Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

    Min man är 45 och jag vill ha fler barn...

    Jul skrev 2013-02-08 14:50:15 följande:
    Däremot så innebär meningen "riskerna ökar" just bara det. De ökar. Det är ingen garanti, och vad de ökar till beror givetvis på vad risken var från början.

    Precis. Och det är ju det intressanta i sammanhanget.
    Riskerna ökar från extremt små till mycket små. Ungefär så. Riskerna är ju inte så stora att man ska tveka för den sakens skull, tycker jag.

    Jag fick vår son när jag var 40 år. Min sambo var 41.
    Jag blev gravid på första försöket, hade en plättlätt graviditet, födde en kärnfrisk son, hade en förhållandevis lätt och snabb förlossning, och kroppen återhämtade sig jättesnabbt efter förlossningen. Så kan det också gå... Solig
  • Natulcien
    Isola80 skrev 2013-02-08 14:51:53 följande:

    Just riskerna var ingenting jag reflekterat över innan. Mer gått i tankarna, är han för gamal för att bli pappa igen för att orka, kommer jag orka en trea. Nä, det du skriver rör mig inte så mycket. jag är ju som sagt bara 35 när den i så fall skulle komma. Finns ju rätt många som får sitt första barn när de är 35 el äldre.
    Vad gäller era åldrar så tycker jag inte att det är så mycket att fundera på. Vill ni, så kör på!
    Däremot är det ju viktigt att ni verkligen vill båda två... Glad
  • Natulcien
    Anghammarad skrev 2013-02-08 15:04:28 följande:
    Tråkigt att ständigt behöva läsa om dessa riskerna ökar när man blir så gammal. Ibland får man intrycket att somliga tror att om mna får barn efter en viss ålder så är det nästan garanterat att barnet kommer att ha någon kromosomavvikelse eller åtminstone någon psykisk sjukdom. Sanningen är ju den att även om risken möjligtvis kan öka med åldern så är sannolikheten får någon defekt ändå väldigt liten. Om risken fördubblas från en halv till en procent så innebär det ändå att det är 99% chans att barnet inte får den defekten

     


     


    Vill ni ha barn så kör på. Risken är väldigt liten att ni får ett sjukt barn.


    Precis! Håller med! Vissa tror tydligen att det går någon magisk gräns någonstans och 'vips' har man ett sjukt barn och en traumatisk förlossning att se fram emot...
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:07:43 följande:
    Vissa risker ökar minimalt, andra lite kraftigare. För mig är det ändå viktigt att vara medveten om dom.

    Visst kan det gå som det gjorde för er också, det gör det ju för de allra flesta. Men inte för alla, och för mig är det viktigt att ha pratat igenom det innan.
    Vi har diskuterat alla risker som finns och hur vi ställer oss till dom. Och vi kommer göra det igen inför en eventuell ny graviditet eftersom riskerna konstant förändras.
    Däremot kommer vi troligtvis inte låta riskerna stoppa oss, men det kommer att vara ett informerat beslut.
    Risker med en graviditet och en förlossning finns alltid, oavsett ålder, och det ska man naturligtvis vara medveten om. Men de riskerna som ökar med åldern, ökar ju så lite, det ska man också vara medveten om.
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:26:45 följande:
    Nja, vissa risker ökar väldigt lite. Risken för kromosomavvikelse däremot ökar rätt mycket från 35 och uppåt och forskning tyder på att risken för schizofreni och autism om pappan är äldre också ökar rätt kraftigt med åren. Inte sagt då att 45 är just den ålder då det börjar öka kraftigt.
    Skriv exakta siffror istället...annars är det ganska meningslöst.

    Så vitt jag kan minnas är risken för att föda ett barn med kromosomavvikelse 1:400 vid 35 års ålder. Men det är dessutom individuellt. Jag gjorde ett KUB-test, och var alltså 40 år, och det visade på en risk på 1:9200...
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:42:41 följande:
    Du ser siffror ovan ditt inlägg.

    Och jag säger ju det, att det är individuellt. Men man kan inte blunda för att riskerna finns.
    Riskerna finns, men de är mycket små. Och risker finns även om du är 19, 22 eller 27 också.
  • Natulcien
    Isola80 skrev 2013-02-08 15:42:40 följande:
    Det måste väl vara bättre att känna sin egen kropp, sin styrka och ork och därifrån komma fram till om man vill ta risken/arbetet med en till bebis.
    Precis. Du kan ju göra ett KUB-test dessutom. Jag gjorde ett sånt när jag var 40 och hade en risk på 1:9200 att föda ett barn med kromosomavvikelse. Bättre odds än många 20-åringar... Glad
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:47:31 följande:
    Har jag sagt det?
    Vad är det som är så provocerande med att riskerna ökar? Det är knappast jag som har hittat på det.
    Och som vuxen människa som står inför att sätta ett liv till världen så är man banne mig skyldig att ta sig en funderare på konsekvenserna.
    Det är inte det minsta provocerande...
    Det är ju bara lite trist att det ska malas om och om igen i en tråd som inte ens efterfrågade detta...
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:51:46 följande:
    Och det är ju toppen. Men det finns en anledning till att kub och nupp erbjuds till kvinnor över 35.
    Ja visst. Och många väljer att göra detta test även om de är yngre...eftersom riskerna mer handlar om individen är om åldern. Min svägerska, som var 30, hade 1:59 på testet.

  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:54:10 följande:
    Jag svarar på direkta frågor och inlägg kring det jag skriver. Kallas diskussion.
    Och ts efterfrågade våra tankar och det fick hon. Om de båda vill och är okej med riskerna så ska de givetvis köra på.
    Ja absolut! Men varför tog du inte upp riskerna för PSD, för att bebisen ska omkomma i en bilolycka, kvävningsrisken, risken för att bebisen ska få en förlossningsskada etc också?
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:57:46 följande:
    Nej riskerna handlar oftast inte om individen utan om den individuella graviditeten. Och att den största riskfaktorn för trisomierna är mammans ålder är konstaterat.


    Fast fortfarande en liten risk...


  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 16:00:24 följande:
    Risken för psd är större när det är yngre mammor, eller om mamman röker. jag fick ingen information om det. Risken att bebisen ska dö i en bilolycka är inte kopplad till åldern. Risken att bebisen ska få en förlossningsskada faller in under "risken för svårare förlossningar".
    Men du var ju själv inne på att man ska beakta alla risker, kolik, ekonomin etc. (inlägg #28) som ju knappast heller har med åldern att göra, så därför undrade jag varför du väljer att vara så rabiat just angående åldersriskerna?
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 16:10:39 följande:
    För att det var åldern som var ts fokus. Resten av riskbedömningarna räknar jag med att folk gör ändå.
    Faktum är att jag är rätt förvånad över att ts inte hade koll på de ökade åldersriskerna till att börja med.
    Nja, det framkom ju redan i inlägg #11 att det inte var åldern som var i fokus på det sättet...
  • Natulcien
    Trinn skrev 2013-02-08 16:14:25 följande:
    Sannolikheten ökar när man är över 50 år för schizofreni och då handlar det om en sjukdom där mindre än 1% av samhället har den. Alltså inte så vanlig.

    Däremot ökar sårbarheten om vi ska vara mera exakta och då handlar det om just sårbarhet och om miljön är trygg och stabil det första åren så minskar sannolikheten radikalt för att barnet ska komma utveckla schizofreni som vuxna.

    Så här handlar det om att barnet kommer att förbli frisk mycket större.

    Så sluta att släng ut en massa som stått i media utan att riktigt har grundkunskaperna kring det hela. Speciellt psykiska sjukdomar. För det blir så fel att säga det som du gjorde genom att handlar om att det är sårbarheten som ökar och då handlar det om en psykisk sjukdom som färre än 1% av hela svenska befolkningen har.

    ****

    Kan tillägga till TS, min bror fick en helt underbar son när han ar 50år. Helt frisk och kommer så att förbli genom att vi alla var väldigt noga att hans son första år var just enormt trygga och stabila. Så idag en mycket trygg kille som vet var skåpet ska stå.
    Ja, tyvärr är folk alldeles för okritiska när det gäller vad som skrivs i medierna. En rubrik skriker "Äldre pappor - större risk för schizofreni" och genast tror en massa naiva människor att alla män över 40 kommer att få schizofrena barn... Förvånad
  • Natulcien
    Anghammarad skrev 2013-02-08 16:29:18 följande:

    Nu är du där igen. En 50% ökad risk med en äldre pappa är meningslös information om man inet vet vad den urprungliga risken är.


     


    Det är som att säga att man inte skall flytta till Sollentuna för att det är dubbelt så stor risk att få en lossnad flygplansmotor i huvudet strax norr om Stockholm jämfört med Västerås.


    Exakt så. Och det är där många luras av kvällstidningarnas rubriker om "ökade risker" gällande både det ena och det andra...
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 16:42:37 följande:
    Jag är medveten om det här, och jag kan säga att jag utgick ifrån att det är alla andra också. Men med tanke på hur upprörda folk blev så var det fel. My bad.
    Även jag är medveten om allt det där, och artiklarna du länkade till hade jag redan läst. Och upprörd är jag inte. Ingen annan heller vad det verkar.
    Däremot uppfattade jag inte dig som särskilt medveten alls, tyvärr. Men då är du alltså det...? Bra.
    Då kan vi kanske avsluta den här OT-diskussionen.
Svar på tråden Min man är 45 och jag vill ha fler barn...