• SnartMamma84

Föräldragrupp - nåt att ha?

Hejsan hej! Jo, som rubriken lyder, är föräldragrupper nåt att ha? Har precis fått mitt första barn o misstänker att bvc snart föreslår att vi tar del av en sådan. Anledningen till frågan är att jag inte känner nåt behov av att träffa andra föräldrar som jag inte känner, för att prata om barnens utveckling o vad det nu kan vara. Har som sagt ingen erfarenhet av det så vet inte exakt vad man pratar om. Men ni som varit i såna grupper kanske har fått ett utbyte som varit värdefullt? Vad säger ni, värt o prova?

• Svar på tråden Föräldragrupp - nåt att ha?
  • Jill 79

Det jag hade mest nytta av var att jag träffade andra mammor med barn i samma ålder.även om jag redan hade vänner är det skönt att prata med andra som går igenom exakt samma period som en själv. Växla tankar och smarta idéer med varandra. Jag gick med mitt första barn när han föddes för fyra år sedan och har fortfarande kontakt med två mammor. Den ena räknar jag till en av mina allra närmsta vänner numer och vi r dessutom förldralediga tillsammans nu med våra tvåor. Helt underbart:) Men trots att jag redan har mamma vänner nu och jag redan tycker mig ha rutin på föröldraskapet så har jag valt att även denna gång gå på utbildningen. Mest för lite färska tips om sjukdomar och introducering av mat, men även för att det är så mysigt att prata bebis:)

• Smiles

Jag kände inget behov av föräldragruppen men gick ändå och idag är jag så otroligt tacksam för det. När min dotter var ca 6 månader så var jag otroligt tacksam över att vara i kontakt med andra mammor med barn i samma ålder, innan dess kände jag verkligen inte för att gå och dök upp på vissa träffar men inte alla. Nu längtar jag till föräldragruppen och träffar flera mammor därifrån utanför gruppen. Jag tycker du ska gå, du har ju inget att förlora på det.

• SnartMamma84

Tack för svar! Är föräldragrupp o mammagrupp samma sak? Ska nog ge det en ärlig chans i alla fall, man kanske träffar en eller ett par vänner för livet :) har hört så mycket tråkigt bara om vuxenmobbning o tävlingsinriktade mammor osv men då får man väl ha lite skinn på näsan i så fall.

• Jill 79

Mamma gruppen är kanske det man gick på mvc och flröldragruppen var på BVC tror jag. För mig innebar det stort sätt samma föräldrar.. Jo det finns ju alltid nån mamma som ska skryta om hur tidig just hennes bebis är;) men det är bara att försöka att inte ta åt sig eller stressa över. Tänk på att endel är blyga, så även om ingen säger nåt kan du ju föreslå en promenad tillsammans efter träffen.

• JohannaS03

Har själv ingen erfarenhet men min mamma träffar fortfarande den mammagrupp hon var med i när jag föddes. Det är 32 år sen... De träffas typ en gång i månaden. Bara för att barnen blir större minskar inte behovet av att prata av sig. Fast nu pratar de nog mest barnbarn

• älskarlivet81

Jag är himla glad att jag gick mammagrupp på bvc! Flera av de som var i gruppen umgås jag fortfarande med och då är barnen ändå snart 3 år. Min dotter går på samma avdelning på förskolan som ett av de andra barnen också.

Min,man gick i pappagrupp så han lärde känna några.andra pappor också.

• Vendelsö

BVC brukar ordna föeäldrargrupper för föräldrar till nyfödda barn, från att de är nån/ett par månader och några månader framåt. Brukar vara träffar som leds av BVC-sjuksköterskan med olika teman beroende på barnets ålder. I praktiken blir ofta dessa grupper just mammagrupper eftersom mammorna i de flesta familjer är de som är hemma i början. Men båda föräldrarna brukar bjudas in. BVC brukar hålla i ett visst antal träffar och därutöver är det upp till föräldrarna att organisera egna träffar eller promenader eller vad man vill. Ge det en chans tycker jag. Med lite tur finns det någon i gruppen som du har något mer gemensamt med än bara att ni har bebis i samma ålder.

• Höghus

Nej. Jag tackade nej och har aldrig haft behov av att dricka kaffe och prata blöjor med okända.

• Vinterankan

Jag har varit med i två och känner väl egentligen inte att det ger så mycket men det är i alla fall ett avbrott i tristessen att vara mammaledig.

• Flickan och kråkan

Det har inte varit något för mig. Var med någon gång med första, men jag kände inte att jag hade något gemensamt överhuvudtaget med de andra mammorna. Samtalsämnena rörde helt enkelt sådant som inte rörde oss

Det beror ju så mycket på sammansättningen av föräldrar. Träffar man någon man känner gemenskap med så är det ju bra, annars kan man ju strunt i det. Man kan ju alltid gå dit någon gång eller två och se hur det är

• Natulcien

För mig var det inget att ha. Det var inte "min grej", helt enkelt. Jag var med någon gång, sen struntade jag i det. Det tillförde ingenting.

Men ge det en chans. Det kan ju vara någon du "klickar" med... Glad

Svar på tråden Föräldragrupp - nåt att ha?