Hur funkar retroaktiv foraldrarpenning?
När du flyttar (tillbaka) till Sverige får du ett antal dagar föräldraledighet som du kan ta ut innan barnen fyller 8 år. Försäkringskassan tittar på hur många dagar du redan tagit ut i landet du bott i och drar av dessa. Du är alltså berättigad till samma totala antal dagar som om dina barn fötts i Sverige.
Vi flyttade till Sverige från Frankrike för snart två år sedan, med tre barn som alla är födda där. Den totala ledigheten jag tagit ut var 3 + 3 + 6 månader och min man hade tagit ut 3 x 3 veckor. Försäkringskassan ville se intyg på föräldraledigheten, men jag kunde hänvisa till den franska socialförsäkringen och själv intyga att vi tagit ut alla dagar vi var berättigade till.
Vad gäller SGI-dagar och lägsta-nivå-dagar, så behövde vi lämna in arbetsgivarintyg som visade att vi jobbat minst ett visst antal månader innan respektive barns födelse. Att vi jobbat i ett annat EU-land spelade ingen roll. Utan dessa intyg hade alla våra dagar blivit lägsta-nivå-dagar, om jag förstått saken rätt. Vi behövde också jobba i sex månader innan vi hade någon SGI att grunda ersättningen på. Innan dess skulle vi bara fått lägsta ersättningen.
Man får bara ta ut föräldraledigt på helgen om man tar antingen fredagen eller måndagen ledigt också. Anledningen till att man får ta ut ledigheten på helgen är att man behöver ta ut sju dagar i veckan för att få maximal ersättning. För att få ut maximal ersättning för en vecka behöver man alltså vara föräldraledig även under helgen, trots att man i vanliga fall inte jobbar då.
Nu har vi för vår äldsta dotter, som fyller åtta om nästan precis ett år, 260 dagar att ta ut. Eftersom hon går i ettan kan vi bara ta ledigt på skolloven, så en stor del av dagarna kommer att försvinna. När hon fyllt åtta kommer vi att ha minst lika många dagar kvar att ta ut för lillasyster som är 18 månader yngre :)