• Anonym (En mamma)

Är jag för sträng när det gäller spel

Jag har en son som är snart 13 år. Han är klok, verbal, förståndig, mogen för sin ålder, duktig i skolan, snäll och bara lite jobbig ibland.
    Tills nu har jag varit väldigt sträng när det gäller dataspel - är det -åldersgräns 18 har jag totalförbjudit det. Jag tillät SIMS (som det var 15 årsgräns på) när sonen var 11 efter att jag själv hade provspelat lite. Jag har tillåtit 15 årsspel - när jag själv har provat och sett att det har varit aliens man skjöt emot.

Nu menar min son att jag utesluter honom från gemenskapen i klassen - eftersom alla får spela. -Vi har tillsammans läst doktorsavhandlingar om hur våldsspel förändrar hjärnan hos tonåringar, men sonen menar att är man medveten ...så är det ingen fara.

Hur gör ni andra ....enligt sonen är det bara han i hela världen, som inte får spela 18   års spel.

• Svar på tråden Är jag för sträng när det gäller spel
  • zumba

Nä det finns nog några till men dom flesta i den åldern spelar nog 18 års spel

• Anonym (samma här!)

Min äldste son är snart tolv och det finns inte på kartan att han skulle få spela spel det är 18-årsgräns på. Åldersgränsen finns ju där av en anledning. Sen får man så klart kolla spelen och bedöma utifrån det. Vet att många i hans klass har fått spela till exempel GTA i flera år, men det tycker inte jag är ok.

• Anonym

Mina pojkar är 10 och 12 år. 12-åringen får spela 16-års spel, men inte 18-års spel. 10-åringen får spela 12-års spel.

• tundra

Du är för strikt.
    Censurerar du böcker/filmer också på samma sätt?

Så du har tvingat honom läsa doktorsavhandlingar.... Vojne, vojne... *himlar mina 32 åriga ögonbryn*

Jag har läst motsvarande som smutskastar rollspel, lajv etc.

Det är.... bajs.
    Moralpanik med byxorna nere vid knäna.

Slappna av. Ta en chill pill. Ät en ekologisk banan utan att sätta i halsen.

Ditt barn verkar vara en underbar begåvad och välartad individ som inte behöver lindas in i bomull.

Lita på honom.

• Pomidor

Du kanske inte har tänkt på att hans klasskamrater kan börja retas med han om han inte får spela samma spel som dom får, låter ju löjligt men så beter sig ungdomar i hans ålder. Du vill väl inte att han ska bli mobbad för att han "inte får för sin mamma"? Jag tror inte du behöver oroa dig, det är ju bara spel ändå, typ som att titta på filmer med åldersgräns, det skadar ju vanligtvis inte.

• Anonym (Love)

Jag tycker att du gör helt rätt TS!

Det finns en åldersgräns av en orsak, och jag skulle inte vilja att min son blir lika avtrubbad som dom flesta i min generation är när det handlar om våld.

Någon frågade om censur av böcker och film också, och det ser jag som självklart. Inte 17 låter man sin 13 åring titta på filmer med 18-årsgräns, och man köper väl böcker som passar barnens ålder?

• Kyckling
    Jag tycker det är rätt att förbjuda GTA.

Det är alldeles för våldsamt. 18 år minimum på den typen av våld anser jag.
    Sen finns det vissa 18-årsspel som inte borde vara 18 men som inte heller är en självklarhet för 13-åringar. Det gäller att kunna se skillnad på det råa våldet från spel till spel... Alltså när det bara handlar om våld utan mening där det skvätter blod och man hör offret böna och be för att inte bli mördad, separerade kroppsdelar osv  :)

Det finns spel som innehåller dödande men som inte är så råa och våldsamma, som mer handlar om lagsammarbete. Där är jag inte helt säker på att jag skulle förbjuda. Men för att kunna förbjuda/godkänna så måste man testa spelen själv och se vad man tycker är ok att lära sina barn.
  • zumba

Kollar du allt som går på tv i fall han tittar oxå ? Om det är åldersgräns ?

• Pomidor
    Kyckling skrev 2013-02-08 23:17:55 följande:
    Jag tycker det är rätt att förbjuda GTA.

Det är alldeles för våldsamt. 18 år minimum på den typen av våld anser jag.
    Sen finns det vissa 18-årsspel som inte borde vara 18 men som inte heller är en självklarhet för 13-åringar. Det gäller att kunna se skillnad på det råa våldet från spel till spel... Alltså när det bara handlar om våld utan mening där det skvätter blod och man hör offret böna och be för att inte bli mördad, separerade kroppsdelar osv  :)

Det finns spel som innehåller dödande men som inte är så råa och våldsamma, som mer handlar om lagsammarbete. Där är jag inte helt säker på att jag skulle förbjuda. Men för att kunna förbjuda/godkänna så måste man testa spelen själv och se vad man tycker är ok att lära sina barn.
    Jag håller med! Trots att det finns våld i vissa spel så finns det ju positiva saker i dom också, som överväger ofta de negativa sakerna(som t.ex. våld). Men det gäller ju bara att kolla spelet själv och bedöma vad du tycker.
Svar på tråden Är jag för sträng när det gäller spel