Inlägg från: ruthen |Visa alla inlägg
  • ruthen

Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?

Hur långa är de där veckobreven egentligen? Är det en A4-sida på sin höjd?

• ruthen
    strojes skrev 2013-02-16 07:24:16 följande:
    Dotterns lärare i 1:an kan skriva veckorbrev som är både 3 och 4 sidor långa inkl bilder. Hon gillar att skriva veckobrev och skriver alltid utförligt kring varje ämne som hon är delaktig i. Senaste veckobrevet var på 3,5 sida och 6 bilder, det är så kul att läsa och se vad de gör.
    Ok, tack för info. Märklig prioritering vi har i den svenska skolan.  I Sverige har vi väldigt korta skoldagar på lågstadiet. Det är vanligt att barnen slutar kl 13 för att läraren ska få tid att planera, eller? Enligt mig är det bättre att man lägger på någon timme matematik i veckan på schemat istället för att läraren ska sitta och författa ihop veckobrev på flera sidor.
    Jag får nog försöka hitta svar i läroplanen vart detta veckobrev skrivande härstammar ifrån. 
  • ruthen
    litengunnarolle skrev 2013-02-16 11:53:17 följande:
    De korta dagarna för små barn är tänkta så eftersom yngre barn allmänt har svårare att koncentrera sig i långa perioder än äldre barn.

I läroplanen står det att skolan ska samarbeta med hemmen och där härstammar veckobrevsskrivandet ifrån. Det är mycket svårt att samarbeta med ett hem som inte vet något om arbetet i skolan. 
    Nja.. just att man skriver veckobrev vet jag inte om det uppfyller kraven. Man kan nog göra på andra sätt. Helt ok att skriva en sida och de jag googlade fram var även på en halv sida. Det var väldigt kortfattad information. Det är just detta med att skriva flera sidors veckobrev jag ställde mig frågande till.

Den text jag hittade ser ut så här, se nedan, och låter mer som information på individnivå vid utvecklingssamtal istället för veckobrev: "

samverka med och fortlöpande informera föräldrarna om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling, och 

citat från läroplanen sid 16.

Svar på tråden Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?