Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?
Jag är ganska säker på att det inte står bara glykol på innehållsförteckningen eftersom glykol är ett mer vardagligt uttryck och knappast skulle listas under det namnet.
Jag är ganska säker på att det inte står bara glykol på innehållsförteckningen eftersom glykol är ett mer vardagligt uttryck och knappast skulle listas under det namnet.
Jag kanske tar för mycket utrymme i den här tråden, men när jag läser innehållsförteckningen så reagerar jag mer på att våtservetterna innehåller fenoxietanol. Fenoxietanol är ett lösningsmedel med hög kokpunkt vilket gör att det dunstar långsammare än alkoholer. Det används därför ofta i kosmetiska produkter för att doftämnen ska dunsta långsammare, dvs för att det ska lukta gott längre.
Rent spontant känns det fel att gnida in ett spädbarn med kemikalier som har som enda syfte att få en annan kemikalie (doftämne) att stanna längre på eller i kroppen. Lösningsmedel och små barn känns inte som en lyckad kombination.
Fenoxietanol är dessutom en kemikalie som amerikanska FDA gick ut med en varning för 2008 då det visade sig att ammande spädbarn riskerade att få i sig små mängder av kemikalien via en salva som fanns på marknaden. Något som kan leda till kräkningar, diarré och i värsta fall uttorkning.
www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/2008/ucm116900.htm
I Sverige finns det däremot ingen liknande varning för produkten.
apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/2-fenoxietanol.htm