• Laine

Något gott med anka?

Jag har 2 ankbröst i frysen som jag skulle vilja göra något gott och roligt med.

Sist jag försökte mig på anka så tyckte jag inte alls att det blev gott.
    Gjorde ugnsstekta ankbröst smaksatta med salt och peppar bara och till det apelsinsky.

Så, har ni något bättre tips på kryddning osv så jag kanske tycker att det är helt ok att äta. Eller t.om gott? 

• Svar på tråden Något gott med anka?
  • Poppalisa

Gör en pekinganka, hur gott som helst. Fast då behöver du lite tillbehör från en Kinabutik

• Voluptuous Shalimar

Salta och peppra ankfrösten med grovmalen peppar. Stek dem med skinnsidan nedåt i ca 2 min. Vänd på dem och låt dem gå klart i ugnen, 100 grader ca 12 min. Låt vila 15 min.

Ta vara på ank-stekfettet och tillsätt smör. Dela potatis som är nästan genomkokt i kuber, ca 1,5 cm. Stek dessa i fettet. Salta, peppra. Servera med haricots verts blandat med smulad bacon.

• Mama69

Stek ankbrösten enligt ovan och servera med hallonsås och en getostpotatiskaka. Mumsmums!

• riboflavin

Marinera bröstet i Teriakisås, bryn lätt och stek färdigt i ugn. Severa skuren i skivor med palsternackspuré och smörslungade Haricot verts. Strö lite flingsalt på toppen!

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Laine
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-02-11 20:40:16 följande:
    Salta och peppra ankfrösten med grovmalen peppar. Stek dem med skinnsidan nedåt i ca 2 min. Vänd på dem och låt dem gå klart i ugnen, 100 grader ca 12 min. Låt vila 15 min.

Ta vara på ank-stekfettet och tillsätt smör. Dela potatis som är nästan genomkokt i kuber, ca 1,5 cm. Stek dessa i fettet. Salta, peppra. Servera med haricots verts blandat med smulad bacon.
    Jag saltade och pepprade sist jag gjorde anka. Men jag tyckte inte att det var gott.
    Kanske är jag ingen ankmänniska?? 
  • Voluptuous Shalimar
    Laine skrev 2013-02-12 07:56:44 följande:
    Jag saltade och pepprade sist jag gjorde anka. Men jag tyckte inte att det var gott.
    Kanske är jag ingen ankmänniska?? 
    Salt och peppar var det MINST viktiga inslaget i mitt recept (det kan man ju göra på tallriken om man glömt)

Om du tillagar ankbrösten som jag skrev kommer du att få ett mört och fint kött med krispigt skinn!
  • Laine

Men jag tror jag behöver någon annan krydda också på ankan.
    Då jag tillagade dem, blev de fint rosa inuti och krispiga utanpå.
    Men det smakade inte gott.  :/ 

• Voluptuous Shalimar

OK. Hm. Kastanjer är gott till. Eller så gör du ankan à l'orange (med en apelsinig sås och apelsinfiléer) - googla för recept.

Vad var det med smaken du inte gillade?

Enkelt är också att blanda soja med lite smält smör och pensla på.

• Voluptuous Shalimar

Oj, du hade visst redan gjort den med apelsin... testa asiatiska kryddningar (kinesisk/thai/vietnam osv), de använder ofta anka i matlagning och är således duktiga på att variera den.

• Laine

Det smakade så blodigt. Fast den bara var rosa och jag i vanliga fall äter mitt kött medium-rare.

Jag får nog googla lite mer på goda recept. För jag vill gärna ge det en till chans.

Svar på tråden Något gott med anka?