Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?
De gula skumgummi tvättlapparna innehåller fler cancerframkallande ämnen än våtservetter!
De gula skumgummi tvättlapparna innehåller fler cancerframkallande ämnen än våtservetter!
Det var ett stort larm för några år sedan. Och de gula skumgummi var de farligaste på hela marknaden. Det är ju skumgummiplast.
Jag har nämligen tillverkat tvättlappar av papper den lite finare sorten som känns som en tunn handduk som man väter. Då hade vi rapporter om farliga tvättlappar hängandes på jobbet. Dessa vi tillverkade av papper hade latex i sig för att de ska vara så mjuka som möjligt, så jag och den andra tjejen som stansade ur dom om packeterade fick latex allergi. Den andra tjejen fick även nickelalkergi pga ämnen i pappret som höll dom mjuka.
De tvättservetter som inte har gett varken mig eller barnen någon allergi är just Pampers och Liberos våtservetter och det tror jag beror på att just pappret inte måste innehålla en massa ämnen för att vara mjuka utan de är ju redan blöta.
KlaraBella
Alla tvättservetter innehåller ämnen som är mindre bra och exponeras man för dom som man gör vid produktion kan man få problem. Nu exponeras inte en barnrumpa på samma sätt. De vita är ju också skumgummiplast. Hur länge exponeras barnets rumpa mot tvättlappen? Inte mer än några sekunder vid varje blöjbyte. Så inga tvättlappar, tvättservetter våtservetter osv är farliga eftersom de exponeras så kort tid mot huden när man byter blöja. Det är en annan sak om man som jag rör materialet 8h/5dagar i veckan dvs 40h/v. Så länge ligger inte barnet med tvättservetter och dylikt mot sin hud.
anna021
Här är en broschyr om man vill sluta leva och bli hysterisk
www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksaker/Broschyrer/barnbroschyr_web.pdf
De är inte farliga om man exponeras för dom korta stunder. Vad tar det att torka av lite bajs? Max 10-20 sekunder per byte. Men lägger du dom kloss an 8h/dag så kommer barnet att utveckla allergo