Inlägg från: 7 michelingodingar |Visa alla inlägg
  • 7 michelingodingar

Någon med barn som har körtel bakom näsan ? Adenoid/polyp

Jag koänner igen massor i det du skriver TS!!

Vi fick en son 2006 som vid 3,5 månaders ålder började med att han totalvägrade att äta ( jag ammade då) han blev så täppt i sin näsa och vad vi än gjorde så hjälpte inget.
    Han fortsatte matvägra och vi sökte hjälp. Blev hemskickade om att det var inget fel på pojken. Jag grät till slut och jag gav upp amningen för att ge flaska och se hur mycket han åt. hade man tur drack han 5 ml.
    BVC bad oss föra matdagbok och tiden gick. Jag började försöka ge barnmat men han vägrade och när BVC såg att den lilla kosten han fick i sig handlade om kanske 2-3 msk/dygn så skickade de oss till barn igen men dem bara viftade bort det.

Hans näsa var vråltäppt och han var konstant förkyld med grönt rinnande snor, Han kunde inte andas med munnen stängd och dreglet bara rann. Det gick ett år och vi fortsatte tjata på läkarna för han gick ned i vikt och såg ut som ett svältande barn från afrika, stort huvud, liten tanig kropp där man såg vartenda revben och en så uppblåst mage så han såg ut att ha svalt en ballong!!      
    Till slut fick jag läkaren att fatta och man gjrde olika allergiundersökningar. Man hittade i ett blodprov att han skulle kunna ha glutenallergi så man gjorde en tarmbiopsi som inte visade någonting så vi stod på ruta ett igen.

Under denna period så började sonen även få öroninflammation på öroninflammation och till slut satte man in rör i öronen och det var vårt mirakel. Sonen började helt plötsligt att äta och han åt ALLT!!
    Vi hade under tiden hittat två saker som sonen åt och det var välling med päronsmak samt fruktpureerna som finns i bland barnmaten och ser ut som små yoghurtburkar.
    Året efter att han fått rören insatta så fann man en stor polyp bakom näsan och när operationen gjordes för at ta bort den så berättade de efteråt att den var mycket större än de hade anat!!

Efter dessa två operationer så försvann  hans nästäppa med det äckliga gröna rinnande snoret och han började dessutom att äta som en häst!!

Idag är han en 6 år, blir 7 i höst och han har fortfarade konstanta öroninflammationer och är jätteliten och smal men han är glad och pigg utan en täppt näsa!!   

• 7 michelingodingar

Mjölkfri ersättning försökte vi också ge men han totalvägrade äta den. När han väl började äta så åt han precis allt man såg hur han verkligen kunde njuta av maten!! Han vägrade passerad mat han klöktes av det så det var inte lönt att ge honom det utan man fick dela det i fina bitar i början.Han vägrade t o m potatismos och stuvade makaroner. Det enda som fungerade var nestles välling med päronsmak från 15 månader samt de där fruktpureburkarna jag skrev om. Flaskan var eländig men han drog ett par snutt och sedan flämtade han efter luft och så höll han på tills vällingen var slut.

Bvc sa åt oss att vi var tvugna att sluta ge honom vällingen för att få honom att äta. Bara vi vägrade ge honom den så skulle han minnsann börja äta, men inte det slutade med viktnedgång och läkaren på barnmottagningen sa till oss att strunta i vad BVC säger, det är bättre att äta det han vill ha än att gå ned i vikt och svälta.

Vi satt bara och tittade på honom första gången han stoppade maten i sin mun och man fattade liksom inte att det verkligen var sant och man vågade inte hoppas men ju mer han åt desto mer förstod vi att vi kommit till rätta med problemen Vi trodde vi skulle få bakslag och att det bara var tillfälligt men sedan han var 4 år nu så har han ätit jättebra!! Han har fått rör insatta 2 gånger i sina öron och nu ska vi snart på en ny kontroll. Jag tror att ena röret antingen håller på att lossna eller har lossnat för han börjar känna av sina öron igen Han hade så många öroninflammationer så till slut blödde han ur öronen.

Här är det så att har ett barn 3 öroninflammationer på ett år så får de rör insatta. Eran son kanske skulle behöva det också?!

Jag hoppas innerligt att ni blir hjälpta av operationen och jag är glad att jag kunnat dela med mig. Jag letade som en galning efter andra som hade samma problem som vår son men hittade ingen så jag är glad att jag kan hjälpa till  

Svar på tråden Någon med barn som har körtel bakom näsan ? Adenoid/polyp