• Idddaa

Bvc tycke inte min son kunde säga så mycket !

Hej! Blir så lessen på Bvc ! Va på en väldigt sen kontroll med min son va 2 år och 6 mån kontroll! Han skulle ha gått på kontrollen föra året men dom har inte haft tider , så fick en tid i jan! Nu när vi va på kontroll så skulle han säga saker det gjorde han men vissa saker sa han inte ! Han förstår allt vi säger hemma kan säga massa ord ! Nu är det så att vi ska komma tillbaka i maj och se hur det är med prata för Leo ! Annars ska vi till en talpedagog ! Jag tror Leo är lat plus jag va sen när jag va liten ! Han va tidigt med allt annat ! Är det nån mer som har så här ? Med vänlig hälsning, ida

• Svar på tråden Bvc tycke inte min son kunde säga så mycket !
  • Duckan

Klart inte alla barn lär sig att prata tidigt. Känner åtminstone 2 som inte haft nåt utvecklat språk vid 2. För den ena lossnade det iofs vid 2,5, men den andra hade mest svammel för sig fram till 3.
    Det är vä bra att bvc är uppmärksamma och vet du med dig att han förstår och kan säga mer ord än gjorde på bvc så är det ju ingen fara.

• Ref

Hej! Min son har också varit väldigt sen och det är först nu, 3 år och 2 månader som de börjat lossna Han har alltid förstått vad vi sagt och var duktig på att benämna saker, men haft svårt att få ihop meningar. Jag var på BVC kontroll när han fyllde tre för jag själv ville de skulle hålla koll på talet, han fick träffa en talpedagog men hon menade på att de inte var någon fara än. Vissa barn är sena, så länge de förstår och har ett hyfsat ordförråd så är de ingen fara. Men de kan vara bra att BVC håller lite koll för hans egen skull. Men tycker verkligen inte du ska oroa dig än :). Så länge du är tydlig för BVC vad han kan hemma, så tror jag inte de är någon fara, för hans föräldrar vet ju bäst! 

Kanske du redan gör, men läs mycket för honom och uppmuntra han att benämna saker så ska du se att talet kommer för honom med :) 

• Idddaa

Han är jätte duktig på att härma bokstäver som vi säger :) men det kändes som Bvc inte förstår vad jag ska när jag va där! Kändes som Hon inte trodde va jag sa!

• Alexi

Varför blir du ledsen på BVC?? De är ju till för att fånga upp barn som behöver extra koll eller stöd och det är ju jättebra att de kollar ditt barn lite extra, oavsett om det sen visar sig onödigt eller inte. Vad är problemet?

• Chanel no 5

Jag förstår att du blev ledsen och kanske orolig. Men se det som så att hellre en kontroll för mkt än en för lite. Kanske behöver han lite övningar eller ngt för att det ska komma som det ska. Eller så är det inget men då vet ni. Om du inte upplever förtroende för bvc ska du byta tycker jag!

• Makrame

Vi var på 18-månaders kontroll idag och vår son pratar inte alls, inte något som vi förstår iaf. De ville att vi skulle kontakta dem igen vid 2-årsdagen om det inte lossnat, för att få tid hos talpedagog tror jag det var.

• spökplumpen

Här går man på koll vid 2,5 år och då har sköterskan en väska med föremål som barnet ska namnge och placera på olika sätt. När jag var där med min äldsta så hade han inte namn för något i väskan mer än aow-aow (hund), han kunde göra allt som hon bad honom om men han är sen i talet så de saker som hon hade i väskan hade han inga ord för. Hon sa att i hans ålder så ska de kunna säga vovve/hund och inte bara hur de låter. Vi fick en ny tid vid 3 år och om ingen större förändring hade skett skulle vi få komma till en talpedagog. Vid tre kunde han namnge alla föremål på korrekt sätt. Jag har dock aldrig varit orolig för hans sena tal, sånt lossnar och gör det inte det är det jättebra att de får hjälp av en logoped. Lillebror är 2 och han är ännu senare i talet, säger kanske 5-10 ord som även utomstående kan förstå. Jag förstår en del mer, men bara om jag ser vad han gör. Men man ser att de förstår långt mycket mer än vad de kan uttrycka, även om lillebror verkar vara lite senare även på den fronten. Eller så skiter han helt enkelt i att göra det man ber honom om, den lille spjuvern! När de är 50 kommer ingen bry sig om de började prata vid 1 eller 3 år. Och ärligt talat så har det varit ganska skönt för mammaöronen att de varit sena i talet.

• Mylla

Hej TS!
    Jag tror inte de menade att göra dig ledsen, det låter som de bemötte dig dåligt eller var dåliga på att förklara det här. Talpedagogen är ju en resurs för att de barn som har svårt med talet ska lära sig så bra som det går. Om din son kommer ha problem eller inte går nog inte att säga så här tidigt. Det är ju bättre att några barn får remiss dit i onödan än att de som verkligen behöver missas. Talpedagogen är inte heller någon tvångsvård, är du säker på att dn son inte behöver det kan du ju avboka.

Min son fick remiss dit för att han hade svårt att säga s när han var 3-4 år. Han fick några munmotorik-övningar. Fast jag vär väldigt dålig på att göra dem med honom, det kändes som det inte var så viktigt, man känner ju på sig om något verkligen är ett problem eller inte. Han lärde sg att säga s något år senare och nu pratar han felfritt.

• blubbblubb

Hej.

Jag tycker det är synd att du inte upplevde att du fick något bra bemötande på BVC.  BVC har ju en screeningverkshamhet. De letar efter barn som behöver kollas upp närmare, p.g.a språk, motorik, vikt etc.

Om ett barn avviker från mallen kan de agera på olika sätt. Be föräldrar vara uppmärksam på problemet, boka återbesök eller skicka vidare till expert-instans (talpedagog i ert fall).
    Det talpedagogen skulle göra är att undersöka lite noggrannare hur ditt barn fungerar språkmässigt jämfört med jämnåriga för att kunna ge bra råd.
    Att BVC hittar något som avviker är inte speciellt ovanligt (20% av barnen klarar inte respektive årskontroll).
    BVC personal är också individer, en person kanske skickar vidare ett barn som en annan person skulle avvakat med.

Som 2.5 åring förväntas man kunna förstå vissa instruktioner och man förväntas kunna kunna svara på enkla frågor.  Man förväntas kunna prata 2-3 ordssatser och ha ett uttal som gör att familjen förstår det man säger.  

Att din son kan härma bokstäver du säger säger inte speciellt mycket om hans språkutveckling mer än att han uttala ljuden enskilt.
    Vill du utveckla hans språk rekomenderar jag istället att läsa böcker och låta honom "läsa" böckerna för dig, att namnge saker. 
    Viktigt att komma ihåg att BVC gör sina test för att kunna erbjuda rätt hjälp i rätt tid. Inte för att kritisera föräldrar eller underkänna barn.                       

• Flickan och kråkan

Det är ju inget du behöver bli ledsen för. Det är ju bra att BVC uppmärksammar och kollar upp så att barn som behöver hjälp får hjälp. Ju tidigare desto bättre.

Min äldsta var sen med sitt tal. Han kom generellt igång sent med talet och jollrade i praktiken aldrig. Han var 2 innan han sa något egentligen. Vid 2,5 kunde han kläcka ur sig 2-3-ordsmeningar. Vi var på extra kontroll ett par månader senare och fick remiss till logoped och fick tid när han var 3 år - suveränt. De utredde hans språkliga förmåga. Det visade sig att han hade mycket god kognition, rikt ordförråd och god förståelse, men att han var lite efter i sitt tal för sin ålder. Eftersom hans språkförståelse var så god så ville de avvakta med eventuell träning tills han var 4 år. När han var 4 så konstaterade de att han hade en uttalsförsening och vi fick ett par täta träningstillfällen. Han saknade då alla de bakre ljuden. Han har nu fyllt 5 för inte så länge sedan och har hittat de bakre ljuden. Vi ska till logoped näsa vecka igen och eventuellt jobba lite med hans s-ljud som är lite "pysande". 

För vår del handlade det alltså enbart om uttal, men jättebra att ha fått professionell hjälp. Språkligt för övrigt är han tidig och läser redan relativt obehindrat. Jag skulle dock se till att få remiss till logoped istället för att enbart träffa talpedagog.  

• Mercurialis

Mitt andra barn sade inte heller mycket på 2,5-årskontrollen på BVC. Han hade börjat prata bara några månader innan besöket på BVC. Han förstår en massa men talar otydligt.

BVC-sköterskan skrev en remiss till logoped och O har också fått träffa en utvecklingspsykolog. Både psykologen och logopeden sade omgående att något problem utvecklingsmässigt finns inte men O är sen med vissa av språkljuden. Han har ett stort ordförråd men vissa ljud blir "fel". Han uttalar alla stavelser, även i långa ord.

Logopeden skrev en remiss till hörselundersökning även om hon bedömde att det troligtvis inte är hörseln det hänger på. 

O har precis fyllt tre år och vi har varit på ett besök hos logopeden hittills. Nästa besök blir i april. Några större insatser sätts inte in förrän han tidigast har fyllt fyra år.

Jag är tacksam för att BVC-sköterskan ville följa upp detta och inte bara lämnade det utan åtgärd. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Indianica

Det är ju inte ditt "fel" om man säger så och om han inte pratar mer hemma, tycker jag inte du ska bli arg på BVC. För vår del var det jätteirriterande för vi har en son som var tidig med allt, även med talet. På förskolan var det helt förundrade över hans välutvecklade tal osv, men när han gjorde 2.5-årskollen så blev han blyg och satt typ helt tyst, han var iaf väldans fåordig och BVC-sköterskan ojade sig och remitterade till talpedagog direkt, fast vi sa att hemma babblar han på hur mkt som helst och att alla begriper vad han säger. 'Även hos talpedagogen var sonen fåordig och hon rekommenderade att han fick börja i en talgrupp med andra barn och öva sitt tal. Bara för att få slut på tjatet ifrån sjukvården tog jag med honom till talgruppen och vi föräldrar fick sitta bakom en glasruta och titta på barnen när de hade språklekar. kan säga att min pöjk höll på att snacka öronen av alla i gruppen Guld i mun och efter typ tre tillfällen "kastade" talpedagogerna ut honom, eftersom han "inte platsade i gruppen" Drömmer. men alltså, hade han verkligen haft talproblem hade jag tyckt det var skitbra med en sådan där grupp, för gud vilka problem de andra barnen hade....kan säkert ta många år för flera av dem att få igång talet, vilket behövs inför skolstarten. Tycker du ska tänka lite så att lika lite som att det är föräldrars fel om barnen t ex är ovanligt korta, så är det inte ditt fel om ditt barn pratar ovanligt lite. Däremot kan du genom sjukvården få tips på hur du hemma kan hjälpa itll att stimulera språket ännu mer!

• k girl

Jag har en treåring med expressiv språkstörning. Det är bara hans talade språk som är påverkat. Vid 2,5 hade han framför allt onomatopoetiska ord, alltså typ brumbrum för bil och hohoo för uggla. Men många sådana! Vi bad om en remiss till logoped för att han inte talade i tvåordsmeningar - det är normal språkutveckling - och logopeden är det bästa som hänt min sons talade språkutveckling. Vi har bekanta med en son i samma ålder, han har samma problem. Men där min son verkligen har kommit igång och dessutom har ett stort antal tecknade ord har den pojken ett tiotal ord totalt. Så visst kan det göra skillnad. Och det är inte fel, eller ngt att bli arg över.

• tina03

Det viktiga är att barnet förstår, sen kan det vända över en natt från att tala lite till att fullkomligt koka över av tjatter. tycker inte du behöver oroa dig så mkt.

Svar på tråden Bvc tycke inte min son kunde säga så mycket !