• Anonym

hur är det att bo i Tullinge?

såg en tråd om en som undrade hur Flemingsberg är som område att bo i och att denna person fick mycket respons.

så jag undrar hur det är att bo i Tullinge? hur är skolorna/förskolorna? hur mycket invandrare /socialbidragare (arbetslösa) bor där? bråkigt eller lugnt? 

• Svar på tråden hur är det att bo i Tullinge?
  • gosegrisen

Tullinge är den "fina" delen av Botkyrka kommun. Vet inte hur det ser ut med andelen invandrare och arbetslösa, men medelinkomsten är dubbelt så hög som i Fittja/Alby som hör till samma kommun. Därav har Tullinge flera gånger försökt bilda en egen kommun...

Skolorna har jag ingen erfarenhet om annat än att Tullinge gymnasium ansågs vara väldigt bra på den tiden då jag gick gymnasiet (10 år sedan) men bostadsområdena är lugna. Finns framförallt jättefina villaområden men även rad- och höghus.

• gosegrisen

Nackdelen skulle jag väl säga är att köpcentrat inte är mycket att hänga i granen, men det är ju nära till Tumba där det finns flera stora och bra mataffärer och andra butiker. 

• Anonym

vi har börjat titta på villa där nämligen :)

• Anonym

Min bror bor där med sin familj, i en stor villa vid sjön. 
    Hur fint som helst.  

• Tinnys

Skolor och dagis är bra. Tullinge är ett bra ställe att låta barnen växa upp. Ja det finns inget köpcentrum men två livsmedelsaffärer. Pga att det inte finns köpcentrum och tex Systembolag så är det också lugnt centrum. När till allt.

• stickkontakt

Jag trivs men saknar att ha lätt att komma ut i skogen. Jag har inte bil och det krävs en lång promenad eller bussresa för att komma till riktig natur, vilket enligt mig är en skog med stigar i. Det finns dock massor av fina villaområden, och det är fint ner mot sjön. Jag känner mig alltid trygg, även på väg hem sent på kvällar. Har ingen erfarenhet av skolor och förskolor ännu, men det finns i alla fall många att välja på.

• Anonym
    Tinnys skrev 2013-02-07 10:58:52 följande:
    Skolor och dagis är bra. Tullinge är ett bra ställe att låta barnen växa upp. Ja det finns inget köpcentrum men två livsmedelsaffärer. Pga att det inte finns köpcentrum och tex Systembolag så är det också lugnt centrum. När till allt.
    kan tänka mig att det är lugnt mycket för att systemet inte finns i centrum. men som sagt både tumba och huddinge samt kungens kurva ligger ju inte långt bort med bilen eller pendeln :)
  • Anonym
    stickkontakt skrev 2013-02-07 11:00:40 följande:
    Jag trivs men saknar att ha lätt att komma ut i skogen. Jag har inte bil och det krävs en lång promenad eller bussresa för att komma till riktig natur, vilket enligt mig är en skog med stigar i. Det finns dock massor av fina villaområden, och det är fint ner mot sjön. Jag känner mig alltid trygg, även på väg hem sent på kvällar. Har ingen erfarenhet av skolor och förskolor ännu, men det finns i alla fall många att välja på.
    låter ju bra med en del att välja på :) och jag vill ha lugnt och skönt, har aldrig tänk på hur nära skogen är ;) hihi
  • gosegrisen
    stickkontakt skrev 2013-02-07 11:00:40 följande:
    Det finns ju områden som är väldigt skogsnära också om man vill det, typ Brantbrink eller bortre delarna av Tullinge gård. Nackdelen är att man då får långt till allt annat istället Skrattande
  • stickkontakt
    gosegrisen skrev 2013-02-07 11:15:52 följande:
    Det finns ju områden som är väldigt skogsnära också om man vill det, typ Brantbrink eller bortre delarna av Tullinge gård. Nackdelen är att man då får långt till allt annat istället Skrattande
    Jo jag vet, men jag bor inte där Riksten är ju också nära till naturen. Eftersom jag inte har bil måste jag prioritera närhet till affärer och kommunikationer, trots att skogsmullen i mig blir lite ledsen för det.
Svar på tråden hur är det att bo i Tullinge?