• qosmo

Hur länge ersättning? när välling?mat?

Hej! har en prinsessa på över 5 månader..hon får ersättning! Semper..läste igår att hon ska ha semper 2 när hon är sex månader..
    Jag undrar hur länge dom ska ha ersättning egentligen??
    För när hon är 6 månader tänkte jag se om hon gillar välling..å sen ska hon få börja med mat..
    Va jag hör från de andra har dom haft välling morgon å kväll å under dagen vanlig mat..
    När ska man ge ersättning egntligen?
    Förstår att hon kan få de om hon inte gillar välling..men annars?
    Hur ser era matvanor ut med era små bebisar??

• Svar på tråden Hur länge ersättning? när välling?mat?
  • Lady Namárië

Ersättning ersätter bröstmjölk. Välling är näringsmässigt samma sak som gröt (max två mål om dagen!).

Du skall alltså inte byta ut ersättningen mot samma mängd välling i tron att det är samma sak.

Introducera mat långsamt och fyll ut med åldersanpassad ersättning på samma sätt som du skulle ha gjort med bröstmjölk. När barnet blivit så gammalt att det får absolut största delen av sitt näringsintag från MAT (inte gröt) kan du om du vill t. ex ge en flaska välling om kvällen.

• Jojjanna

Min dotter är snart 11 månader. Hon får gröt eller välling på morgonen, mat till lunch och samma som frukosten till kvällsmål. Däremellan får hon ersättning när hon verkar hungrig ca 2-3 ggr/dag. Hon dricker inte vatten eller mjölk så för att få i sig vätska är ersättningen bra.

• skogsvitter

Rek är att fortsätta med ersättning som komplement tills de är ett år, många gör det just för ändringen skull. Man ska absolut inte byta ut ersättningen mot välling, utan om man vill ge välling så ska det introduceras långsamt med smakisar, precis som med all annan mat. Finns många som aldrig ger välling

• Mercurialis

Mitt andra barn, som fick ersättning från en månads ålder, gav jag ersättning till tills han var 13 månader.

Vid 6 månaders ålder började jag med små smakportioner av gröt och puréer. Det dröjde ett par månader innan ett helt ersättningsmål var ersatt av gröt/puré. Hans huvudsakliga föda var alltså ersättning tills han var åtminstone 10 månader. Välling fick han på kvällen från ungefär 8 månaders ålder. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • nozpa

Finns ingen anledning att ge välling alls. Vet endel som gör det pga att det är billigare. Och att dom hört att man SKA ge välling ifrån 6 månader. Onödigt egentligen.
    Ge ersättning som du gör nu till att börja med, introducera maten och så byter du ut mål efter mål med mat istället för ersättning.
    Du kan fortsätta ge ersättning lika länge som du hade gett välling. Vi slutade med ersättningen vid 1½. Hon började äta riktig mat vid 6 månader.
    Välling=flytande gröt. Ersättning= Just ersättning för bröstmjölk vilket innehåller en massa nyttigheter.    

• Mercurialis
    nozpa skrev 2013-02-10 11:39:02 följande:
    Finns ingen anledning att ge välling alls. Vet endel som gör det pga att det är billigare. Och att dom hört att man SKA ge välling ifrån 6 månader. Onödigt egentligen.
    Ge ersättning som du gör nu till att börja med, introducera maten och så byter du ut mål efter mål med mat istället för ersättning.
    Du kan fortsätta ge ersättning lika länge som du hade gett välling. Vi slutade med ersättningen vid 1½. Hon började äta riktig mat vid 6 månader.
    Välling=flytande gröt. Ersättning= Just ersättning för bröstmjölk vilket innehåller en massa nyttigheter.    
    Tänk om alla BVC-sköterskor hade den kunskapen om välling och ersättning

Vår BVC-sköterska tyckte på allvar att jag skulle byta ut ersättningen mot välling, när sonen var 6 månader, trots att hon visste att ersättning var det enda han åt Skrikandes 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • skogsvitter
    Jojjanna skrev 2013-02-10 11:51:26 följande:
    Fast välling är bra mycket smidigare än gröt de gånger barnet är övertrött och inte orkar äta gröt
    Vad är det för fel på ersättning i det läget då?
Svar på tråden Hur länge ersättning? när välling?mat?