• anna021

Använder ni nån salva vid blöjbyte?

Tänkte höra om ni använder ¨nån sorts salva när ni byter på era små?
    Om i så fall vilken sort ?
    Och ev Varför?  

• Svar på tråden Använder ni nån salva vid blöjbyte?
  • Oförglömlig

Med sonen använde vi puder. Om De va rött inotyol som han blev väldigt ofta snärjde nästan jämt.... Dottern inotyol om de behövs men även silon som går in mer i huden jätte bra den med. Men nu vid magsjukediare blev de inotyol. Vid bara lite rodnad tar vi bepanten. Använde även silon i hals å armväck i sommras när hin va liten några månader bara för hon blev jätte röd å inget annan hjälpte blev vättskigt.

• keron

Inotyol om det skulle råka vara rött. Aldrig annars.

• Harmagedon

Vi smörjer jämt med Miniderm. Hon har helt enkelt väldigt känslig hud och skippar vi att smörja så får hon ont och vägrar ha blöjan på sig. Hon har känslig hy över hela kroppen och blir torr och röd om vi inte smörjer varje dag. Det växer säkert till sig när hon blir lite äldre.
    Med sonen var det annorlunda. Han fick lite inotyol vid behov. Vilket inte var många gånger.

• Oförglömlig

Om hon är som min son och får ont och blir räd av kyla så finns de en salva på Apoteket som heter cold cream som är jätte bra att smörjs händer och ansikte med vid vintern.

Harmagedon skrev 2013-02-09 19:15:21 följande:
    Vi smörjer jämt med Miniderm. Hon har helt enkelt väldigt känslig hud och skippar vi att smörja så får hon ont och vägrar ha blöjan på sig. Hon har känslig hy över hela kroppen och blir torr och röd om vi inte smörjer varje dag. Det växer säkert till sig när hon blir lite äldre. Med sonen var det annorlunda. Han fick lite inotyol vid behov. Vilket inte var många gånger.

• Omorfia

Inotyol om det behövs - om det är rött alltså. De två senaste dagarna har vi smort nästan varje byte, verkar vara särskilt frätande bajs nu, men oftast kan det gå veckor mellan smörjtillfällena.

• Pralina 81

När E var bebis fick hon lufta extra mkt de få gånger hon var röd. Inför natten, om hon fortfarande var röd, hade vi inotyol. Efter att vi bytte till tygblöjor så är hon aldrig röd.

• blöjbudet se

Vid röda utslag under blöjan, först då smörjer vi rumpan. Använder då salvor som innehåller zinkoxid. Mitt bästa tips är Inotyolsalva eller en hydrokortisonsalva!

• a o

Tvättar av med vatten och ibland Lactacyd intimtvål (lågt pH) vid kladdiga bajsblöjor. Smörjer med Weledas Calendula kroppsolja några gånger/dag (hela kroppen 2-3 ggr/vecka) och Weleda zinksalva vid behov, även i förebyggande syfte, den innehåller ringblomsolja och är inte uttorkande som Inotyolsalvan är tycker jag. Använder Änglamarks blöjor då dessa fick utlåtandet "torraste" och bäst luftande blöja i ett test. Detta har fungerat riktigt bra för oss i ett år nu. Torra, fnasiga, röda fläckar på kinderna försvann på mindre än 10 min med en bivaxsalva med oliv- och ringblomsolja, helt otroligt effektivt.

• Takex

Idomin som jag fick i en av bb väskorna stryket jag på ett tunt lager innan läggdags IOM att han sover länge och med det har samma blöja 10-11 timmar.

Svar på tråden Använder ni nån salva vid blöjbyte?