• Pratt

Tips för att bajsa på toan

Finnsdet någon med tips om hur jag kan få min snart 4-åring att släppa blöjan när hon ska sköta magen?
    Hon har suttit på toaletten på dagis ett par ggr men hemma totalvägrar hon. Hon har varit blöjfri på dagarna väldigt länge, men inte när det gäller sköta magen.
    Hemma kan hon sitta och kissa på toan men vill sen ha blöja direkt efter om hon måste bajsa. Jag har försökt med allt möjligt men vill inte vara för sträng mot henne och trycka på för hårt så det blir till något negativt istället.
    Jag har försökt locka och muta med paket, hon får sitta och spela på surfplattan på toan, läsa böcker, men jag har slut på ideér.
    Någon som haft samma problem?

• Svar på tråden Tips för att bajsa på toan
  • Mina småtroll

Läsa böcker om det! Så har vi gjort när det har gällt toalettbesök, nappavvänjning, tandläkarbesök m.m. Efter att ha läst rätt mycket så har hon själv kommit med idén om att ex. sitta på toan istället för att använda blöja. 

• castafiore

Nu var vårt barn förvisso ganska mycket yngre och därmed kanske mer "lättlurad", men efter att vi provat alla pedagogiska metoder som inte funkade, skaffade vi en burk, och i den lade vi bajstabletter (läs neverstop eller nonstop). Efter varje producerad bajs i toastolen fick hen en tablett, och så fortsatte vi tills det blev en naturlig del av vardagen. Då fasade vi ut. (Men till saken hör ju då att vi är ganska fascistiska med socker i vanliga fall och håller det strikt till lördagar - annars hade det nog inte funkat)

• Alisa

Min dotter började nyss bajsa på toaletten efter att tidigare vägrat och endast bajsat i blöja. 

Hon var rädd att det skulle göra ont att bajsa i toaletten har hon berättat nu efteråt. Att hon ens försökte var för att det låg papper i toaletten vid första tillfället. Vid andra krävdes muta (två glassar) och nu efter fjärde känner hon sig säker. 

Vi lyssnade på Knattetimmen och avvaktade tills hon själv ville. (även om jag då och då gnällde om hur tråkigt och svårt det var att byta hennes bajsblöja). Hon var 4 år och 4 månader när hon blev helt torr. 

Svar på tråden Tips för att bajsa på toan