• Anonym

Ni som haft en andra förälder som inte betalat?

Ni som är separerade och ska få underhåll av den andra föräldern, men denne har inte betalat. Hur engagerad i barnet har den föräldern varit?

• Svar på tråden Ni som haft en andra förälder som inte betalat?
  • Anonym (greta)

gå via försäkringskassan då får du pengarna ändå

• Anonym
    Anonym (greta) skrev 2013-02-06 11:12:38 följande:
    gå via försäkringskassan då får du pengarna ändå

Jag vet, det var inte min fråga ;) Jag har redan betalt via fk. Min fråga var hur engagerad en förälder som inte betalar är i övrigt i sitt barn...
  • Anonym (mmiiaa)

Mitt ex har varit minimalt intresserad av dottern.

Han har inte träffat henne på snart 2 år och visserligen är hon 19 år nu, men de har knappt träffats tidigare heller.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-06 11:14:26 följande:

Jag vet, det var inte min fråga ;) Jag har redan betalt via fk. Min fråga var hur engagerad en förälder som inte betalar är i övrigt i sitt barn...
    Då betalar ju föräldern....

Många är väldigt engagerade även om Fk förmedlar underhållet.
  • Anonym ()
    Anonym skrev 2013-02-07 13:30:08 följande:
    Då betalar ju föräldern.... Många är väldigt engagerade även om Fk förmedlar underhållet.

Om jag säger såhär. Har ännu inte fått betalt från fk men ska få det framöver men föräldern har inte betalat på flera månader... Kan inte se intresset när jag ber föräldern betala gör sitt barn så det kan få kläder men bara fnyser och skiter i det...
  • Anonym

Enligt min egen erfarenhet så NEJ, pappan till min dotter ljög till FK, sa att han gav mig pengar. Men jag fick inte en krona.. Jag fick underhållet utbetalt av FK.. Han gjorde ju så för att jävlas.. Han ville ha umgänge med dottern för att jävlas med mig. Han gick till tingsrätten för att stämma mig på enskild vårdnad.. Fick fortsatt gemensam, umgänget fastställdes..
    Men ett kort svar på din fråga.. Pappor som inte betalar underhåll direkt till mamman/barnen har oftast inte en så bra relation till exet.. Behöver inte betyda att relationen till barnen blir dålig. Men i mitt fall så har pappan ingen som helst kontakt med mitt barn.. Ingen julklapp, inget julkort, inget telefonsamtal..

• Anonym

Alltså inte engagerad för fem öre..

• Anonym (greta)

Mitt barns pappa är absolut inte engagerad i sitt barn, men det beror på att han avskyr mig och vägrar prata med mig så han vet inte hur hans barn mår och vad barnet gör om barnet inte är hemma hos honom varannan helg.

• Anonym

Nu har vi varannan vecka men när hon var mindre så hade pappan henne varannan helg och en vecka i månaden. Han har aldrig betalat en krona i underhåll. Dock har han alltid varit en bra förälder som har engagerat sig mycket i vår dotter öven fast han inte betalat annat än mat åt henne de helger han hade henne. Det var/är aldriga några problem för honom att ha henne extra om jag tex var tvungen att göra något som hon inye kunde vara med på men när det kom till pengar fick man alltid samma svar "jag har inga pengar" Men att köpa nya skotrar o bilar mm så fanns det alltid pengar

• Anonym

Men du i bland är det lättare att betala igenom FK, det betyder inte att man inte per automatik inte bryr sig om barnen.
    Sen har inte du/ni med att göra om FK går in och betalar hela underhållet eller om man betalar hela summan själv.
    Du har ingen rätt att ha insyn i den andres ekonomi. Det sköter FK , dvs de har insyn i om man inte har ekonomisk möjlighet att betala.

Alla är vi olika, jag älskade att köpa kläder åt mitt bonusbarn, även fast vi betalade underhåll, VI ville även ha barnet mer, fast mamma fick behålla underhållet. För barnet är viktigast.
    Så dra inte alla över en kam, så är ni snälla.
    Ja det finns rötägg, både mammor och pappor som inte kan se barnens bästa.
    Sen har man ingen skyldighet att betala mer än underhållet, det är meningen att boendeföräldern ska lägga samma summa , plus den har även barnbidraget plus rätten till bostadsbidrag.

Svar på tråden Ni som haft en andra förälder som inte betalat?