Inlägg från: Pretorian IV |Visa alla inlägg
  • Pretorian IV

Islamiseras sverige?

Motpoler mot islamisering är inte svenska kyrkan ( som tar ner sina kors för att inte kränka muslimer), utan den sekulära staten.

Men då måste också staten stå upp mot muslimer, och vika ner sig så fort de kommer med krav, som man tyvärr ofta gör idag.

Tycker det är en väldigt obehagligt utveckling i Sverige, islam är ingen trevlig ideologi.

• Pretorian IV
    Original skrev 2018-01-10 16:11:45 följande:

Är inte islam en religion? Bör helt avgjort inte blandas ihop med ideologi.

För övrigt skall staten handla enligt lagen. Varken mer eller mindre.

Med tanke på att de flesta islamska länder styrs med religiösa lagar, så är det mer än ideologi än en religion.
  • Pretorian IV
    Tom Araya skrev 2018-01-10 18:03:06 följande:

Nja, man måste se religionsfriheten i sitt ursprungliga syfte. Den är inte att man inom religiösa grupperingar ska få hantera trosfrågor som ett kollektiv där alla i gruppen anses ingå utefter gruppens villkor, utan religionsfrihet skall vara individuell och därmed kan det inte stödjas att man inom grupperingar tvingar varandra till ett visst sätt att leva.

Den är heller inte att religiösa ska kunna förvänta sig att alla anpassar sig och ställer upp för deras behov eller krav, exempelvis om kost, tidsanpassning, särskilt utformad vård mm.

Jämför med andra friheter, exempelvis åsiktsfrihet.

Ett helt sekulariserat samhälle främjar fullständig religionsfrihet vilket är en motpol till allt som inskränker religionsfrihet, exempelvis Islamisering.

Precis!

Det ingår inte i begreppet religionsfrihet att välja kön på läkare, slippa obligatoriska undervisning i skolan, att inte sköta sitt jobb, osv
  • Pretorian IV
    Original skrev 2018-01-10 21:27:16 följande:

Islam är en religion - full stopp! Ibland är det bara enklast att erkänna när man skrev fel.

Det är din åsikt, och du har inte svaren som du skrev själv. Jag anser att det är en ideologi, och en ondskefull sådan.

Islam är grundat av en person som använde "guds ord" för att få personlig vinning. Gick från förvirrad eremit till dyrkar krigshärjade.

Han tog över släktingar fruar med hänvisning till att gud har sagt så (men bara till honom givetvis), fick män att gå i döden för löften om paradiset, osv. (och gifte sig med en 9-åring, fräscht...)

Jesus predikade ett ickebudskap, och fick ingen personlig vinning av sitt predikande. Att jämföra jesus och Muhammed är som att jämföra Gandhi och Hitler...

Jag är inte orolig för islam för det jag inte känner till, utan för det jag känner till om "fredens religion"...
Svar på tråden Islamiseras sverige?