• sannajylo

Hur mycket/ofta ska en nyfödd som inte ammas bli matad?

Då jag aldrig blev bekväm med att amma min dotter, har jag tagit beslutet att inte amma nästa barn alls (är nu gravid i v.38). 
    Finns det någon här som inte heller ammat sitt barn, utan gett ersättning från födseln? Hur ofta matar man barnet och hur mycket ger man dem åt gången?
    Ska jag ta med nappflaska till BB eller ska barnet skedmatas?
    Stör mig så på amningshetsen i det här landet och att det inte finns någon bra information att tillgå för mammor som inte vill amma.. 

• Svar på tråden Hur mycket/ofta ska en nyfödd som inte ammas bli matad?
  • Nyfikna72

Det är bättre du testar fram ihop med ditt barn, blanda en liten flaska och ge tills det inte vill ha mer. Kör sen lika när du märker att den är hungrig. Resten ger sig själv

• Mercurialis

Ge barnet mat när hen är hungrig. Jag har ammat ett barn och gett ett barn ersättning. Barn signalerar tydligt när de är hungriga.

Angående mängden får man pröva sig fram. Råden på ersättningspaketet passade inte alls mitt barn. Han åt oftare men mindre mängd vid varje mål. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pumpkin

Som sagt, bebisar talar normalt sett om när de är hungriga - det gör ju ammande barn också?

Det finns riktlinjer på paketet, men testa er fram till en mängd som är lagom för ditt barn. Blir flaskan tom - gör mer till nästa mål. 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Miss Cee

Precis som vid ammning så går man efter bebisens signaler. När bebisen verkar hungrig så erbjuder man mat, om det så gått 1 eller 4 timmar emellan. Det finns ingen korrekt intervall, man följer barnet helt enkelt. (Men generellt så behöver bebisar äta iaf var 3:e eller 4:e timme).

Mängden är lika enkel. Man blandar en halv flaska i början. Om bebisen äter upp hela så blandar man lite mer nästa gång. Målet är att det alltid ska bli lite grann kvar i botten när bebisen släpper och är nöjd, då vet man att bebisen slutat äta för att den är mätt och inte för att maten tog slut.

Skalorna på paketen är till för att du som konsument ska få en fingervisning om vad som går åt. Det har inget med bebisen att göra, och är absolut inget som ska följas.

Ordet
  • HWikström

Jag flaskmatade både mina döttrar. Den första för att det absolut inte fungerade med amningen, ingen av oss hade något tålamod. Jag och dottern grät så vi satsade på flaskan i stället. Det var set bästa beslutet för oss. Med andra dottern bestämde vi oss innan att vi skulle använda flaskan. Vi fick flaska på BB (bor i Stockholm) och vi fick gå och tillreda ersättningen själva när vi behövde. Vi gick in på ett 4 timmars schema rätt snabbt för det var så ofta som döttrarna ville ha. Ersättning är ju lite mer mättande för små magar. Dock fick vi gå över på 3 timmars schem, med andra dottern, efter 1 månad då hon inte gick upp i vikt som hon skulle men efter en månad med 3 timmars schema hade hon gått upp fin fint. Som tidigare skrivit, så säger de flesta bebisar till när de är hungriga, sen kan man mer eller mindre få dem att äta på bestämda tider rätt fort. Magkänslan är oftast bäst. All lycka till!

• HWikström

Ett tips är att tillreda ca 50 ml, som är rätt mycket, och sen låta bebisen äta tills den inte vill mer och då kan man se hur mycket det är kvar och gångerna efter det reglera rätt mängd.

• Majken03

Du märker när den är hungrig. Vår kunde äta varannan timme ibland och var fjärde timme ibland. Vi gick efter fri flaskning och gav mat när hon verkade vilja ha. Om hon åt upp allt i flaskan gjorde jag lite till så hon fick äta så mkt som hon ville.

• Cocolino
    sannajylo skrev 2013-02-11 10:01:43 följande:
    Tack för hjälpen! :)
    Hej! Du kanske inte kollar den har traden langre, ville bara lagga till min erfarenhet. Jag har flaskmatat mina bada tva fran fodseln, forst som kompliment for de inte fick tillrackligt och efter ett par veckor enbart flaska. Man borjar oftast ge den nyfodde ca 30ml ca var 3timme eller nar de visar hunger och sen trappar man upp den forsta dagarna till ca 90ml per mal nar de ar runt en vecka. Matten pa paketen ar ju mest indikationer men jag tyckte de hjalpte ocksa sa man vet pa ett ungefar (de ar ju baserade pa barnets vikt). Vi flaskmatade 'on demand' som vi skulle gjort om vi ammat och det gick jattebra anda fran start. Vi fick flaskor pa sjukhuset (efter vi pushat lite och varit tydliga med vad vi ville for forsta, andra barnet gick inte upp i vikt som hon skulle sa fick ersattning ganska direkt, som tom levererades av amningskonsulten!), men det varierar nog. Fraga. Jag haller ocksa med dig att amningshetsen ar sorglig, iaf i har i vastvarlden dar amningen inte ar livsnodvandig pa samma satt. Flaskmatning har passat oss jattebra, barnen ar nastan onormalt friska, normal-stora, icke-allergiska och val anknutna. Synd att folk ar sa trangsynta. Lycka till, din bebis ar nog redan har nu!
  • sannajylo
    Cocolino skrev 2013-02-19 10:51:02 följande:
    Hej! Du kanske inte kollar den har traden langre, ville bara lagga till min erfarenhet. Jag har flaskmatat mina bada tva fran fodseln, forst som kompliment for de inte fick tillrackligt och efter ett par veckor enbart flaska. Man borjar oftast ge den nyfodde ca 30ml ca var 3timme eller nar de visar hunger och sen trappar man upp den forsta dagarna till ca 90ml per mal nar de ar runt en vecka. Matten pa paketen ar ju mest indikationer men jag tyckte de hjalpte ocksa sa man vet pa ett ungefar (de ar ju baserade pa barnets vikt). Vi flaskmatade 'on demand' som vi skulle gjort om vi ammat och det gick jattebra anda fran start. Vi fick flaskor pa sjukhuset (efter vi pushat lite och varit tydliga med vad vi ville for forsta, andra barnet gick inte upp i vikt som hon skulle sa fick ersattning ganska direkt, som tom levererades av amningskonsulten!), men det varierar nog. Fraga. Jag haller ocksa med dig att amningshetsen ar sorglig, iaf i har i vastvarlden dar amningen inte ar livsnodvandig pa samma satt. Flaskmatning har passat oss jattebra, barnen ar nastan onormalt friska, normal-stora, icke-allergiska och val anknutna. Synd att folk ar sa trangsynta. Lycka till, din bebis ar nog redan har nu!
    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet :) Ingen bebis här ännu :( 
Svar på tråden Hur mycket/ofta ska en nyfödd som inte ammas bli matad?