Varför stödstrumpor?
Jag undrar lite över stödstrumpor. Jag förstår ju att de har ett syfte men skulle vilja höra lite olika argument från er som använder.
Är det något man som gravid borde börja med?
Jag undrar lite över stödstrumpor. Jag förstår ju att de har ett syfte men skulle vilja höra lite olika argument från er som använder.
Är det något man som gravid borde börja med?
När fötterna börjar svullna är det förbaskat skönt med stödstrumpor, men man måste ju inte ha det om man inte tycker det behövs.
Skönt om man sitter stilla mkt som vid lång flygresa
Borde och borde... Känner du dig tung och trött i fötterna kan det ju vara bra, men att börja med det utan att ha något behov av det känns onödigt. Det är inget man behöver ha i förebyggande syfte
Jag har de pga åderbråck. Jag har stora och smärtsamma bråck och de hjälper med stödstrumpor.
Tack för era svar!
Jag har sett sjuksköterskor ha det på sig fast de inte ser gravida ut så mycket att jag börjat tänka att det kanske är något man borde ha bara för att det är bra i största allmänhet. Men det kan alltså helt enkelt vara åderbråck det handlar om.
Kanske var en dum fråga.. Men om någonting är bra i största allmänhet så vill man ju inte missa.
Om man har risk för att utveckla ödemer (vätskeansamlingar) i benen är det bra att använda stödstrumpor, men det är mer effektivt att röra på sig och göra gymnastik med tårna.
Det handlar egentligen om att Ven-pumpen inte arbetar optimalt i benen så blodet inte kommer tillbaka till hjärtat ordentligt, och då fäller vätska i ben, anklar och fötter. skuksköterskor använder ofta stödstrumpor för att de står och går mkt i sitt arbete, vilket kan bidra till en ökad risk för ödemer. Jag skulle inte rekommendera stödstrumpor utan ett samtal med läkare, och om behovet inte är där.
Hej!
Hittade ett mycket bra stället att köpa stödstrumpor på kolla in www.strumpis.se
Där har jag köpt mina och är mycket nöjd.
Du kommer inte ångra dej när du väl har testa stödstrumpor..
// Galenpanna`an
Om man står och går mycket, sitter still i ett plan eller är i de sista månaderna av graviditeten kan fötter och vrister ha en tendens att svullna upp. Det är varken skönt, snyggt eller särskilt hälsosamt för kärlen. Så stödstrumpor är förebyggande.
Min fru använde stödstrumpor när hon var gravid. Hon svällde i benen och kunde inte då vara utan dem för de tog bort svullnaden. Jag själv använder dem när jag ska resa och sitter still. Har även köpt sport stödstrumpor när jag springer skönt att få cirkulation i benen då. Vi har köpt dem hos wahlmansklader.se billiga och bra stödstrumpor har de.
Jag har för att vaderna svullnar när jag jobbar. (Inte gravid)
När jag letade efter info för mig & tjejen så hittade jag detta på funqwear.se som vi tyckte var bra.
www.funqwear.se/fordelar-funq-wear-kompressionsstrumpor
Tack för era svar!
Jag har sett sjuksköterskor ha det på sig fast de inte ser gravida ut så mycket att jag börjat tänka att det kanske är något man borde ha bara för att det är bra i största allmänhet. Men det kan alltså helt enkelt vara åderbråck det handlar om.
Kanske var en dum fråga.. Men om någonting är bra i största allmänhet så vill man ju inte missa.