Hjälp! Tillväxthämmad bebis i v. 27+5
För en vecka sedan var jag inne på förlossningen då jag upplevde minskade fosterrörelser, det gjordes ett ultraljud och moderkaka, flöde i navelsträng, fostervatten osv. såg normalt ut. Läkaren/sjuksköterskan sa tom. att "bebisen har långa ben och allt ser normalt ut", han rörde sig massor men låg vänd mot ryggen och därför kände jag mindre. Jag gick därifrån lättad och tänkte att bebisen förmodligen skulle bli lång och att allt var normalt, h*n hade ju "långa ben" liksom.
Idag var jag hos ett rutinbesök hos BM, då säger hon "Jaa.. det är ju en liten bebis". Jaha, tänker jag men blir inte orolig då läkaren sist sa att "den hade långa ben och allt ser normalt ut", utan tänkte mest att den kanske vägde aningens mindre än normalt. Jag är normalsmal i vanliga fall och min sambo är ganska liten till höjden för att vara kille, däremot är jag över medel och i min familj är alla superlånga, kvinnor 170-180 och män 190-200. Hur som helst, så sa BM att lill*n endast vägde drygt 850g(!!!) och normalt mellan v. 27-28 är mellan 1-1,2kg. Pyret är enligt BM -20%, hon sa att -22% var då det ansågs onormalt men att jag låg så nära gränsen så att det bokades in ett extra UL om en månad. Av hennes min att dömma tyckte hon det var märkligt att läkaren sagt att barnet hade "långa ben".
Moderkaka, flöde, fostervatten, sfmått, vikt, osv. såg normala ut, jag har inget högt blodtryck eller andra typer av "krämpor" mer än foglossningar. Varför sa han vid ULet förra veckan att allt såg normalt ut? Vad beror denna lilla vikt på? Kan det bero på att jag äter för dåligt? Är barnet sjukt? Läste att tillväxthämning kunde bero på kromosonavvikelse eller andra typer av missbildningar och blev givetvis orolig, speciellt då de inte fann några fysiologiska fel på mig :/