• Anonym

Varför är jag så konstig?

Jag kan börja med att berätta att jag är en kvinna i 30 årsålder. Växte upp med bra föräldrar och en bra barndom. I tonåren blev jag deprimerad och fick då börja läkemedelsbehandling mot detta. Inget allvarligt som självmordstankar eller försök, men återkommande ångest och svårigheter med relationer till vänner och killar.
    Jag började jobba, träffade min man och sakta men säkert försvann depressionen. Däremot har mina svårigheter med relationer alltid funnits kvar. Jag är väldigt social, förstår sociala koder osv. Har en bra högskoleutbildning och fast anställning.
    Problemet är att jag kan vara/är så otroligt barnslig och konstig. Jag mår dåligt om jag inte får min vilja igenom. Vi kan ta ett exempel.

Innan graviditeten hade jag en bra kontakt med min svärmor, väldigt bra. Vi umgicks och hade det jätte bra. Fanns en genuin kärlek från bägge håll. Sedan blev jag med barn...de sista månaderna av min graviditet började jag tycka hon var jättejobbig. Tänkte att det hade nog med min graviditet att göra och att detta skulle släppa när barnet var fött. Tyvärr blev det värre. Jag märker hur jag omedvetet försöker få henne att träffa barnet så lite som möjligt, orkar/vill inte prata med henne när hon väl är här osv. Hon har inte ens gjort mig något.
    Det gör mig faktiskt ont att jag inte tycker bättre om henne. Varför blir det såhär?

Det blir så i alla mina relationer mer eller mindre. Att mina känslor för de pendlar så mycket, det kan handla om min man, mamma, arbetskollega osv. Vad gör jag för att få det att bli bättre?

• Svar på tråden Varför är jag så konstig?
  • Anonym (Känner igen)

Jag vet inte vad du ska göra för att det ska bli bättre. Men hade en kompis som var så. Hon var jättesnällnär man inte kom för nära på någotvis, men om man umgicks lite mer intensivt en period började hon irritera sig på en och bli rent av taskig. Hon var så med alla hennes vänner, kunde liksom inte ha för nära relationer då blev hon sur och irriterad. Kanske ngn omedveten rädsla för nära relationer

• Anonym (Nina)

Känner igen mig.. Så här håller jag också på, blir aldrig nöjd. Tycker om, tycker inte om, förstår mig på människor för att i nästa sekund inte förstå. Människorna förändras inte. Men jag gör. Har också allt det där "vanliga" jobb, barn, man osv. Mkt vänner, bra fina vänner. Men jag blir som ngn slags periodare i mina relationer. Så trött på mig själv. Ville bara säga att det finns fler..

• Anonym (Jobba på det)

Men något jag inte riktigt förstår i det här är varför du inte jobbar med dina känslor? Vi gör väl alla saker vi inte är så stolta över och en del är inte ens medvetna om det dom gör - du verkar ju iaf ha förmågan att tänka objektivt vilket är super! Det låter som att du borde låta dig själv känna som du gör men jobba med dig själv när du upptäckter att du känner så. Din svärmor har du ju t.ex. en bra relation till, jobba på den istället för att dra dig undan och må dåligt av det.

Förklara för henne/din man eller nära vänner hur du känner precis när du gör det och be om hjälp. Det är inte fel att erkänna sina känslor men väldigt svårt för man känner sig naken.
    Jag gick igenom en svår depression på mitt jobb, kände allt från bitterhet, ilska, hopplöshet, aggressivitet  arrogans - ja vi kan ju lätt säga att min man är stark som finns kvar. Tack vare att jag kunde berätta för min man att "precis nu tycker jag alla i min omgivning är skit och jag är så ensam att jag dör" och han då kunde svara " alla älskar dig och det är precis som det alltid har varit, bara du som ställer till det" eller liknande...

Du känner som du gör, när du accepterar det och slutar må dåligt över det och göra något åt det istället - det är första steget om ett bättre liv. Sitt inte och må dåligt över det - gör något! 

• Anonym

Oj vad konstigt, detta tänkte jag på så sent som igår.
    Hur jag är liksom av och på med människor.

Jag vill så gärna tycka om och orka med folk men när det blir för intensivt så skapar jag avstånd.

Läste en artikel om HSP och det stämde så väl in på mig.

Kanske det kan vara ett tips även för ts och er andra som funderar ?

• Anonym

Tack för era svar! Skönt att veta att man inte är ensam med detta. Vad har ni för strategier när känslorna är som starkast? Jag inser att jag är rädd för att låta folk komma nära mig. Jag har exempelvis väldigt svårt att prata om mina känslor och någon konstig fix ide att alltid visa att jag är stark.

• Anonym (Nina)

Du kanske kan gå ngn slags kbt-terapi om du är villig att prova för att det ska ske en förändring i ditt eget tänkande, om du tycker du inte klarar det med duna egna verktyg liksom. Jag tig kontakt med en kurator i fredags och ska dit och ventilera mig om bla liknande som du. Brukar vara så bra att få pata med ngn som lyssnar. Detta mm styr mitt liv på ett sätt jag inte orkar med längre. Kanske ngt för dig?

Svar på tråden Varför är jag så konstig?