• Anonym (hh)

Vill ha alla TIPS inför att bli ensamstående!

Japp alla tips är välkomna! Allt från hur man ka skydda föräldradagarna så inte den blivande pappan kan jävlas, till vilka man ska kontakta.

Gärna i punktform.

Har gjort allt i min makt för att ens kunna ha en konversation med pappan, men omöljigt. Han vill mig bara lilla nu. Har varit saklig men utan framgång.

• Svar på tråden Vill ha alla TIPS inför att bli ensamstående!
  • drejkis

Är man inte gifta så får mamman per automatik ensam vårdnadshavare och får även samtliga föräldradagar. Dock så kommer familjerätten fråga er om ni vill skriva på för gemensam vårdnad. Vill pappan ha gemensam så kan han överlåta dagar till dig. Men som jag uppfattar det så skulle han inte vilja överlåta några dagar? Behöver du alla dagar för att klara det ekonomiskt? Är han ej kapabel att vara pappaledig mer erat barn?

• Anonym (x)

Är barnet inte fött än?

• drejkis

Skrev visst lite knasigt men skyller på trötthet :D (är ensamstående och pappan finns inte med i bilden alls)

• Anonym (hh)
    drejkis skrev 2013-02-07 21:41:20 följande:
    Är man inte gifta så får mamman per automatik ensam vårdnadshavare och får även samtliga föräldradagar. Dock så kommer familjerätten fråga er om ni vill skriva på för gemensam vårdnad. Vill pappan ha gemensam så kan han överlåta dagar till dig. Men som jag uppfattar det så skulle han inte vilja överlåta några dagar? Behöver du alla dagar för att klara det ekonomiskt? Är han ej kapabel att vara pappaledig mer erat barn?
    Han vill ha gemensam, men bara för att ta dagarna och slänga dom i sjön. Och kan ju inte sätta barnet på dagis vid 7 månaders ålder. 

Hade helst velat att vi kunde vara lite vänner och ha gemensam, dela på allt men nej det vill han inte längre. Han vill helst nog att jag och magen brinner upp.  
  • Anonym (hh)
    Anonym (x) skrev 2013-02-07 21:42:09 följande:
    Är barnet inte fött än?
    Inte riktigt än, men snart.
  • drejkis

Se till att få ett gemensamt samtal hos familjerätten så du får stöd och ni kan diskutera där utan att börja bråka.

• Anonym (hh)
    drejkis skrev 2013-02-07 21:56:58 följande:
    Se till att få ett gemensamt samtal hos familjerätten så du får stöd och ni kan diskutera där utan att börja bråka.
    Han kommer inte komma, har försökt. Jg bråkar inte med han, vill vara saklig och vill kunna lösa utan konflikt. Men han vill inte, utan han vill bara jävlas. Han vill ha barnet när det är fött så han kan ge det till sina föräldrar, det är därför. 

Vet bara inte vart jag ska börja mer än att jag inte ska skriva på gemensam vårdnad. 
  • Anonym (x)

Tror du får börja med att behålla egen vårdnad och sedan ta det som det kommer. Bor ni nära varandra? Kommer han vilja träffa barnet? Kan du flytta längre bort från honom om han inte är intresserad av barnet?
    Om jag var gravid med en kille som bara skulle göra livet surt för mig hade jag flyttat så långt det gick så att han inte kan jävlas lika mycket.

• Anonym (x)

Kommer han dra det till tingsrätt för att få gemensam för att kunna få dagar?
    Anteckna allt, spara alla mail och sms. Om samarbetet mellan er är uruselt kanske det inte blir gemensam ändå.

Svar på tråden Vill ha alla TIPS inför att bli ensamstående!