• Anonym

myom baksida livmoder hjälp!!!!!

Har 2 cm nyom som en liten spelkula baksida av livmoder, kan ja ej bli gravid nu?????

• Svar på tråden myom baksida livmoder hjälp!!!!!
  • Anonym

Ssnälla nån?någon?

• Nockan

Vad har läkarna sagt? Ska de svälta ut dem med medicinering eller ska det bli operation? Eller har du bara fått veta att de finns där?

People change. Memories don't
  • Anonym

Ingen op den e så liten å baksidan

Nockan skrev 2013-02-08 12:40:17 följande:
    Vad har läkarna sagt? Ska de svälta ut dem med medicinering eller ska det bli operation? Eller har du bara fått veta att de finns där?

• Nockan

Och jo, du kan bli gravid.. Det kan ( möjligen ) försvåra en graviditet men det är inte omöjligt.. De flesta myom svälts ut av sig själva..

Jag hade ett stort myom som täckte hela baksidan av livmodern, den satt längs med väggen istället för på ett "skaft".

Jag fick göra titthålsoperation först för att se hur den satt och fick efter det vänta 2 månader för att sedan göra bikinisnitt och ta bort den helt.
    Det gick jättebra trots hur den satt och det i sig är inget som kan hindra en eventuell graviditet hos mig. 

• Anonym

Kan en sån liten på baksidan försvåra? Sitter ju inte inne i hålan Ingen op den e så liten å baksidan

Nockan skrev 2013-02-08 12:40:17 följande:

Nockan skrev 2013-02-08 12:43:33 följande:
    Och jo, du kan bli gravid.. Det kan ( möjligen ) försvåra en graviditet men det är inte omöjligt.. De flesta myom svälts ut av sig själva.. Jag hade ett stort myom som täckte hela baksidan av livmodern, den satt längs med väggen istället för på ett "skaft". Jag fick göra titthålsoperation först för att se hur den satt och fick efter det vänta 2 månader för att sedan göra bikinisnitt och ta bort den helt. Det gick jättebra trots hur den satt och det i sig är inget som kan hindra en eventuell graviditet hos mig. 

• Nockan
    Anonym skrev 2013-02-08 12:43:21 följande:
    Ingen op den e så liten å baksidan
    Då är det ingen fara. Upplever läkarna att det skulle innebära ett problem för dig att bli gravid eller genomgå en full graviditet så skulle de handla därefter. 
    Men skulle det nu visa sig att du har svårt för att bli gravid ( om ni försökt i mer än ett år ) så kan man ju anta att det har med myomet att göra, kanske tar de då bort den via titthål ( eftersom den är så pass liten ), eller svälter ut den med medicinering.
    De utsätter dig dock inte för en operation i onödan eftersom ärrvävnad i sig kan göra det besvärligt att bli gravid. 
  • Nockan
    Anonym skrev 2013-02-08 12:46:10 följande:
    Kan en sån liten på baksidan försvåra? Sitter ju inte inne i hålan Ingen op den e så liten å baksidan
    Det tror jag inte. Då hade som sagt läkaren sagt något. Många kvinnor har myom som inte upptäcks alls ändå blir gravida och lever utan några som helst komplikationer.

Jag sökte eftersom jag fick onormala flytningar, hade ont bak mot ryggen och kände en allmän "tyngdkänsla" vid livmodern.
    Jag har endometrios och trodde att det berodde på den. Vid VUL upptäckte de en "okänd massa" bakom livmodern och det var antingen myom, tumör eller cysta.
    Titthålsoperation gjordes för att fastställa vad det rörde sig om, hur den satt och storlek.
  • Anonym

Blev du gravid efter? Min sistter mot tarmen men är liten

• Pimpinellan

Myom är väldigt vanligt,1/4 av alla mellan 30 och 40 har det och långt ifrån alla de har svårt att få barn och de som har svårt har det ytterst sällan p.g.a myomet. Mitt är stort,5 cm i omkrets,men sitter inne i väggen,inget som stör. Har fått göra flera IVF:er så de anser det är helt okey.

• Nockan
    Anonym skrev 2013-02-08 12:59:46 följande:
    Blev du gravid efter? Min sistter mot tarmen men är liten
    Ja, det blev jag. Nästan exakt 1 år efteråt. Men jag har andra sjukdomar och svårigheter så det visade sig vara ett utomkvedes. Antagligen pga ärrvävnad efter flertalet operationer som satt sig i höger äggstock.

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls.

Läs vad Pimpinellan skriver;
    Pimpinellan skrev 2013-02-08 13:00:51 följande:
    Myom är väldigt vanligt,1/4 av alla mellan 30 och 40 har det och långt ifrån alla de har svårt att få barn och de som har svårt har det ytterst sällan p.g.a myomet. Mitt är stort,5 cm i omkrets,men sitter inne i väggen,inget som stör. Har fått göra flera IVF:er så de anser det är helt okey.

• Anonym

Oxå haft ex bara en äggledare har en son sen innan e mina chanser borta nu?

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-02-08 13:10:59 följande:

Absolut inte innan ni provat själva minst några år,gjort flera IVF:er och sen finns ju ÄD och EA också. Har ni inte ens börjat försöka har du ju ingen aning hur det kommer gå så ta inte ut nåt i förskott!
  • Anonym

Äd och ea?

Pimpinellan skrev 2013-02-08 13:14:34 följande:
    Absolut inte innan ni provat själva minst några år,gjort flera IVF:er och sen finns ju ÄD och EA också. Har ni inte ens börjat försöka har du ju ingen aning hur det kommer gå så ta inte ut nåt i förskott!

• Nockan
    Anonym skrev 2013-02-08 13:10:59 följande:
    Nej, varför skulle det vara det?

Finns många kvinnor som blir gravida trots detta?

Jag förstår att du är orolig men häng inte upp dig på något som inte hänt ännu. Prata med någon av kvinnohälsans kuratorer om du oroar dig.

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-02-08 13:17:00 följande:
    Äd och ea?

Äggdonation och embryoadoption-sista alternativet när man provat allt annat innan och där är du absolut inte.
  • Anonym

Men är bättre om mypmet sitter på baksidan?

Nockan skrev 2013-02-08 13:27:05 följande:
    Nej, varför skulle det vara det? Finns många kvinnor som blir gravida trots detta? Jag förstår att du är orolig men häng inte upp dig på något som inte hänt ännu. Prata med någon av kvinnohälsans kuratorer om du oroar dig.  

• Nockan
    Anonym skrev 2013-02-08 13:32:40 följande:
    Men är bättre om mypmet sitter på baksidan?
    Finns nog inget som är bättre eller värre.. Vet faktiskt inte. Men eftersom det är så pass litet och satt närmare tarmen (?) så tror jag att den har väldigt liten, om någon, inverkan på dina chanser att bli gravid.

Jag fick som sagt ta bort min eftersom jag hade besvär av den. Annars hade jag nog levt på som vanligt. 
Svar på tråden myom baksida livmoder hjälp!!!!!