• Rak banan

Får ditt barn hålla i bananskalet?

Enligt vissa idioter här på FL så är bananskal lika med cancer.

Får ditt barn hålla i skalet när h*n äter banan?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn hålla i bananskalet?
  • spermadonator
    Frontline skrev 2013-02-08 23:51:28 följande:
    Svaret på frågan är alltså: Bananen är både ett bär, en frukt, en grönsak, och den växer på en ört.

Precis.
  • Rak banan

Svaret på frågan är alltså: Bananen är både ett bär, en frukt, en grönsak, och den växer på en ört.

Banan är ett bär och en ört[1][2] tillhörande banansläktet i familjen bananväxter,

• The Doctor
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 20:52:48 följande:
    Mina barn får inte hålla i bananen. Vi skalar den ned skyddshandskar ock sedan får de låtsas äta den. Sedan åker den direkt i komposten som sedan blir drivmedel så kommer gifterna ut den vägen istället för att skada mina barn.
    Ordis skrev 2013-02-08 22:21:23 följande:
    Låter bra och ansvarstagande! Det är barnmisshandel att ge sina barn bananer!
    Ojsan skrev 2013-02-08 22:18:40 följande:
    Glöm inte munskydd ifall någon besprutad partikel skulle flyga iväg Skrattande
    Vi gör alla våra val och uppenbarligen ser många av oss olika på detta, man behöver inte föra en nedvärderande ton för det.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Ojsan

spermadonator skrev 2013-02-08 23:53:27 följande:
    Jo, givetvis. Den är en frukt och ett bär. Ett bär är en slags frukt.

Ska försöka sova på det
  • Ordis
    Ojsan skrev 2013-02-09 00:36:34 följande:

Ska försöka sova på det
    Bananen är ett bär som växer på en ört.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Klotjohan
    spermadonator skrev 2013-02-08 23:53:27 följande:
    Jo, givetvis. Den är en frukt och ett bär. Ett bär är en slags frukt.
    ALLT som utvecklas från ett fruktämne är en frukt oavsett om man sedan kallar frukttypen för bär, klyvfrukt, nöt, stenfrukt, skenfrukt...
  • Lilia

Jag köper bara KRAV bananer de är inte besprutade på samma sätt så ja. :)

• stickkontakt
    spermadonator skrev 2013-02-08 22:55:23 följande:
    Banansorten Gros Michel slogs ut på 50-talet och det är inte osannolikt att den nuvarande Cavendish går samma öde till mötes om 10-20 år. Det är troligen inte görbart att odla bananer ekologiskt eftersom det är en så otroligt känslig frukt med liten biologisk mångfald.

Det är en moralisk rävsax att avgöra om man ska köpa ekologiska bananer eller ej eftersom stödet till bönder som odlar ekologiskt kan leda till att bananbeståndet hotas.
    Om alternativen är att en framavlad banansort dör ut eller att tusentals arbetare drabbas av svåra sjukdomar och dör så är valet lätt, i alla fall för mig. Hela banansläktet kommer knappast dö ut på grund av minskad besprutning på plantagerna.
  • Tygtiiger
    spermadonator skrev 2013-02-08 22:55:23 följande:
    Banansorten Gros Michel slogs ut på 50-talet och det är inte osannolikt att den nuvarande Cavendish går samma öde till mötes om 10-20 år. Det är troligen inte görbart att odla bananer ekologiskt eftersom det är en så otroligt känslig frukt med liten biologisk mångfald.

Det är en moralisk rävsax att avgöra om man ska köpa ekologiska bananer eller ej eftersom stödet till bönder som odlar ekologiskt kan leda till att bananbeståndet hotas.
    Det är å andra sidan inte en moralisk rävsax (för mig) att köpa rättvisemärkta bananer - de stora banankompanierna behandlar inte sina bananarbetare väl, även om det blivit bättre sedan skandalerna luftats offentligt. Rättvisemärkta bananer garanterar att åtminstone en del av vinsten kommer odlarna själva till del. Om de sedan väljer att bygga vårdcentraler och skolor med vinsten eller supa upp den är mig egalt, de har rätt till precis samma självbestämmande som jag har. Poängen är att jag vill att de ska ha ett val iom att de får pengarna själva. Och att de ska få organisera sig fackligt etc...

Och om man vill köpa rättvisemärkt är man hänvisad till krav.  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Margaux

Mitt barn äter ekologiska bananer..... Men han vill inte gärna hålla i skalet ändå av någon anledning!
    Angående besprutningen på konventionella  bananplantager så är det mest närmiljö och befolkning där som tar stryk av gifterna. Som jag förstått det är det ganska lite som följer med bananen till Sverige. Då är det värre med vindruvor och ananas......

Svar på tråden Får ditt barn hålla i bananskalet?