Inlägg från: strojes |Visa alla inlägg
  • strojes

Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?

Här får vi veckobrev varje fredag per mail. Lärararen berättar utförligt om vad de gjort i de olika ämnena under veckan och informerar om det är något speciellt veckan som kommer. Rätt ofta innehåller veckobrevet lite bilder från olika moment under veckan.
    Vid speciella utflykter och annat får vi oftast extra info antingen via mail eller lapp vid barnets krok eller med hem i skolväskan.
    Våra barn går på en ganska liten skola så vi har bra daglig kontakt med personalen och får ofta tillfälle att fråga om saker vid lämning/hämtning och går då och då med barnet upp i klassrummet och kikar på vad de gjort.

• strojes
    ruthen skrev 2013-02-15 23:36:10 följande:
    Hur långa är de där veckobreven egentligen? Är det en A4-sida på sin höjd?
    Dotterns lärare i 1:an kan skriva veckorbrev som är både 3 och 4 sidor långa inkl bilder. Hon gillar att skriva veckobrev och skriver alltid utförligt kring varje ämne som hon är delaktig i. Senaste veckobrevet var på 3,5 sida och 6 bilder, det är så kul att läsa och se vad de gör.
  • strojes
    litengunnarolle skrev 2013-02-17 10:22:11 följande:
    Jo, jag menar mer att veckobreven är sprungna ur kraven på samarbete, inte att det uppfyller detta krav helt. Och jag tror inte heller att en lärare använder sin schemalagda tid till att skriva flera sidor av veckobrev. Alla lärare som jag mött och jobbat med har tillräckligt med uppgifter för att ta av sin fritid redan utan veckobreven. Om en lärare vill skriva sex sidor med bilder varje vecka så tycker jag att detta är okej, så länge det inte påverkar undervisningen. Det finns också många föräldrar som vill ha mycket information från skolan, vilket ett sådant brev ger grunden till. 

Ett utvecklingssamtal ska hållas en gång varje termin och brukar i snitt ligga på under en timme. Det är på den tiden omöjligt att ge information om allt de arbetat med och kommer göra under terminen. Om man som förälder vill t.ex hjälpa sitt barn med läxorna är utvecklingssamtalen otillräckliga. Men det är naturligtvis olika från förälder till förälder hur mycket insyn man vill ha i barnets vardag. För vissa är ett veckobrev onödigt medan det för andra är otroligt viktigt.  
    Jag tror inte heller att det är just veckobreven som själ undervisningstid från eleverna utan det är alla andra krav på dokumentation och administrativt arbete.
Svar på tråden Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?