Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

16-månaders, somna i sängen

Min 18-månaders är också svårsövd. Fram tills för ett par månader sedan amningssövde jag honom utan bekymmer, men numera somnar han inte av amningen. Jag har ergonomisk bärsele (tips, skaffa det, mycket lättare att bära barn på det viset än i armarna), och där kan han somna om jag har honom på ryggen. Det är dock knepigt att göra det på kvällen, för stora ska också lägga sig och vill MYCKET gärna hålla handen. Numera ammar jag vid datorn när stora (och i viss mån lillebror) tittar på någon film innan läggedags. Sen sitter jag emellan dem när de ska somna. Stora ligger lugnt och håller handen. Lillebror vältrar sig runt, vrålar och gnäller om vartannat, försöker klättra iväg. Jag försöker sjunga, lägga honom till rätta, hålla handen, inte hålla handen, etc. Oftast är det enda som hjälper att jag lägger mina ben över honom så att han inte kan komma loss. Brutalt, men samtidigt får det honom att ligga still och komma till ro. Slutligen brukar han då lugna sig och bara ligga och småsjunga/babbla ett tag innan han äntligen somnar. Läggningarna är inte särskilt roliga tycker jag, och inte stora heller som tappert somnar mitt i oljudet. Svårt att hitta någon bra lösning på det här, jag hoppas att det ger sig med tiden.

Så inga råd, TS, men en liten hälsning om att det finns fler som har svårt att få till det med sövningen.

• fågelungarna

Ikväll gick det faktiskt ganska bra. Jag lade "bensaxen" direkt, och han blev också lugn nästan direkt. Typiskt då att stora började babbla så att han distraherades till en ny stökvända... Men det gick snabbt att få honom tillbaka till lugnet.

Ja, natten är väl en historia för sig. Jag nattammar delvis fortfarande. Har provat att försöka bryta, men då är han som galen en lång stund innan han lägger sig till rätta och somnar om. Det har hållt i sig i veckovis, inte som andra man läser om där barnen sover hela nätter bara man har brutit det där med nattamningen. Så nu har jag återgått till amningen igen, trots att jag upplever det som en ond cirkel eftersom han då gärnar vaknar igen och är kissnödig, och vill amma mer för att somna om. Men men, det är väl vanligtvis två uppvak per natt som gäller. Hoppas det lägger sig inom kort.

Ja, sele har funkat här med, om han har vaknat upp under kvällen innan jag lagt mig. Men numera sover han tack och lov bra om kvällen i alla fall, så jag kan få en lugn stund framför datorn. Enda stunden på dagen då jag kan vara helt och hållet mig själv och sköta mitt, inte i första hand mamma, eller yrkesutövande. Ganska helig tid!

• fågelungarna

16 mån är väl en lite stökig ålder, tycker jag mig ha läst i alla fall. Här har det gått bra de sista dagarna. Jag lägger benen över honom direkt (låter mer brutalt än vad det är), och han kommer snabbt till ro efter bara någon liten protest. Hoppas det går framåt för er. Somna utan gråt har jag inte själv läst, men bara hört gott om, så den är säkert bra att utgå från.

Svar på tråden 16-månaders, somna i sängen