• Nexo

Vad ska vi tänka på vid val av första barnvagnen?

Väntar första barnet och den kommer inte än på ett tag men har precis börjat surfa barnvagnar och min spontana reaktion är; Hjälp!

Det finns ju hundra saker man ska tänka på, vart ska vi börja?

Det enda jag riktigt tänkt på innan är att den ska vara lättkörd då vi bor på landet så den ska köras på grusvägar och i backar.

Så snälla kom med tips

• Svar på tråden Vad ska vi tänka på vid val av första barnvagnen?
  • 0Johanna0

Stabila tjocka Däck som inte har luft. Absolut inte svängbara, de klarar typ bara asfalt. Emmaljunga citycross är super i terräng tycker jag iaf :)

• maximum

Hehehe, mitt första råd är: Köp inte en ny vagn!
    Den sjunker i andrahandsvärde fort och du får aldrig igen pengerna. Du kan hiita på blocket som är 1-2år gammal för halva priset av vad en ny kostar.
    Jag köpte ny vagn och hade jag vetat bättre så hade jag aldrig gjort det.

Men annars rekomenderar jag en brio Happy med 4 hjul.
    Brion är kända för sitt riktigt sköna gung och är något mindre än en emmaljunga     

• Sisisisi

Vi bor på landet och var jättenöjd med emmaljunga edge. Brio happy skulle även denna vara ett bra val.

Vill du ha svängbart hjul funkar UJ och liknade utmärkt!

• Mellanmjölkens land

Vi har en Emmaljunga City Cross och är nöjda. Testade Brio i affär men tyckte att fjädringen var lite för mjuk, på våran vagn kan man ställa in hur mjuk man vill ha den beroende på underlaget.

Något jag irriterat mig på när det gäller vår vagn är att den har så låg markfrigång men jag vet inte om det är bättre med andra vagnar.

Bor ni så att ni lätt kan köra in hela vagnen eller har ni en trapp? Vi har en trapp och jag svor många gånger i början över att vi köpt en fast liggkorg istället för en mjuklift. Till slut gav jag upp om att kämpa med vagnen (dottern gillade den ändå inte) utan körde på sjal tills hon var 5-6 mån.

• Nexo
    0Johanna0 skrev 2013-02-10 18:21:53 följande:
    Stabila tjocka Däck som inte har luft. Absolut inte svängbara, de klarar typ bara asfalt. Emmaljunga citycross är super i terräng tycker jag iaf :)
    Vad är nackdelen med luftfyllda däck, är det punkteringsrisk?
  • Lindsey Egot the only one

Vi har haft vagn sedan 1995 och allt beror helt och hållet på vad man vill ha, hur det ska användas. Vi bor i en by och vi valde sist 2010 en brio Sing där man har en liggdel när bebisen är spädbarn, en ergonomisk sittdel från det att barnet sitter utan stöd men man kan även klicka fast babyskyddet man har i bilen på chassit. Det är perfekt om man åker och handlar och bebisen somnar i bilen. Då slipper man antingen att lyfta ur barnet ner i vagnen eller ha en kundvagn för att babyskydd och bebis är för tungt att bära. Vi använde faktiskt funktionen babyskydd/chassi mest när vi var ute och handlade och liggdelen när vi var hemma. Nu tog vi inga långa skogspromenader. Tycker inga vagnar är bra i terräng egentligen.
    Till vår första hade vi en klassisk kombivagn med hårdlift i.

• M i l l a n

Anpassa även vagn efter årstid. Fick barn i oktober och valde därför en rejäl ombonad vagn som är lätt att köra i snö.

• Nexo

Nästa dumma fråga, vad är hårdlift och mjuklift?

Är beräknad till månadsskiftet jul/aug så det är ju högsommar men går mot höst och vinter.

• M i l l a n

Mjuklift är lättare och smidigare att bära med sig. Men också varmare och mer ombonad.
    Hårdlift är luftigare men lite bökigare att bära längre sträckor.

Svar på tråden Vad ska vi tänka på vid val av första barnvagnen?