• Anonym

Dejtar en vegan. Blir galen snart! Ge upp?

Först och främst. Absolut inget illa mot veganer! Alla får göra/vara som de vill. Upp till var och en. 

För ca två månader tog en man från en annan stad kontakt med mig genom instagram. Vi började prata i telefon och han fick mig att skratta och må bra. En riktig härlig och fin kille, ödmjuk och dessutom jävligt snygg. Sen kom dagen då han berättade att han var vegan och nykterist och det gav mig stor klump i magen. Jag måste tillägga att mitt största intresse är mat. Jag älskar kött av all dess slag och jag älskar att ta ett glas rött då och då. Det är verkligen min största passion i livet och jag vill gärna dela det intresset med den jag kommer dela min framtid med. Nu har det gått ett tag och vi dejtar fortfarande, han är kär men inte jag. Jag vet inte om det beror på att han är vegan? Jag känner mig aslöjlig när jag säger så men så fort vi går i matbutiker tillsammans måste vi hela tiden anpassa oss efter  honom och det blir att jag måste äta hans mat också som jag inte alls är så förtjust i. Jag saknar mitt kött, jag saknar att baka med ägg och mjölk. Jag vill sitta och dricka ett glas rött tillsammans i soffan framför tvn eller till en fin middag. Hela tiden måste man tänka på  vad han inte kan äta. När vi går ut och äter tillsammans blir det alltid att han får bestämma eftersom han har bäst koll på vart veganmaten finns. Ibland blir det problem när vi inte hittar något ställe och allt blir så energikrävande och på tom mage blir man rätt irriterad av att leta efter mat i en timme som han kan äta. Vad ska jag göra? Kommer detta verkligen att funka?

• Svar på tråden Dejtar en vegan. Blir galen snart! Ge upp?
  • MadHatter
    Lisa med barn skrev 2013-02-10 14:18:11 följande:
    I så fall borde det vara ett hån att äta sig mätt, oavsett vad du äter! Eller tycker du inte att det är hån mot svältande människor att du äter dig mätt på din kost? Larv!

Missförstod du med flit?

Hon menar naturligtvis att om människor åt spannmål direkt istället för att ge de till djuren skulle maten räcka till fler människor. Det skulle spara mer på jordens resurser och räcka till fler människor, man skulle inte behöva skövla regnskog för att odla soja till djuren osv.

Du behöver ju inte hålla med Modesty och kan ha helt andra lösningar på saker och ting, men du verkar ju inte alls läsa och förstå vad hon skriver.
  • Simon 681

Per taxonomisk definition är människan en allätare och ett rovdjur, ungefär som björn. Under nästan hela vår historia dog de som av en eller annan anledning inte åt det som var lättast att få tag i just då ut. Om en noshörning självdog framför grottöppningen så blev det köttgryta ett tag. Idag i Sverige kan man välja. En 100% vegankost med tillräckligt med proteiner är exempelvis helt möjlig.

• Manligareman7
    Anonym skrev 2013-02-08 01:35:11 följande:

Han accepterar att jag äter kött. Dock inte i hans hem har han sagt. Men ute är det helt okej.. jag är ju sån som gärna lagar middag hemma istället för att gå ut, tycker det är mysigare och det blir oftast godare och är mer ekonomiskt. Och eftersom han inte kan anpassa sig efter mig blir det ju alltid att jag får anpassa mig efter honom. Jag vill skämma bort honom med mina goda recept, men det går liksom inte :/
    Klartt det inte kommer att funka att leva ihop med en tok-vegan!
    Är han så insnöad att du inte får äta vad du vill hemma hos honom så lägg ner honom så fort som möjligt!
  • beli

TS, det låter som om ni inte kommer att bli ett par eftersom du verkar så tveksam. Men annars kan jag säga att det visst kan funka att ha (delvis) olika kost. Jag är vegetarian och de första åren i sambons och min relation åt jag inte fisk (började för ett år sen). Vi anpassade oss mycket till varandra, lagade mat i olika stekpannor men delade tillbehör. Det gick finfint. P.g.a. en längre vistelse utomlands började jag äta fisk igen, vilket har lett till att min sambo numera skippar mycket av köttet och mest äter fisk. Men som sagt, de fyra första åren gick galant trots olika kost.

Sen verkar ju din snubbe ha en väldigt tråkig kost, han borde verkligen öppna ögonen för all vegansk mat som finns där ute. Det finns t.ex. mycket indisk mat som är vegansk och äts av miljoner människor dagligen. Här i Stockholm finns en hel mataffär (Good Store) som enbart säljer veganskt och vegetariskt. De senaste åren har det kommit en hel drös med ägg- och mjölkersättningar och andra bra grejer som man kan göra det mesta med. Så om du vill satsa på honom så kanske du ska ge honom en ögonöppnare?

Sen har ju Systemet numera ett stort urval av alkoholfria viner, bubbel och annat smått och gott :) Har själv druckit sånt ibland trots att jag inte är nykterist, när jag inte vill få i mig för många kalorier eller bli berusad, men ändå känna att jag dricker vin.

• Anonym (nollan)

Jag är allätare, men mår bäst om jag inte äter kött alltför ofta. Däremot är jag överkänslig mot alla sorters baljväxter, nötter och bönor, vilket tydligen (vissa?) veganer och vegetarianer finner otroligt provocerande! Jag brukar inte göra någon affär av mina matvanor, eller sitta och diskutera mat och dess effekt på miljön och människan. Mat är bränsle för mig, inget känslorelaterat eller sånt. Jag äter när jag är hungrig, äter det jag mår bra av och  när jag är mätt har jag ätit färdigt.

Men för många är mat otroligt laddat. Och nu har några veganer i min bekantskapskrets tydligen fått för sig att jag är en sorts anitvegansk miljöbov eftersom jag inte äter vegansk mat! De accepterar min nötallergi, men inte att jag är överkänslig mot alla sorters baljväxter och bönor/linser, eftersom människan "alltid livnärt sig på samlande". De tar det som en ställningstagande från min sida mot veganernas kamp för att minska köttätandet.

Det finns fundamentalister överallt. 

• cheese

veganer är jobbigt folk.
    Alla får leva som dom vill. Mitt förslag hade varit att han fixar sin mat och du fixar din. Och har han problem med det så nä det kommer inte funka.

• Manligareman7
    Anonym (nollan) skrev 2013-04-02 14:21:49 följande:
    Jag är allätare, men mår bäst om jag inte äter kött alltför ofta. Däremot är jag överkänslig mot alla sorters baljväxter, nötter och bönor, vilket tydligen (vissa?) veganer och vegetarianer finner otroligt provocerande! Jag brukar inte göra någon affär av mina matvanor, eller sitta och diskutera mat och dess effekt på miljön och människan. Mat är bränsle för mig, inget känslorelaterat eller sånt. Jag äter när jag är hungrig, äter det jag mår bra av och  när jag är mätt har jag ätit färdigt.

Men för många är mat otroligt laddat. Och nu har några veganer i min bekantskapskrets tydligen fått för sig att jag är en sorts anitvegansk miljöbov eftersom jag inte äter vegansk mat! De accepterar min nötallergi, men inte att jag är överkänslig mot alla sorters baljväxter och bönor/linser, eftersom människan "alltid livnärt sig på samlande". De tar det som en ställningstagande från min sida mot veganernas kamp för att minska köttätandet.

Det finns fundamentalister överallt. 
    Nja, det är väl bara på vegansidan som det bråkas! Eller kan du ge exempel på folk som lever på normal kost som startar mordbränder samt hotar veganer?
  • straw2008

I mitt fall skulle det ALDRIG ALDRIG funka. Älskar att få mat lagad till mig o HATAR folk som är krångliga med maten. Likväl som att jag själv provar vegan vill jag att de ska prova allt. Gud springa runt en halv dag för att hitta något som passar EN i sällskapet? Alla andra då ? Äh urk hade som sagt ALDRIG funkat för mig, mat är FÖR viktigt.

I kinamockaskogen.....
  • booya

Nej det kommer aldrig funka. Ge inte upp ditt liv. Rött kött och vin är livet. Hoppa över den där salladätaren.

• Bubbis01

Är det bara jag som reagerar på att du tror att du inte är kär för att han är vegan. Jag tror att hade du varit kär så hade du inte brytt dig ett skvatt om maten. Troligtvis hade du slängt alla dina köttrecept och inte sett åt ett glas vin igen. Men du är inte kär helt enkelt. Sluta leta orsaker och leta upp någon annan karl. Ni är inte tänkta att vara ihop. Varför skall man vända ut och in på sig bara för att vara med nån man inte är kär i?

• Manligareman7
    Bubbis01 skrev 2013-04-02 15:59:54 följande:
    Är det bara jag som reagerar på att du tror att du inte är kär för att han är vegan. Jag tror att hade du varit kär så hade du inte brytt dig ett skvatt om maten. Troligtvis hade du slängt alla dina köttrecept och inte sett åt ett glas vin igen. Men du är inte kär helt enkelt. Sluta leta orsaker och leta upp någon annan karl. Ni är inte tänkta att vara ihop. Varför skall man vända ut och in på sig bara för att vara med nån man inte är kär i?
    Det spelar väl ingen roll hur kär man är, mat måste man ju ha för att överleva!
    Och att då inte äta det som man tycker bäst om gör nog att de flesta drar öronen åt sej.
  • Anonym (klick)
    Anonym skrev 2013-02-08 00:10:13 följande:
    Först och främst. Absolut inget illa mot veganer! Alla får göra/vara som de vill. Upp till var och en. 

För ca två månader tog en man från en annan stad kontakt med mig genom instagram. Vi började prata i telefon och han fick mig att skratta och må bra. En riktig härlig och fin kille, ödmjuk och dessutom jävligt snygg. Sen kom dagen då han berättade att han var vegan och nykterist och det gav mig stor klump i magen. Jag måste tillägga att mitt största intresse är mat. Jag älskar kött av all dess slag och jag älskar att ta ett glas rött då och då. Det är verkligen min största passion i livet och jag vill gärna dela det intresset med den jag kommer dela min framtid med. Nu har det gått ett tag och vi dejtar fortfarande, han är kär men inte jag. Jag vet inte om det beror på att han är vegan? Jag känner mig aslöjlig när jag säger så men så fort vi går i matbutiker tillsammans måste vi hela tiden anpassa oss efter  honom och det blir att jag måste äta hans mat också som jag inte alls är så förtjust i. Jag saknar mitt kött, jag saknar att baka med ägg och mjölk. Jag vill sitta och dricka ett glas rött tillsammans i soffan framför tvn eller till en fin middag. Hela tiden måste man tänka på  vad han inte kan äta. När vi går ut och äter tillsammans blir det alltid att han får bestämma eftersom han har bäst koll på vart veganmaten finns. Ibland blir det problem när vi inte hittar något ställe och allt blir så energikrävande och på tom mage blir man rätt irriterad av att leta efter mat i en timme som han kan äta. Vad ska jag göra? Kommer detta verkligen att funka?
    Det måste väl för f*n finnas fler karlar än den där.

Byt!

Du är ju inte ens kär i hnonom, skriver du.

Har man, på det sättet du beskriver det, inte ens grundläggande gemensamma värderingar kring vad man får, och inte får, äta så hur ska man orka med att leva resten av livet på det sättet?
  • likamedfalskt

Jag tror problemet snarare är att du inte är kär i honom. För om det enda problemet är att han är vegan så tycker jag att du överreagerar (så länge han respekterar att du inte är det). Har inte läst hela tråden så det kan hända att jag missat någon ny info från TS.

• OliverS

Människor är växt ätare. Punkt slut. 

Kolla på Gary Yourofskys video på YouTube. 

• Anonym (hallå)
    OliverS skrev 2013-12-10 01:58:55 följande:
    Människor är växt ätare. Punkt slut. 

Kolla på Gary Yourofskys video på YouTube. 

4
    Nej, människor är allätare. Människor har ätit kött ända sedan innan vi blev människor.

Din länk funkar för övrigt inte.
  • Ängla09

Det spelar väl ingen roll vad han äter - om du känner för honom?!?

Men du ska absolut få äta det du vill också...det gäller er båda.

Svar på tråden Dejtar en vegan. Blir galen snart! Ge upp?