• Anonym (Ensam ansvarig)

Stämma på underhåll?

Mina barn har en "pappa" som inte alls har med dem att göra och har inte hört av sig till dem på flera år.

Han tjänar en halv mille om året och har tydligen varit i domstolen mot Försäkringskassan för att komma undan att betala underhållsstöd.
    Hur går jag tillväga om jag vill stämma honom på högre underhåll till barnen? Ibland kan vi inte köpa en liter mjölk, medan han skriver på fejan att han simmat i Medelhavet. :-/

Han är mycket manipulativ och kommer göra allt han nånsin kan för att slippa betala en krona mer än han gör. Hur svårt är det att få igenom det?

• Svar på tråden Stämma på underhåll?
  • Grappa

Du måste bevisa att du har högre utgifter för barnen. Att du tjänar sämre är ointressant, han kan inte dömas att kompensera din lön, inte ens om det blir fattigt för barnen. Underhållet ska utgå från barnets behov.

• Philippa

Vet du varför han försöker komma undan underhållet?

Kontakta en advokat så hjälper de dig. Min vän lyckades få högre underhåll till sina barn. 

• Kerubmamman

Kontakta advokat. Om det är stor skillnad på inkomsterna kan du tilldömas mer än standardsumman man får via FK. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola

Tack för svar.
    Hur då "högre utgifter för barnen"? De har aldrig fått gå på en aktivitet för vi inte haft råd - inte heller när vi var sambo ska sägas för han är helt enkelt otroligt snål. Då det var insamling i skolan eller födelsedagspresenter till kompisar eller en jacka gick sönder, så kunde jag få låna pengar av honom till det.
    Jag köper det mesta begagnat till mina barn fastän jag har mer pengar som ensamstående. Vi ligger strax under existensminimum just nu, ibland lite över ibland lite under. Jag har oregelbundna inkomster.

Barnens far är alltså inte frisk i huvudet är min bedömning, mycket våldsam och labil under förhållandet och sprider därefter lögner om hur elak jag var/är och att han inte får träffa sina barn. Men det är en annan historia.
    "Mannen" ifråga skulle alltså slåss för sitt liv för att slippa betala. Han är advokat, extremt manipulativ och kan varje kryphål. Är det värt besväret?

Så undrar jag, om jag kontaktar en advokat, är det då jag som ska betala denne eller går det på någon hemförsäkringen eller annan hjälp? Detta är ju en strid man själv väljer tänker jag och därför kanske man ska finansiera det själv också?

• zumba

Menar du att barnbidrag o underhåll o din del av försörjningen inte räcker till det barnen kostar ?

zumba skrev 2013-02-07 22:28:07 följande:
    Menar du att barnbidrag o underhåll o din del av försörjningen inte räcker till det barnen kostar ?
    Jo det räcker till det nödvändiga. Hyran, mobil till de äldsta, nya skor, begagnade kläder och lite nya. Men inte det där som andra ungar får göra, det räcker det inte till och har aldrig gjort.
    Inga läger, inga aktiviteter.
  • zumba

Fast det där kostar inte så mycket

• Anonym (mm)
    Grappa skrev 2013-02-07 21:23:28 följande:
    Du måste bevisa att du har högre utgifter för barnen. Att du tjänar sämre är ointressant, han kan inte dömas att kompensera din lön, inte ens om det blir fattigt för barnen. Underhållet ska utgå från barnets behov.

Det där stämmer inte riktigt.

Barnen ska ha samma standard som om föräldrarna fortfarande bodde samman. Dvs om en förälder tjänar dåligt och den andra föräldern tjänar bra så ska den förälder som har en högre inkomst betala mer.
    Det finns ju schabloner att gå efter där, som i detta fall, pappan, skriver in sin inkomst och sen får han göra avdrag därifrån. Den summa som blir kvar ska sen gå till underhåll baserat på hur många barn han har (han kan ju ha 15-20 ungar och då blir det ju inte mycket till var och en).    

• sextiotalist
    Anonym (mm) skrev 2013-02-08 08:52:37 följande:

Det där stämmer inte riktigt.

Barnen ska ha samma standard som om föräldrarna fortfarande bodde samman. Dvs om en förälder tjänar dåligt och den andra föräldern tjänar bra så ska den förälder som har en högre inkomst betala mer.
    Det finns ju schabloner att gå efter där, som i detta fall, pappan, skriver in sin inkomst och sen får han göra avdrag därifrån. Den summa som blir kvar ska sen gå till underhåll baserat på hur många barn han har (han kan ju ha 15-20 ungar och då blir det ju inte mycket till var och en).    

Och det stämmer inte heller, det faller på sin orimlighet.

Men i detta fall så borde det inte vara några problem eftersom man skulle nog ganska snabbt räkna ut att utifrån en normalstandard för barnen så kommer Ts ex vara tvungen att bidra mer, eftersom hans överskott är betydligt större än Ts.

Ts, skippa fk´s räknasnurra.

Gör så här.
    Titta på vad konsumentverket har för mall för vad barnen kostar. Slå ihop summan, ta bort barnbidragen och då har du en normal kostnade för dina barn.

Ta sedan dina boendekostnader (efter eventuellt bostadsbidrag) och elen (eventuelt VA och sopor om du har detta). Ta bort den från din nettolön.  Då har du vad du har kvar, sedan får du dra ett belopp för egna kostnader( den kan väl ligga på ungefär 4000, dte är säkert någon annan klok person som vet detta här)

Då har du ditt överskott.

Sedan får du göra en kvalificerad gissning på ditt ex kostnader (då måste du ta hänsyn till om han har fler barn) på samma sätt, dvs vad han har för överskott.

Ponera då att du har ett överskott på 2000 i månaden och han 8000, då ska han bära 80% av barnens kostnader  (dvs det som räknades ut) och du 20%.

Eftersom han är advokat, så ska du utgå från säkra kort, dvs inte ta till för mycket, då kan han använda det emot dig. Men utgå du från normala kostnader och att ni skall försörja barnen efter förmåga så har du troligen en stor chans att få igenom ett högre underhåll.

• Anonym
    Grappa skrev 2013-02-07 21:23:28 följande:
    Helt ointressant är inte ts lägre lön.... Ts tjänar mindre och har då lägre försörjningsförmåga!
    sextiotalist skrev 2013-02-08 09:05:09 följande:
    Och det stämmer inte heller, det faller på sin orimlighet.

Men i detta fall så borde det inte vara några problem eftersom man skulle nog ganska snabbt räkna ut att utifrån en normalstandard för barnen så kommer Ts ex vara tvungen att bidra mer, eftersom hans överskott är betydligt större än Ts.

Ts, skippa fk´s räknasnurra.

Gör så här.
    Titta på vad konsumentverket har för mall för vad barnen kostar. Slå ihop summan, ta bort barnbidragen och då har du en normal kostnade för dina barn.

Ta sedan dina boendekostnader (efter eventuellt bostadsbidrag) och elen (eventuelt VA och sopor om du har detta). Ta bort den från din nettolön.  Då har du vad du har kvar, sedan får du dra ett belopp för egna kostnader( den kan väl ligga på ungefär 4000, dte är säkert någon annan klok person som vet detta här)

Då har du ditt överskott.

Sedan får du göra en kvalificerad gissning på ditt ex kostnader (då måste du ta hänsyn till om han har fler barn) på samma sätt, dvs vad han har för överskott.

Ponera då att du har ett överskott på 2000 i månaden och han 8000, då ska han bära 80% av barnens kostnader  (dvs det som räknades ut) och du 20%.

Eftersom han är advokat, så ska du utgå från säkra kort, dvs inte ta till för mycket, då kan han använda det emot dig. Men utgå du från normala kostnader och att ni skall försörja barnen efter förmåga så har du troligen en stor chans att få igenom ett högre underhåll.

Du missar att ts även ska räkna med ev. barnomsorgsavgifter, dyrare aktiviteter, ev. mediciner, glasögon, specialkost osv...

Svar på tråden Stämma på underhåll?