Snart 8-årig ragdollhane som magrat och beter sig annorlunda?
Jag har två ragdollkatter, en honkatt och en hankatt.
Hankatten, som heter Elvis, är snart 8 år. Han är en normalstor ragdollhane som i normala fall väger runt 6 kilo. Under nån månad har han nu magrat rejält, och väger bara ca. 4,5 kg. Han har inget hull kvar alls! Man känner hela ryggraden när man klappar honom... Båda katterna äter i normala fall enbart torrfoder (Iams). Dom har inte brytt sig om blötmat när dom fått det, dom har bara slickat av såsen och sen lämnat resten.
Jag märker nu att det inte går åt alls lika mycket torrfoder längre, och det är väl Elvis som inte äter lika mycket längre, antar jag. Har han blivit kräsen, eller är det nåt som är fel?
Han har alltid varit rädd för saker som dammsugaren, hastiga rörelser och ljud. Han är väldigt fäst vid mig, men egentligen inte någon mer än mig. Han håller sig gärna undan när vi får gäster. Är i normala fall rädd för våra två barn, springer oftast iväg så fort dom närmar sig. Men nu helt plötsligt kan båda två gå fram och klappa honom utan att han smiter, han tittar lite misstänksamt på dom bara. Han har dessutom börjat prata/jama mycket mer än han gjort innan. Han har alltid varit väldigt tystlåten för att vara en ragdoll, men nu är det helt annorlunda. Jag tycker dock att han verkar vara pigg, precis som vanligt. Fast han är nog hungrig! Han äter mer än gärna lite blötmat nu, dock tål han nog inte alla sorter för igår kräktes han upp alltihop.
Nån som har nån teori om vad detta kan vara? Jag är förstås orolig för att han är sjuk på något sätt. Eller så är han bara på väg att bli gammal. Men 8 år är ju ingen ålder för en katt egentligen...