• Vinterflickan

Hur börjar jag pott-träna?

Låter kanske jättedumt men som förstagångsförälder och lite erfarenhet av barn allmänt så har jag dålig koll...
    Vår lille kille är nu strax över 14 månader (kom två mån för tidigt så är utvecklingsmässigt kanske mer som en ettåring). Jag har förstått att en del börjar pott-träna sina barn tidigt, medan en del väntar väldigt länge.

Hur eller hur är detta nått som jag & sambon har börjat fundera över nu, och det vi egentligen undrar är hur man rent praktiskt går tillväga? Vad man ska tänka på, titta efter osv.
    Idag har vi ganska svårt att se på vår son när han är nödig, det är först nu på sista tiden han visar hyffsat tydligt att han "bajjar", men då har han ju redan börjat klämma.... Ska man rusa in med honom till pottan då?
    När han kissar ser man absolut ingenting..
    Vi använder vanliga Libero & Papmpers-blöjjor till honom, inte tygblöjjor.

Ska snart ha en liten till (är i V 30) så jag kommer vara föräldrarledig hela kommande året och lilleman ska inte skolas in på dagis förrän i höst.

Jag tar tacksamt emot alla tips & råd jag kan få!

• Svar på tråden Hur börjar jag pott-träna?
  • Jenny 886

Vår dotter var 2 och 1 månad när jag drog blöjan och det räknas ändå som tidigt. Men hon kunde ju ändå prata relativt bra och säga till. Men framför allt vara i det stadiet att man ändå kan känna och hålla sig till man är på toaletten.
    Att vara 14 månader och börja bli blöjfri tror jag inte en 14 månaders är redo för.
    Normalt brukar barn vara runt 3 år när dom är redo för det.
    Jag personligen skulle väntat ett tag till. Iaf 1 år till ungefär om han inte visar personligen att han vill sitta på pottan eller toaletten.
    Ett tips bara är att försöka med toaletten. Med en extra sits för barn. På så vis vänjer dom sig inte bara vid pottan. För det kan sluta isf med att ni får ta med er pottan överallt.

• helene 355

Vår pojke är 10 månader och jag började sätta han på pottan när han var 6 månader, då visade han tydligt med ljud att han började så de var ju lätt att bara ta honom och rusa till pottan, så i nästan två månaders tid slapp jag bytta bajsblöjor, han var lite hård i magen för börjat med mer vanlig mat, gissar jag på. När magen blev bättre så hann han som sagt ofta göra klart innan vi fått han till pottan så la de på is,
    Nu för en vecka sen tog jag honom de första jag gjorde på morgon och satte på pottan och inom 2 minuter hade han bajsat, så gjorde så dagen efter de och de funkade jättebra 5 dagar i rad,
    6 dagen kissade han bara, men de är ju bra med tycker jag då han kanske kan förknippa pottan med att kissa/bajsa. Den dagen tog jag innan första tuppluren på pottan, inget hände då, Så innan lunch satte jag han på pottan och då gjorde bajsade han. 
    Senaste 3 dagarna kör han på samma stil, ej bajsar på morgon utan vid 11, 12 tiden.
    Så mitt tips är att du sätter dig med honom då han brukar bajsa, om du vet ungefär, annars får ni ta en stund, morgon, innan lur, efter lur och innan mat  efter mat ex och se och lära när han verkar behöva bajsa. Läste i något forum att mamman hade ett ljud typ kisssssss, som man upprepar på pottan för att förknippa de med att då ska man bajsa, kissa. 

• helene 355

Lycka till :) Försöka göra de till något kul, varje gång han bajsat, kissat försöker jag fort klappa händerna och vara glad och går de inte så vänta ett tag och försök senare istället :)

• Alexi

Jag förstår inte ni som bara "sätter era barn på pottan". Då är det ju inga problem om barnet vill sitta där. Min dotter vägrade pottan, henne fick vi till slut tvinga att sitta på toaletten en timma i sträck tills kisset kom i början, då var hon 3,5. Sonen är drygt två och vi försöker ibland få honom till pottan men han skriker som en stucken gris och vägrar. Vad gör man då liksom?

• SilverEmma

Vi pottränade aldrig. Ingen av ungarna var intresserade och minsta fick panik så fort man försökte sätta henne på pottan eller toaletten, så vi la ner det. Båda två kom själva på att de plötsligt inte ville ha blöja längre i exakt samma ålder, två månader innan treårsdagen. Stora tjejen är fyra nu och har haft två olyckor allt som allt och minstingen har haft en, hon slängde blöjan för en vecka sedan. På mina har det funkat att vänta in tills de är redo.

• Lexis

Blir väldigt förvånad när jag läser här... Det kan väl knappast räknas som tidigt att sluta med blöja vid två års ålder? Och att vänta till tre-fyra år? Varför? De flesta barn visar väl tidigt signaler när de kissar/bajsar? Jag tror bara det är här i västvärlden barn blir blöjfria så sent... Kolla upp EC. Ts: Din son kanske är lite gammal för EC men börja med rutinpottning; före och efter sömn och mat så ser du nog snart om han har några rutiner om du inte ser hans signaler. Även om han kanske är för gammal kan du säkert ha nytta av en del som står på olika EC-sidor. Lycka till!

• helene 355
    Alexi skrev 2013-02-07 16:54:24 följande:
    Jag förstår inte ni som bara "sätter era barn på pottan". Då är det ju inga problem om barnet vill sitta där. Min dotter vägrade pottan, henne fick vi till slut tvinga att sitta på toaletten en timma i sträck tills kisset kom i början, då var hon 3,5. Sonen är drygt två och vi försöker ibland få honom till pottan men han skriker som en stucken gris och vägrar. Vad gör man då liksom?
     kanske för att han är så liten så han inte förstår riktigt, du har säkert testat men har alltid en leksak eller tub han kan leka med eller bita på så vi sitter och sjunger och han leker.
  • älskarlivet81

Jo att sluta vid 2 år är tidigt. Har inte träffat många som är torra då. Och varför forcera fram något?

Lexis skrev 2013-02-07 17:49:02 följande:
    Blir väldigt förvånad när jag läser här... Det kan väl knappast räknas som tidigt att sluta med blöja vid två års ålder? Och att vänta till tre-fyra år? Varför? De flesta barn visar väl tidigt signaler när de kissar/bajsar? Jag tror bara det är här i västvärlden barn blir blöjfria så sent... Kolla upp EC. Ts: Din son kanske är lite gammal för EC men börja med rutinpottning; före och efter sömn och mat så ser du nog snart om han har några rutiner om du inte ser hans signaler. Även om han kanske är för gammal kan du säkert ha nytta av en del som står på olika EC-sidor. Lycka till!

• Vinterflickan

Jag tycker inte man behöver kriga om huruvida det är tidigt eller inte, bra eller dåligt att försöka få barnen blöjfria tidigt, huvudsaken är väl att alla gör det dom anser är bäst?

Min egen mamma är född 58 & hon var enligt min mormor blöjfri innan ett år, liksom hennes lillebror & det var tydligen väldigt vanligt då. Å andra sidan vet jag att jag själv var blöjfri väldigt sent... Känner ingen press från någon att få vår son blöjfri, men känner mest att det kan väl inte vara något dåligt om det skulle fungera & han skulle trivas med potta/toalett? (särskilt som han har lite besvär av eksem)

Ska ta & införskaffa en potta & testa oss fram så får vi se om han är intresserad eller inte! Fungerar det så gör det, annars är det inte hela världen :)

Tack för tipsen! 

• älskarlivet81

Vår dotter är 2 år och 8 månader. Hon sitter gärna på toaletten ibland när hon själv vill. Det kommer aldrig något men ikväll när hon skulle lägga sig och få ny blöja skrek hon "nej blöja" och vi förstod inget, men det visade sig att hon ville kissa på toaletten och det gjorde hon. Sen gick det bra att ta på blöja.. Till sommaren är vårt mål att hon ska vara torr om hon är redo.

• Mummamalin

Som notis kan nämnas att barn blir blöjfria mycket senare nu för tiden, beroende på att blöjorna har blivit så mycket bättre. De barn som har tygblöjor brukar bli blöjfria tidigare än barn som har typ Libero eller pampers :)

• helene 355
    Mummamalin skrev 2013-02-08 00:58:38 följande:
    Som notis kan nämnas att barn blir blöjfria mycket senare nu för tiden, beroende på att blöjorna har blivit så mycket bättre. De barn som har tygblöjor brukar bli blöjfria tidigare än barn som har typ Libero eller pampers :)
    jo de sa våran läkare på bvc med, vi använder själva tygblöjor i pocketversion och ÄLSKAR dem!
  • ninalinnea81

Min 17 månaders gillar inte heller att sitta på pottan,
    jag försöker göra det till en kul lek när jag själv behöver sitta på toaletten, men hon reser sig direkt, som att den är obekväm? Det är en billig från City Gross, min man tyckte att den såg liten ut när jag kom hem med den?

Svar på tråden Hur börjar jag pott-träna?