• visa0

Hjälp! Tillväxthämmad bebis i v. 27+5

För en vecka sedan var jag inne på förlossningen då jag upplevde minskade fosterrörelser, det gjordes ett ultraljud och moderkaka, flöde i navelsträng, fostervatten osv. såg normalt ut. Läkaren/sjuksköterskan sa tom. att "bebisen har långa ben och allt ser normalt ut", han rörde sig massor men låg vänd mot ryggen och därför kände jag mindre. Jag gick därifrån lättad och tänkte att bebisen förmodligen skulle bli lång och att allt var normalt, h*n hade ju "långa ben" liksom.

Idag var jag hos ett rutinbesök hos BM, då säger hon "Jaa.. det är ju en liten bebis". Jaha, tänker jag men blir inte orolig då läkaren sist sa att "den hade långa ben och allt ser normalt ut", utan tänkte mest att den kanske vägde aningens mindre än normalt. Jag är normalsmal i vanliga fall och min sambo är ganska liten till höjden för att vara kille, däremot är jag över medel och i min familj är alla superlånga, kvinnor 170-180 och män 190-200. Hur som helst, så sa BM att lill*n endast vägde drygt 850g(!!!) och normalt  mellan v. 27-28 är mellan 1-1,2kg. Pyret är enligt BM -20%, hon sa att -22% var då det ansågs onormalt men att jag låg så nära gränsen så att det bokades in ett extra UL om en månad. Av hennes min att dömma tyckte hon det var märkligt att läkaren sagt att barnet hade "långa ben". 

Moderkaka, flöde, fostervatten, sfmått, vikt, osv. såg normala ut, jag har inget högt blodtryck eller andra typer av "krämpor" mer än foglossningar. Varför sa han vid ULet förra veckan att allt såg normalt ut? Vad beror denna lilla vikt på? Kan det bero på att jag äter för dåligt? Är barnet sjukt? Läste att tillväxthämning kunde bero på kromosonavvikelse eller andra typer av missbildningar och blev givetvis orolig, speciellt då de inte fann några fysiologiska fel på mig :/   

• Svar på tråden Hjälp! Tillväxthämmad bebis i v. 27+5
  • Mercurialis

Båda mina barn har fötts tillväxthämmade och utan kromosomavvikelser

När jag väntade första barnet, hade jag inte högt blodtryck och flödet i navelsträngen såg bra ut. Sonen föddes i vecka 36+3 och vägde 2,1 kg (-25%).

När jag väntade andra barnet, hade jag lite högt blodtryck, och blev inlagd pga diffus preeklampsi, när jag var i vecka 33+0. Det gjordes ett flertal mätningar av flödet i moderkakan och navelsträngen och värdena låg inom normalspannet. Sonen föddes i vecka 35+3 och vägde 1,5 kg (-44%).

Båda barnen var alltså små för tiden men de har mått bra från start och fortsättningsvis.

Håller en tumme för att allt är bra även med ditt lilla pyre  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • visa0
    Mercurialis skrev 2013-02-05 19:57:57 följande:
    Båda mina barn har fötts tillväxthämmade och utan kromosomavvikelser

När jag väntade första barnet, hade jag inte högt blodtryck och flödet i navelsträngen såg bra ut. Sonen föddes i vecka 36+3 och vägde 2,1 kg (-25%).

När jag väntade andra barnet, hade jag lite högt blodtryck, och blev inlagd pga diffus preeklampsi, när jag var i vecka 33+0. Det gjordes ett flertal mätningar av flödet i moderkakan och navelsträngen och värdena låg inom normalspannet. Sonen föddes i vecka 35+3 och vägde 1,5 kg (-44%).

Båda barnen var alltså små för tiden men de har mått bra från start och fortsättningsvis.

Håller en tumme för att allt är bra även med ditt lilla pyre  

Okej, vad skönt att det gick bra!

Så de fann egentligen inga fysiologiska fel på dig vid första barnet heller då? När upptäcktes det att ditt barn var tillväxthämmat, var det efter förlossning eller innan?

Hur gör de om nu barnet skulle minska ytterligare i vikt i relation till "normalvikten"? Blir det tidigare lagd förlossning med kejsarsnitt då? Hur blev det för dig?

Tillväxthämmad innebär det att barnet är både litet till vikt och längd eller bara vikt? Har dina barn kommit i kapp i längd och vikt?

Man blir ju verkligen jätteorolig när man sitter och googlar och läser de värsta tänkbara scenariorna. Bebisens pappa var visserligen liten när han föddes och är fortfarande relativt kort, så det kan ju vara genetiskt. Men hans mamma är extremt kort, så att hon fick småbarn är ju inte så ovanligt eller konstigt... Jag är däremot är 174 långa och har en kropp som är "gjort för att föda barn", så "litenheten" på bebisen i mitt fall känns inte riktigt lika normal som i hans mammas fall :/
  • Mercurialis
    visa0 skrev 2013-02-05 20:12:52 följande:

Okej, vad skönt att det gick bra!

Så de fann egentligen inga fysiologiska fel på dig vid första barnet heller då? När upptäcktes det att ditt barn var tillväxthämmat, var det efter förlossning eller innan?

Hur gör de om nu barnet skulle minska ytterligare i vikt i relation till "normalvikten"? Blir det tidigare lagd förlossning med kejsarsnitt då? Hur blev det för dig?

Tillväxthämmad innebär det att barnet är både litet till vikt och längd eller bara vikt? Har dina barn kommit i kapp i längd och vikt?

Man blir ju verkligen jätteorolig när man sitter och googlar och läser de värsta tänkbara scenariorna. Bebisens pappa var visserligen liten när han föddes och är fortfarande relativt kort, så det kan ju vara genetiskt. Men hans mamma är extremt kort, så att hon fick småbarn är ju inte så ovanligt eller konstigt... Jag är däremot är 174 långa och har en kropp som är "gjort för att föda barn", så "litenheten" på bebisen i mitt fall känns inte riktigt lika normal som i hans mammas fall :/
    Vid båda tillfällena har tillväxthämningen upptäckts vid TUL.

När jag väntade första barnet, hade jag ett väldigt stort SF-mått och fick en remiss till TUL. Några timmar före TUL (v 32+3) fick jag vattenavgång och blev inlagd på sjukhus i två veckor.
    Vid TUL i v 32+3 uppskattades vikten till 1878 g (-10%).
    Vid TUL i v 34+3 uppskattades vikten till 1994 g (-20%).
    När jag kom in med vattenavgången beslutades att jag som längst skulle få gå till vecka 36+0 och sedan blev jag igångsatt.

När jag väntade andra barnet, gjordes TUL på rutin.
    Vid TUL v 32+1 uppskattades vikten till 1491 g (-22%).
    Vid TUL v 34+5 uppskattades vikten till 1709 g (-32%).
    Den här gången avtog fosteraktiviteten, när jag hade gått 35 fulla veckor. Det upptäcktes tack vare de dagliga CTG som gjordes, när jag låg inlagd. Så när jag var i v 35+3 beslutades att bebisen skulle ut, så jag skickades till förlossningen för igångsättning. Bebisen låg sedan flera veckor tillbaka i tvärläge, så det gjordes vändningsförsök, som inte lyckades utan det blev ett kejsarsnitt direkt efter.

Första barnet var 46 cm till sina 2,1 kg. Han är idag nästan sex år och har sedan länge vuxit ikapp sina jämnåriga.
    Andra barnet var 40 cm till sina 1,5 kg. Han är idag tre år och är fortfarande märkbart mindre än de jämnåriga. Han är mer i storlek med tvååringarna på förskolan.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • visa0
    Mercurialis skrev 2013-02-05 20:29:28 följande:
    Vid båda tillfällena har tillväxthämningen upptäckts vid TUL.

När jag väntade första barnet, hade jag ett väldigt stort SF-mått och fick en remiss till TUL. Några timmar före TUL (v 32+3) fick jag vattenavgång och blev inlagd på sjukhus i två veckor.
    Vid TUL i v 32+3 uppskattades vikten till 1878 g (-10%).
    Vid TUL i v 34+3 uppskattades vikten till 1994 g (-20%).
    När jag kom in med vattenavgången beslutades att jag som längst skulle få gå till vecka 36+0 och sedan blev jag igångsatt.

När jag väntade andra barnet, gjordes TUL på rutin.
    Vid TUL v 32+1 uppskattades vikten till 1491 g (-22%).
    Vid TUL v 34+5 uppskattades vikten till 1709 g (-32%).
    Den här gången avtog fosteraktiviteten, när jag hade gått 35 fulla veckor. Det upptäcktes tack vare de dagliga CTG som gjordes, när jag låg inlagd. Så när jag var i v 35+3 beslutades att bebisen skulle ut, så jag skickades till förlossningen för igångsättning. Bebisen låg sedan flera veckor tillbaka i tvärläge, så det gjordes vändningsförsök, som inte lyckades utan det blev ett kejsarsnitt direkt efter.

Första barnet var 46 cm till sina 2,1 kg. Han är idag nästan sex år och har sedan länge vuxit ikapp sina jämnåriga.
    Andra barnet var 40 cm till sina 1,5 kg. Han är idag tre år och är fortfarande märkbart mindre än de jämnåriga. Han är mer i storlek med tvååringarna på förskolan.
    Okej, vad bra att de ändå knappar in så småning om, även om minsta fortfarande är lite liten. 

Berodde din tidiga vattenavgång på att bebisen inte växte som den skulle? Eller fann de någon annan orsak till det? Hade du några känningar tidigt i graviditeten (ex. smärtsamma sammandragningar eller dyl?) som jag bör vara uppmärksam på? Har de senaste dagarna fått "spontant" ont i nedre delen av magen, som tusen nålar och håller i sig i någon minut innan det släpper... Kommer inte i samband med sammandragningar, så tror inte det är någon fara och har inte upplevt det idag. Men ändå...  
  • Mercurialis
    visa0 skrev 2013-02-05 20:40:32 följande:
    Okej, vad bra att de ändå knappar in så småning om, även om minsta fortfarande är lite liten. 

Berodde din tidiga vattenavgång på att bebisen inte växte som den skulle? Eller fann de någon annan orsak till det? Hade du några känningar tidigt i graviditeten (ex. smärtsamma sammandragningar eller dyl?) som jag bör vara uppmärksam på? Har de senaste dagarna fått "spontant" ont i nedre delen av magen, som tusen nålar och håller i sig i någon minut innan det släpper... Kommer inte i samband med sammandragningar, så tror inte det är någon fara och har inte upplevt det idag. Men ändå...  
    Vattenavgången har jag inte fått någon förklaring till. Jag hade en hel del sammandragningar veckorna innan med dessa avfärdade min BM som normala. Det är ju en sådan sak som är svårt att avgöra själv, speciellt när man väntar första barnet. Men vissa dagar kunde jag knappt vara uppe och gå utan att magen blev alldeles stenhård. Jag skulle kanske inte säga att det gjorde ont men det var direkt obekvämt.
  • visa0
    Mercurialis skrev 2013-02-05 21:29:04 följande:
    Vattenavgången har jag inte fått någon förklaring till. Jag hade en hel del sammandragningar veckorna innan med dessa avfärdade min BM som normala. Det är ju en sådan sak som är svårt att avgöra själv, speciellt när man väntar första barnet. Men vissa dagar kunde jag knappt vara uppe och gå utan att magen blev alldeles stenhård. Jag skulle kanske inte säga att det gjorde ont men det var direkt obekvämt.

Ah okej, ska hålla ett vakande öga på dessa symptom då. Har ju sammandragingar, men är inte så ofta sån tur är! De jag har gör inte heller ont, men är väldigt obehagliga... Men det har man ju hört är normat, så länge det inte blir för många på en dag!

Men tack för att du tagit dig tid att svara, känns lite bättre nu och förhoppningsvis växer lill*n till sig lite innan nästa UL.  
  • Soffiie

Hej..

Jag har  fyra barn och är nu gravid i v 29+1. har fått  3 tillväxthämmade barn och nu är den i magen också tillväxthämmad. På sista ul var han 33% mindre än vad han borde. Min första son var liten oga svår havandeskapsförgiftning och han föddes i v 31. men sen min två var normal 3450 i v 38. min tredje flicka född v 37 vägde 2502 och min fjärde hon vägde ändå 3120 men låg på minus länge i magen sen fick hon nån växtspurt och tog igen massa på slutet,,

Jag går varje vecka på kontroller, De kollar flödet i navelsträngen ctg sen läkarbesök på spec mvc varje vecka och varannan vecka kollar dem också hurbebisen har växt. just nu följer han sin kurva har legat på 30-33% sen de började mäta.. så länge barnet mår bra där inne,, har bra flöde och fortfarande växer så låter dem han va kvar. Mina barn är helt friska så jag tycker inte du ska oroa dig att det skulle vara nå fel på ditt barn,,

Jag är lång och alla i min släkt är stora och långa medans på min mans sida är alla små och korta min man är också kort för att va man,, så i mitt fall tror de att dem blir genetiskt små.. När ska du på kontroll igen??  Om du är orolig begär få träffa läkare då för det är inte bra gå och va orolig heller... Lycka till!!!

• Nathalieeliasson

Hej! Tror det inte behöver betyda mera att det är en liten bebis. Min son vägde 2870 i vecka 41+0 (-27%) och var 52 cm lång. Bekymra dig inte för mycket! Kram

• visa0

Tack för era svar!

Jag ska inte dit förens 5 mars, så det är alltså drygt en månad. Känns som att det är lite länge, som det är nu analyserar jag ju allt "rör den sig tillräckligt?/ men visst rör han sig lite mindre än vad han ar gjort?/har magen verkligen inte krympt?/ äter jag för lite?/ osv." Har iofs bokat ett privatultraljuf och väntar på att dom ska återkomma med besked om man kunde tidigare lägga det besöket för att synka det, så det ungefär skiljer två veckor mellan de två istället för en. Har också bett min sambo ringa och prata med sin mamma för att se hur mycket han växte osv. i magen, bara för att försäkra sig.

Till saken hör att jag är i en väldigt stressig situation i allmänhet just nu, en mamma som i princip ligger på dödsbädden och sedan att jag halkar efter med en massa uppgifter jag egentligen "måste"få gjort eftersom mitt fokus ligger på henne. Är orolig för att denna typ av stress ska påverka bebisen och på nått sätt vara en bidragande orsak till att h*n inte växer ordentligt.

Men verkligen skönt att höra att allt gick bra för er och att era små var helt friska och växte ikapp sig :) det känns bra att höra!

• Nathalieeliasson

Idag var jag hos Bm. Mitt sf mått i vecka 29 va 26 cm. Gränsen på för litet, så ska på tul i vecka 32. Efter mitt bukhäng gör det oxå svårt att mäta, så kunde mått även vara mindre. Vad va ditt sf ts när du fick tid till tul?

• visa0

Jag låg helt på normalkurvan när hon mätte, både gällande vikt och sf.  Så hade det inte vart för att jag var på ett extra UL veckan innan så hade detta förmodligen inte ens upptäckts :/   

• Soffiie

Jag hade sf mått 22 i vecka 26 men de då visste de redan att han är minus 33% därinne

• Mercurialis

Mitt SF-mått var 35 cm i vecka 31+, när jag väntade första barnet, som föddes tillväxthämmad (-25%).

När jag väntade andra barnet, som också föddes tillväxthämmad (-44%), var mitt SF-mått 33 cm i v 33+0. 

• visa0

Igår (v.30+5) var jag på ett extra UL hos tittut. Där konstaterade de att bebisen var fullt normal, ben låg högst upp )till och med lite högre) på normal kurvan. Han vägde 1,8kg och om man nu skulle räkna med hur de olika måtten var nu så skulle BF vara 20april.

Jag är extremt chockad och lättad, men om de mätte rätt vid båda tillfällena har lilleman alltså växt till sig 20% + lite till. Det låter helt otroligt att de vid bägge tillfällena kan ha mätt rätt? eller kan en bebis i magen lägga på sig så mycket på 4v?

Nästa vecka ska jag göra ett UL bekostat av landstinget, undra vad det blir för resultat då :)

• TvåTrollungar

En liten fråga bara, utifrån det jag läser i din TS så uppfattar jag det som att barnmorskan gissade? Eller gjorde hon också ett ultraljud och mätte bebisen när hon uttalade sig? För på ett vanligt rutin besök gör man väl inte ultraljud?

• visa0

Nej hon gissade inte. Har gjort 3 UL nu. Första var RUL, sedan rörde sig lillen dåligt en period och de hade svårt att hitta hjärtljuden så då gjordes ett till UL och vid det tillfället var han -20%. I onsdags gjorde vi ett TUL på privatklinik där de uppskattade att han var lite ovanför normalkurvan, vilket innebär om att om det mätts rätt vid bägge tillfällena så har bebisen ökat med +20% och lite till på drygt 3-4 veckor. Vilket givetvis känns jättebra, men förvånande :) Så därför jag undrar om bebisar i magen kan växa så fort, eller om de förmodligen mätt fel någonstans på förra ULet.

Men ska på ett till TUL I nästa vecka på sjukhuset här, så då kan man förhoppningsvis få lite svar och se om de kommer fram till samma resultat som de gjorde nu i veckan på det privata ULet.

Svar på tråden Hjälp! Tillväxthämmad bebis i v. 27+5