• emau88

Ändra inkomstuppgifter vid skyddad sgi?

Hej!
    Jag ska ansöka om tillfällig föräldrapenning (VAB) för första gången, och jag har sen jag började jobba igen gått ner från 100% till 75% men skyddar min SGI genom att ta ut motsvarande minskning i förälradagar..

Behöver jag då ändra mina inkomst uppgifter till mina nuvarande eller gäller uppgifterna som jag hade innan dess att jag blev mamma?
    Dessutom ska jag bli mamma för andra gången nu till sommaren, min dotter är då ganska exakt 1.5 år.
    Behöver jag ens ta ut några föräldrardagar nu emellan när jag jobbar för att behålla min tidigare SGI? 
    Tack på förhand! Mvh Emelie
  • Svar på tråden Ändra inkomstuppgifter vid skyddad sgi?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har fyllt upp med föräldrapenning till 100% från den dagen du gick ner i tid så behöver du inte ändra dina inkomstuppgifter.

Föräldrapenningen har du samma för nästa barn om du blev gravid inom 1 år och 9 månader men när barnet har fyllt 1 år så behöver du skydda din SGI tills det nya barnet kommer om du vill stå kvar i din heltids inkomst. SGI:n gäller även för tillfällig föräldrapenning och sjukpenning från oss. 

Hälsningar 
    Hugo, handläggare 

• emau88

Tack så mycket för ett bra förklarat svar! Nu fick jag klarhet i det hela! :)
    Mvh Emelie 

Svar på tråden Ändra inkomstuppgifter vid skyddad sgi?