marienna skrev 2013-03-26 19:04:30 följande:
Vill bara säga motsatsen - hade en son som grät varje dag jag lämnade på förskolan och inte bör pappa lämnade. Han slutade sen gråta snabbt och lekte. Han vill nu till förskolan varje lördag och söndag och är ledsen över att inte få träffa sina kompisar. Han pussar och kramar glatt varje morgon och vinkar sen. Förskolepersonalen ringde mig alltid och sa när han slutat gråta, och då hörde jag honom glatt i bakgrunden. Han var 15 månader vid i skolning.
Jag fattar inte riktigt vad du vill säga med detta? Bara för att han inte
nu längre gråter vid lämning betyder ju inte det att det var rätt att ignorera honom när han faktiskt
var ledsen. Att han var ledsen när du lämnade men inte pappan kan ha flera anledningar, troligast att du är den primära anknytningspersonen och att separationsångest i första hand riktas mot modern (den primära). Tror du det kändes bra för honom att du vände honom ryggen varje morgon när han var ledsen?
Förövrigt skulle jag bli väldigt oroad om en så liten heller är på förskolan hela helgerna och föredrar förskolan framför att vara med sina egna föräldrar, det tyder på att anknytningen tagit skada, kanske av att du ignorerat hans behov vid lämning upprepade gånger. Vem vet.
En 1-åring knyter inte an till sina kompisar. De knyter an till föräldern. Och anknytningspersonerna är de enda som de i så låg ålder har behov av att utveckla sociala relationer till. Så småningom kan de utvigda deras sociala nätverk, men några
kompisar har de öht inte förmågan att skaffa när de är så små. Så låter högst skrämmande att han har sådan separationsångest av att vara ifrån förskolan.