• emma011008

Marsvin överviktig vid 5 år...

Mitt marsvin blev i somras av med sina bästa kompisar.. En kanin och sin lillebror. Nu är han den enda kvar, men vi vill inte ha fler marsvin för då. Kommer vi ha det hela tiden när någon dör att köpa en ny för att dom mår bäst av att ha minst en kamrat i buren. Men det som är felet därför han är så himla tjock är för att han får marsvinsblandning och han äter ju såklart godisbitarna bara. Jag har sagt åt mamma men inte köper hon annan mat för det.. Vad är det han ska ha? Havre? Han har alltid tillgång till hö och vatten. Men vad ska han egentligen ha som mat?

• Svar på tråden Marsvin överviktig vid 5 år...
  • Miss Idan

Marsvin ska ha massa grönsaker ex sallad broccoli kål gurka tomat mm sen köp bara vanlig marsvins pellets inga blandningar .... Fri tillgång på hö och pelletsen det andra lite en gång om dagen. Googla på eragons marsvin där finns massa fakta om kosten ( dom placerar om marsvin ) du kan även låta marsvinet simma en eller två gånger i veckan i ljummet vatten ex i badkaret för motionens skull, men inga längre stunder börja med några minuter och öka lite tills du nått 5-10 minuter och torka han väl efteråt !

• Prudie

Marsvin behöver C vitamin, så det är bra om du ger frukt och grönsaker.
    Det är bra om han får nya saker i buren, så att han blir stimulerad.
    Bra med ett hjul att springa i, men inte tillgängligt hela tiden, för att det är inte bra heller om djuret får "tvångsbeteende".

Det är mycket konstigt att han äter så mycket!
    Det vanliga med marsvin är att de blir mycket deprimerade när de bor själva, och att de brukar svälta sig själva istället.

• emma011008
    Miss Idan skrev 2013-02-09 14:35:20 följande:
    Marsvin ska ha massa grönsaker ex sallad broccoli kål gurka tomat mm sen köp bara vanlig marsvins pellets inga blandningar .... Fri tillgång på hö och pelletsen det andra lite en gång om dagen. Googla på eragons marsvin där finns massa fakta om kosten ( dom placerar om marsvin ) du kan även låta marsvinet simma en eller två gånger i veckan i ljummet vatten ex i badkaret för motionens skull, men inga längre stunder börja med några minuter och öka lite tills du nått 5-10 minuter och torka han väl efteråt !

Kan alla marsvin simma? Han har aldrig testat på det förut. Det lät roligt. Kanske lika bra att duscha han också så kanske han kan få simma lite? :) jag kan googla på eragons marsvin om man hittar nått som man borde lägga till på minnet :P Sk även ge han lite grönsaker och frukt som vi har hemma :) Så.. Inga blandningar? Utan Bara pellets eller hur ska man variera??
  • nuharjagbytt

När jag hade hamster ville han också bara äta godbitarna. Mitt knep var att inte ge nytt för ofta kanske bara varannan dag. För hamstrar är det viktigt att det alltid finns mat så jag fick hålla koll på att det fanns mat och skålen inte var smutsig.
    Vad som gäller för marsvin vet jag inte men grundtanken är att tvinga dem att äta även det andra i blandningen.

• emma011008
    Prudie skrev 2013-02-09 14:37:50 följande:
    Marsvin behöver C vitamin, så det är bra om du ger frukt och grönsaker. Det är bra om han får nya saker i buren, så att han blir stimulerad. Bra med ett hjul att springa i, men inte tillgängligt hela tiden, för att det är inte bra heller om djuret får "tvångsbeteende". Det är mycket konstigt att han äter så mycket! Det vanliga med marsvin är att de blir mycket deprimerade när de bor själva, och att de brukar svälta sig själva istället.

Har aldrig sett hjul för marsvin vet heller inte hur man får tag på ett sånt inte på zoo nära oss i alla fall. Jasså kan det bli så illa när dom är ensam?:O Vad konstigt!! Hans kaninkompis som nu är död dog av fluglarver eller vad de heter och vi vågar därför inte ha dom ute på sommaren längre.. Han får ingen stimulering alls, han bara äter dricker och sover. Stackarn, måste verkligen ändra på det. Att han får gå ut från buren och springa lite. Fast han vara sitter på golvet.. Han rör inte på sig mycket alls :P
  • emma011008
    nuharjagbytt skrev 2013-02-09 14:53:19 följande:
    När jag hade hamster ville han också bara äta godbitarna. Mitt knep var att inte ge nytt för ofta kanske bara varannan dag. För hamstrar är det viktigt att det alltid finns mat så jag fick hålla koll på att det fanns mat och skålen inte var smutsig. Vad som gäller för marsvin vet jag inte men grundtanken är att tvinga dem att äta även det andra i blandningen.

Ja :) Kan man inte testa att ta bort godbitarna tror du?
  • Nyfiken gul
    emma011008 skrev 2013-02-09 14:56:15 följande:

Har aldrig sett hjul för marsvin vet heller inte hur man får tag på ett sånt inte på zoo nära oss i alla fall. Jasså kan det bli så illa när dom är ensam?:O Vad konstigt!! Hans kaninkompis som nu är död dog av fluglarver eller vad de heter och vi vågar därför inte ha dom ute på sommaren längre.. Han får ingen stimulering alls, han bara äter dricker och sover. Stackarn, måste verkligen ändra på det. Att han får gå ut från buren och springa lite. Fast han vara sitter på golvet.. Han rör inte på sig mycket alls :P
    Ett djur oavsett sort ska alltid komma ut minst en gång om dagen och få vara social och se sig omkring och springa runt. Man måste som ägare aktivera djuret och få det stimulerat.   Det är jätteviktigt att man tar sig tid med det - även om man har flera djur.  Enbart djur som håller varandra sällskap duger inte.  Dom måste aktiveras. 

Så är han lessen för sin kompis så är det ännu viktigare att han inte bara blir sittandes i buren utan får komma ut och känna sig omtyckt och bli kelad med och klappad.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • emma011008
    Nyfiken gul skrev 2013-02-09 15:09:39 följande:
    Ett djur oavsett sort ska alltid komma ut minst en gång om dagen och få vara social och se sig omkring och springa runt. Man måste som ägare aktivera djuret och få det stimulerat.   Det är jätteviktigt att man tar sig tid med det - även om man har flera djur.  Enbart djur som håller varandra sällskap duger inte.  Dom måste aktiveras.  Så är han lessen för sin kompis så är det ännu viktigare att han inte bara blir sittandes i buren utan får komma ut och känna sig omtyckt och bli kelad med och klappad.  

Tack dom orden behöve jag nog höra för att tänka om lite. Man tappar ganska fort intresset om djuren. Därför är det inte så bra att ha många som vi har. Men jag måste verkligen nu mig tid för djuren. Då jag sitter vid datan kan jag hålla på med djuren istället :D
  • Nyfiken gul
    emma011008 skrev 2013-02-09 15:18:17 följande:

Tack dom orden behöve jag nog höra för att tänka om lite. Man tappar ganska fort intresset om djuren. Därför är det inte så bra att ha många som vi har. Men jag måste verkligen nu mig tid för djuren. Då jag sitter vid datan kan jag hålla på med djuren istället :D
    ja för du har en gång valt djuret eller djuren och då är det ditt ansvar o se till att dom alltid blir omhändertagen ordentligt.

anser du att du tappar intresset eller inte längre har tid så kanske du istället ska sälja djuret , ge bort det eller avliva det.

ett djur som sitter i buren och är bortglömt är det synd om   - då har djuret det bättre någon annan stans,. 
  • emma011008

Japp. Jag har tid men har inte riktigt intresset längre utan bara när dom var små och nya i familjen det är lite så det funkar för mig dom första veckorna då håller man på med dom sedan gör man typ inget med dom. Ja men det är väldigt svårt att sälja djur som man haft i 5 år.. Sedan finns inte avlivning på listan! Usch usch. Då skärper vi hellre till oss. Men nu ska jag duscha han och testa de en sa att dom kunde simma i 5-10 minuter i ett badkar t.ex. :) Å ge frukt och grönsaker dom bl.a du har sagt.

Svar på tråden Marsvin överviktig vid 5 år...