• emma011008

Marsvin överviktig vid 5 år...

Mitt marsvin blev i somras av med sina bästa kompisar.. En kanin och sin lillebror. Nu är han den enda kvar, men vi vill inte ha fler marsvin för då. Kommer vi ha det hela tiden när någon dör att köpa en ny för att dom mår bäst av att ha minst en kamrat i buren. Men det som är felet därför han är så himla tjock är för att han får marsvinsblandning och han äter ju såklart godisbitarna bara. Jag har sagt åt mamma men inte köper hon annan mat för det.. Vad är det han ska ha? Havre? Han har alltid tillgång till hö och vatten. Men vad ska han egentligen ha som mat?

• Svar på tråden Marsvin överviktig vid 5 år...
  • Nyfiken gul

ransonera maten är mitt tips.  och ge maten på bestämda tider.  Fröblandingar av olika slag är oftast väldigt feta så även smådjur behöver varierad kost.

Ge även färsk frukt och grönsaker. 

Ge en matsked fröblandning och ge sen lite morotsbitar och något salladsblad.   

Se också till att marsvinet får bra stimulans i form av leksaker och saker att göra. Då slipper den sitta o äta hela tiden om det finns spännande saker att göra i buren eller utanför.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • emma011008

Vad menar du med fröblandning då?:)

• emma011008
    Nyfiken gul skrev 2013-02-09 13:45:35 följande:
    ransonera maten är mitt tips.  och ge maten på bestämda tider.  Fröblandingar av olika slag är oftast väldigt feta så även smådjur behöver varierad kost. Ge även färsk frukt och grönsaker.  Ge en matsked fröblandning och ge sen lite morotsbitar och något salladsblad.    Se också till att marsvinet får bra stimulans i form av leksaker och saker att göra. Då slipper den sitta o äta hela tiden om det finns spännande saker att göra i buren eller utanför.  

• Nyfiken gul

Fröblandning är just tex Marsvinsblandning. 

• emma011008

Men vårat marsvin äter bara godisbitarna i det :P

• emma011008
    Nyfiken gul skrev 2013-02-09 13:59:04 följande:
    Fröblandning är just tex Marsvinsblandning.   

• Nyfiken gul
    emma011008 skrev 2013-02-09 14:00:37 följande:
    Men vårat marsvin äter bara godisbitarna i det :P
    ja men det är ändå en fröblanding.  Och förmodligen är godisbitarna dom som är mest smakrika och mest feta. 

Så dra ner på fodret  
  • emma011008

Dra ner på fodret, ge morot och sallad? Du nämnde att man skulle variera också, vad ska jag variera maten med?

• emma011008
    Nyfiken gul skrev 2013-02-09 14:25:53 följande:
    ja men det är ändå en fröblanding.  Och förmodligen är godisbitarna dom som är mest smakrika och mest feta.  Så dra ner på fodret  

• Nyfiken gul
    emma011008 skrev 2013-02-09 14:29:30 följande:
    Dra ner på fodret, ge morot och sallad? Du nämnde att man skulle variera också, vad ska jag variera maten med?
    Ge mindre av Marsvinsblandingen - istället för att fylla upp hela matskålen så ge bara tex 1-2 matskedar på morgonen, till lunch och inför natten.

Sen kan du variera Marsvinsblandingen genom att också ge tex morötter, äppelklyftor, salladsblad när du ändå ger marsvinsblandningen.  

om inte din mamma vill byta foder kanske du har en veckopeng eller något du kan använda för att själv köpa annan mat till marsvinet? 

Svar på tråden Marsvin överviktig vid 5 år...