Inlägg från: amelie3 |Visa alla inlägg
  • amelie3

Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?

Hej!

Jag är mamma till en förstaklassare och undrar lite om hur det fungerar med kommunikationen lärare-föräldrar runt om i landet.
    Hur insatta är ni i era barns skolarbete? Vet ni vad som händer och vad som skall hända i de olika ämnena vecka för vecka? Får ni någon typ av veckobrev eller finns det individuell kommunikation?  
    Vad står det i veckobreven om ni får sådana? Skriver lärarna om andra saker än själva skolarbetet också?

1000 frågor, men tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?
  • amelie3

Tack för era svar! Nyttigt att få se hur andra har det!

Låter som om veckobrev eller liknande är gällande norm .. Jag tycker att det låter väldigt bra med en egen kalender och kontaktbok också (Rugguglan). Känner ibland att man är lite off och inte vet riktigt vad de har för mål med skolarbetet vecka för vecka. Hade varit bra att veta när man sitter där och hjälper dem med läxorna.

Våra lärare vägrar skicka veckobrev med via email av någon anledning. Vi har istället en blogg där vi får sporadisk information av varierande detaljgrad. Den här veckan fick vi dock ett riktigt bra infobrev, så det kanske blir bättre den här terminen. Hoppas det!
     Meningen var också att det skulle läggas ut bilder och info om barnens arbete på bloggen, men det har bara skett 2-3 gånger under det gångna läsåret. Tydligen tycker lärarna att vi föräldrar ger för lite feedback, vilket har föranlett att de inte "orkar" lägga ut något mer nu. Vet inte vad jag skall säga om det. Hade verkligen tyckt det vore kul med lite mer interaktivitet!

• amelie3
    mamma till 2 frön skrev 2013-02-12 16:45:21 följande:
    ...eller hinner lägga ut...

Ja, så kanske det är egentligen

Det var bara det att de hade sagt till föräldrarna på ett föräldramöte (vi var inte där) att de inte orkade lägga ut mer bilder på bloggen för att vi gav för lite feedback. Men det är klart att respons kanske känns extra viktigt om man tycker att man har ont om tid för det man gör. Fast jag tycker ändå att det är tråkigt att det inte blev så som de sade i början av läsåret ... Hade sett fram emot att få "vara med" lite i skolarbetet.
Svar på tråden Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?