Inlägg från: dripdrop |Visa alla inlägg
  • dripdrop

snusa, hur lång tid efter amma?

Bröstmjölk är ju smått beroendeframkallande för barn oavsett nikotin. Min 2-åring kan bli fullkomligt galen av abstinens efter bröstet fortfarande (trots att jag aldrig röker eller snusar).
    Om du ammar ger det ju ett bra skydd även mot rökande/snusande människor i barnets närhet. Jag tror nog du kan amma ditt barn på morgonen efter att du sovit hela natten utan snus med gott samvete.

• dripdrop

Och bara för att nikotinet i bröstmjölken får samma halt som ditt blod, betyder ju inte det att barnets blod får det. Det hamnar ju i barnets mage först.

Samma sak som med alkohol kan jag tänka mig. Om mammans blod har 0.2 promille (jättefull) får ju mjölken samma promille. Det är alltså som att dricka mjölk med 0.2 promille alkoholhalt. Det är mer i vanlig filmjölk.

Självklart är det bäst om du kan undvika nikotin. Men oroa dig inte FÖR mycket.

• dripdrop

Det är stor skillnad på att vara gravid och att amma. När du är gravid delar ju mamman och barnet blodomlopp.

Är man rökare rekommenderas det att man ammar hellre än ger ersättning, eftersom att bröstmjölken ger ett skydd som ersättning inte ger. Självklart är det inte att föredra att röka och amma, men det är bättre än att ett icke ammat barn bor i en rökares hushåll.

Svar på tråden snusa, hur lång tid efter amma?