• Anonym (smurf)

Uppsägnig och avgångsvederlag hur göra?

Hur funkar det med avgångsvederlag? Är det jag eller ombudsman  på facket  som bestämmer vad vederlaget skall vara? vad är rimmligt att lägga sig?
    Misstänker att  arbetsgivaren vill göra uppsägning på min tillsvidaretjänst pga arbetsbrist på jobbet som råder just för tillfället. Dessa månader är det lugnare och drar sedan igång igen runt mars/april. Konferensverksamhet jobbar jag med. 
    Arbetsgivaren har kallat till möte med ombudsman från mitt fackförbund. Det ringer han och säger två dagar innan!
    Nu har jag fått kontakt med facket och ombudsmannen som har hand om denna förhandlingsframställan ringer mig under dagen.
    Tankarna går hej vilt  nu.
    Vet någon här om man kan göra om en tillsvidareanställning till säsongsanställning??? 
    Hur göra med sgin om jag blir uppsagd och får avgångsvederlag eller vad det blir???
    Skriv och ge mig råd! 

• Svar på tråden Uppsägnig och avgångsvederlag hur göra?
  • Anonym

Klart att arbetsgivaren har rätt att minska med en plats i organisationen, och bara ta in någon för den period då det arbetet behövs. Och att säga upp personer kan man göra utan avgångsvederlag... Om företaget vill minska sin personalstyrka lägger de ett varsel, förhandlar med facket i frågan (men facket kan inte göra något egentligen, företaget har rätt att göra som de vill i den frågan). Sedan är dock företaget skyldiga att gå enligt LAS-listan när de gör en uppsägning. Dvs har du varit anställd länge, så är det inte säkert att du blir uppsagd även om det är din tjänst som försvinner. De måste se om din kompetens är tillräcklig för någon annan position inom företaget, där någon som inte varit anställd lika länge som du kanske har den tjänsten... Man går på parollen "sist in, först ut", om man bedöms ha likvärdig kompetens. Men är det så att din kompetens inte räcker till för andra tjänster på företaget (t.ex. att du är ekonom, och övriga tjänster kräver annan utbildning) så kan det bli du som blir uppsagd. Du har då en uppsägningstid på ett visst antal månader, men generellt sett har du inte rätt till något avgångsvederlag utöver att du får lön under uppsägningstiden. Din sgi skyddar du och behåller på samma nivå som den är nu, genom att anmäla dig som arbetslös från första helt arbetslösa dagen. Eller innan dess...

• Candy89

Har man hat en tillsvidaretjänst så är ens SGI skyddad i tre månader efter man blivit uppsagd. (Är nästan säker på det) Dvs man behöver inte anmäla sig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen.

• Anonym (smurf)

vad händer om verksamheten upphör helt och hållet? Uppsägningstid, avgångsvederlag?

• Petrellie
    Anonym (smurf) skrev 2013-02-07 11:34:41 följande:
    Hur funkar det med avgångsvederlag? Är det jag eller ombudsman  på facket  som bestämmer vad vederlaget skall vara? vad är rimmligt att lägga sig?
    Misstänker att  arbetsgivaren vill göra uppsägning på min tillsvidaretjänst pga arbetsbrist på jobbet som råder just för tillfället. Dessa månader är det lugnare och drar sedan igång igen runt mars/april. Konferensverksamhet jobbar jag med. 
    Arbetsgivaren har kallat till möte med ombudsman från mitt fackförbund. Det ringer han och säger två dagar innan!
    Nu har jag fått kontakt med facket och ombudsmannen som har hand om denna förhandlingsframställan ringer mig under dagen.
    Tankarna går hej vilt  nu.
    Vet någon här om man kan göra om en tillsvidareanställning till säsongsanställning??? 
    Hur göra med sgin om jag blir uppsagd och får avgångsvederlag eller vad det blir???
    Skriv och ge mig råd! 

Om det tänker säga upp dig pga arbetsbrist behöver de inte ge dig något avgångsvederlag så det vore oklokt att ha förväntningar på det. Däremot har du ju lön under din ordinarie uppsägningstid. Men om du tror att säsongen kommer igång igen i mars/april vore det ju synnerligen konstigt att säga upp någon en månad innan. Om det inte är så att de vill återanställa dig igen men då mer säsongsbetonat. Om du blir uppsagd pga arbetsbrist har du ju förtur vid nyanställning inom ett år efter.

Hoppas det ordnar sig! 
  • Anonym
    Anonym (smurf) skrev 2013-02-07 13:44:01 följande:
    vad händer om verksamheten upphör helt och hållet? Uppsägningstid, avgångsvederlag?

Om verksamheten läggs ned så är det lagstadgad uppsägningstid som gäller, inget avgångsvederlag. Vet inte varför du tjatar så mycket om avgångsvederlag, det är i princip något man erbjuder folk som man inte riktigt anser passar in i verksamheten så man vill få bort dem, men vet att man inte har någon laglig rätt att säga upp dem för att de varit anställda så pass länge att de inte är "sist in", och de missköter sig inte så man kan komma åt dem den vägen. Eller så är det något som man erbjuder samtliga anställda, där många har likvärdiga arbetsuppgifter, för att några som kanske ändå funderat på att lämna företaget för att de inte trivs så bra, ska välja att säga upp sig frivilligt. Det är alltså något som man brukar få i samband med att man själv säger upp sig! Inte något som företaget måste ge folk som blir uppsagda pga arbetsbrist, i god tid och enligt gällande regler.
  • Anonym (smurf)
    Petrellie skrev 2013-02-07 13:45:39 följande:

Om det tänker säga upp dig pga arbetsbrist behöver de inte ge dig något avgångsvederlag så det vore oklokt att ha förväntningar på det. Däremot har du ju lön under din ordinarie uppsägningstid. Men om du tror att säsongen kommer igång igen i mars/april vore det ju synnerligen konstigt att säga upp någon en månad innan. Om det inte är så att de vill återanställa dig igen men då mer säsongsbetonat. Om du blir uppsagd pga arbetsbrist har du ju förtur vid nyanställning inom ett år efter.

Hoppas det ordnar sig! 
    Tack för det Petrellie!
  • Anonym (smurf)
    Anonym skrev 2013-02-07 14:03:52 följande:

Om verksamheten läggs ned så är det lagstadgad uppsägningstid som gäller, inget avgångsvederlag. Vet inte varför du tjatar så mycket om avgångsvederlag, det är i princip något man erbjuder folk som man inte riktigt anser passar in i verksamheten så man vill få bort dem, men vet att man inte har någon laglig rätt att säga upp dem för att de varit anställda så pass länge att de inte är "sist in", och de missköter sig inte så man kan komma åt dem den vägen. Eller så är det något som man erbjuder samtliga anställda, där många har likvärdiga arbetsuppgifter, för att några som kanske ändå funderat på att lämna företaget för att de inte trivs så bra, ska välja att säga upp sig frivilligt. Det är alltså något som man brukar få i samband med att man själv säger upp sig! Inte något som företaget måste ge folk som blir uppsagda pga arbetsbrist, i god tid och enligt gällande regler.
    Olämpligt uttryck att skriva tjatar! Om jag inte tänker fel så även du tänker nog på dig själv först och främst. Inget fel med detFlört
Svar på tråden Uppsägnig och avgångsvederlag hur göra?