ej att det är så OK att omplacera.

  • Deneb
    ForReal skrev 2013-02-07 19:42:28 följande:

    Men nu läser du ju in det du tycker. Det står ju att det är astma och att läkaren sagt att det är OK för nu. Sålänge läkaren säger det så får man väl gå på de,t och inte inbilla sig något annat pga överdriven oro. Förstår att man är orolig när det gäller ens barn, men varför oroa sig över något som läkaren inte oroar sig för? Det är inte bra.


     


    Och ja jag förstår att det blir mindre tid till katterna med barn, ingen har skrivit något om det. Men det finns inte en chans att det blir ingen tid till dem, om man vill. I så fall är det ingen idé att någon under 40 skaffar katt då?


     


    Seriöst nu, min sambo har astma. Ska jag göra mig av med mina katter för det tycker du? Det finns kattallergi i hans familj, men han verkar inte allergisk. Men tänk om, eller vadå? När vi får barn, så får vi väl turas om i familjen att aktivera katterna om det är mycket med bebisen - eller tänker jag fel och bör omplacera dem då? Jag förstår att det kan vara jobbigt, men jag förstår ej att det är så OK att omplacera.


    Seriöst nu, det här är ett barn vi talar om och inte din vuxna sambo som kan ta ansvar för sig själv! Läkare vet inte allt och astma är absolut inte att leka med. Man kan inte testa förrän barnet är ungefär två år. Vad ska TS göra till dess, vänta och se om det utvecklas till en ordentlig allergi också? 
  • Gulia84

    Va bra att du känner att du har tid för alla dina katter Nemo1. Vi är inte samma person.
    Jag tycker det här är jobbigt och jag va inte ute efter att höra hur trötta ni är på sånna här trådar.
    Läs dem inte då.
    Jag är orolig för min son. Jag känner inte att läkaren tar det här på så stort allvar, bara säger att barn inte utvecklar pälsdjursallergi under första året. Ska jag vänta på att han gör det då? Varför är han nästan alltid röd runt ögonen? Så blir mina familjemedlemmar när de känner av allergin.
    Astma och allergi är inte samma sak, men astma kan förvärras av allergi.

    Jag är mycket väl medveten om att man tar på sig ett ansvar flera år framåt när man skaffar katt. Men inte går de före min sons hälsa.

    Tack för att du förstår Deneb. Skönt att det finns folk med hjärta. Det är inga lätta beslut :(

Svar på tråden Sälja, lämna bort katter.... :(